Fusakle: Biznis postavili na dizajnových ponožkách, teraz ich miluje celé Slovensko i Česko

  • O tom, ako sa tejto domácej značke darí, sme sa porozprávali s jedným zo zakladateľov, Jánom Angušom
  • Lokálna značka Fusakle si zakladá na podporovaní domácej výroby
  • Značka známych ponožiek expanduje do Českej republiky
  • Spätná väzba zákazníkov je pre nich veľmi dôležitá
  • Vytvárajú dizajny, ktoré sú medzi ľuďmi známe a ktoré ich identifikujú
zdroj: Startitup
  • O tom, ako sa tejto domácej značke darí, sme sa porozprávali s jedným zo zakladateľov, Jánom Angušom
  • Lokálna značka Fusakle si zakladá na podporovaní domácej výroby
  • Značka známych ponožiek expanduje do Českej republiky
  • Spätná väzba zákazníkov je pre nich veľmi dôležitá
  • Vytvárajú dizajny, ktoré sú medzi ľuďmi známe a ktoré ich identifikujú

Ako si prišiel s nápadom lokálneho biznisu, prečo práve ponožky?

Prvotným nápadom nebolo predávať ponožky, chcel som vytvoriť nejaký nástroj, prostredníctvom ktorého by som trošku šíril osvetu. Keď som začal rozmýšľať nad novým projektom, bola na Slovensku zlá spoločenská nálada. Ja sám som rozmýšľal, či odtiaľto odídem, ale nechcel som odtiaľto len tak utiecť, pretože by som bol taký istý, ako ostatní.

zdroj: Startitup

Hľadal som teda nosič informácie, prostredníctvom ktorej by som mohol ľudí trošku uvoľniť, trošku im otvoriť myseľ a trošku ich rozveseliť. Práve pri cestovaní som si z ciest väčšinou nosil praktické suveníry, ktorými boli vo veľkej časti práve ponožky. Tak som si povedal, prečo nie. Je to malé, praktické a nosí to každý.

Podnikal si pred tým v niečom inom? 

To bola tiež celkom sranda. Nikdy pred tým som v gastro biznise nerobil a ani som to neštudoval. Varenie bolo vždy mojím koníčkom. Povedal som si, že by som chcel vyskúšať niečo sám, pretože som mal vždy iné predstavy o fungovaní a nejakých procesoch. Hľadal som teda niečo, čo ma baví a v čom si plus-mínus verím. Hneď prvá voľba vyšla na varenie.

Hľadal som niečo, čo tu vtedy nebolo a práve pri cestovaní som zistil, že na Slovensku nemáme žiadne sushi bistrá. Najprv som to skúšal na sebe a na kamarátoch a keďže som mal už veľa sushi odjedeného, vedel som, ako to má chutiť. S jendým partnerom sme sa do toho pustili a začali sme hľadať priestor a riešiť všetko okolo. Išiel som do toho úplne naplno a dal som výpoveď v práci, pretože to pre mňa bolo buď-alebo.

zdroj: Facebook Fusakle.sk

Dá sa plynulo prejsť z gastro biznisu do módneho biznisu?

Po piatich rokoch ma to veľmi unavilo a vyčerpalo, pretože to bolo každodenné zaoberanie sa tým a chceli sme byť iní. Každý týždeň sme prinášali stále niečo nové a bolo to tak intenzívne, že som z toho vyhorel. To bolo obdobie, kedy som začal rozmýšľať nad novým projektom a vtedy vznikli Fusakle. Dva roky sme sa pararelne starali aj o Moshi Moshi, aj o Fusakle. Keď sme však dospeli do štádia, že sme boli schopní prejsť z gastra do Fusaklí, tak aby nás to vedelo aj uživiť, tak sme gastro predali.

Čo je typické pre Fusakle? Čím sa líšite od iných, podobných značiek?

Zakladám si na tom, aby sme boli lokálny a česko-slovenský. Chceme vychádzať z našich česko-slovenských reálii a to si myslím, že je hlavný vizuálny rozdiel. Prinášame veci, ktoré sú nám známe, napr. tento rok sme vyšli s kolekciou česko-slovenských večerníčkov, ktorá hneď od začiatku zaznamenala veľký úspech.

Tiež sme sa tento rok v rámci Slovenska snažili upozorniť na sté storočie vzniku Československa, pričom sme vyrobili špeciálnu kolekciu. Populárnou kolekciou je taktiež Tatranská kolekcia. Snažíme sa prinášať tie témy, ktoré sú našincom známe, aby im to niečo hovorilo a aby k tomu mali nejaký vzťah. Tiež sa snažíme odlišovať hlavne servisom. Ak má náhodou niekto s niečim problém, tak sa zaoberáme každým jednym podnetom. Ak sa teda niekomu niečo nepáči, je potrebné aby sa vždy ozval a spoločne to nejako vyriešime.

zdroj: Startitup

Ako ste sa posunuli, rozšírili ste alebo sa chystáte rozšíriť portfólio produktov?

Je tam veľký posun. My sme začínali najprv s dvatsiatimi dizajnami a z každého dizajnu sme mali iba sto kusov. Teraz máme unisex, detskú, oblekovú, lokálnu, športovú, vlnenú a funkčnú kolekciu. Tiež sme začali s doplnkovým tovarom, či už s tričkami alebo taškami.

Po novom roku chceme predstaviť našu novinku, ktorou bude spodné prádlo. Musím povedať, že v našom tíme naozaj makáme, zapájame do toho čo najviac ľudí. Našu výrobu sme taktiež z nuly rozšírili na štyry výroby a teraz začíname vyrábať aj v Českej republike. Celé je to o tom, že to stále robíme tu na Slovensku a chceme dávať ľuďom šancu mať prácu.

Ktorý vzor ponožiek sa predáva najviac? Čo je váš bestseller? 

Najradšej majú, keď sú to veci, ktoré poznajú a ktoré im niečo hovoria. Vtedy to funguje a nezáleží už až ani na tom, či je to nejaký motív so zvieratkom, vzorom alebo s postavičkou. Majú radi, keď sa s tým vedia identifikovať.

zdroj: Startitup

Od čoho sa odvíja cena za ponožky? Ako je možné, že Slováci zaplatia za ponožky aj 9 eur?

V ponuke máme rôzne kategórie. Cena za ponožky sa pohybuje v rozpätí 6-9 eur, pričom sa cena odvíja od kvality materiálu. Napríklad 9 eurové ponožky sú oblekové a na ich výrobu používame bambusové vlákno, ktoré je drahšie ako bavlna. Cena našich produktov je teda vždy nejako odvôvodnená a je tak nastavená hlavne preto, že to je robené doma. Našim ľuďom sa snažíme platiť takú mzdu, aby boli stále ochotní pracovať. Nikomu, kto si naše ponožky kupuje, by sa nepáčilo, keby dostával minimálnu mzdu. Cena zahŕňa výrobné náklady, materiálové náklady a náklady na distribučnú sieť.

Oblasti, v ktorej podnikáte sa venujú aj iné značky. Ako vnímate konkurenciu? Máte v súčasnosti problém s kopírovaním produktov/značky?

Je to na tých ľuďoch. My chceme ľuďom vysvetliť a namotivovať ich na to, že naše ponožky sú vyrábané doma. V konečnom dôsledku podporujú niečo, čo je naše, domáce a lokálne. Čo sa týka kopírovania, tak áno, stretli sme sa už aj s tým. Či už to bolo kopírovanie v rámci názvu alebo v rámci celého konceptu ako takého. Myslím si, že ľudia by mohli byť kreatívnejší a mali by sa snažiť do toho svojho biznisu priniesť niečo iné a niečo nové.

zdroj: Startitup

Čo sa vám s vašim biznisom podarilo dokázať za hranicami? Expandovali ste do ČR, viete predať vaše lokálne produkty v zahraničí alebo sa prispôsobujete trhu v danej krajine ?

Už od začiatku sme videli, že ten trh je tam iný a ľudia reagujú na úplne iné veci. Moja podmienka pri vstupovaní na iný trh bola a vždy aj bude, že chcem, aby sa časť produkcie robila v tej danej krajine, čo sa v tomto prípade aj naplnilo. Začali sme vytvárať miestné vzory, samozrejme, že sme začali s Prahou, ktorá je najznámejšia.

Pomaly teda vytvárame vzory aj pre tento trh a nastavujeme si kampaň, do ktorej sa takisto zapoja miestni ľudia, ktorí navrhnú niečo svoje, niečo lokálne. Taktiež chceme spolupracovať s miestnymi umelcami a dizajnérmi. Chceme, aby to bolo česko-slovenské a chceme vychádzať z česko-slovenských tradícií.

Chcete so svojimi produktami expandovať aj ďalej, ako do ČR?

Teraz je pre nás prioritou práve česko-slovenský trh. Na českom trhu ešte iba začíname a čaká nás veľmi veľa výziev. Na Slovensku je tiež veľmi veľa priestoru, takže v tomto prípade sa ideme sústrediť iba na Československo.

zdroj: Startitup

Aké je správanie zákazníkov? Majú záujem o produkty so slovenskými motívmi?

Od začiatku sme mali najmä dobré ohlasy a ľudia našu značku prijali. Páčil sa im názov, filozofia, dizajny a kombinácie. Od začiatku to bol teda taký dobrý mix všetkého a teraz je to hlavne o tom, že sa snažíme ľuďom vysvetlovať, aká je tá naša filozofia, že cheme byť lokálni a chceme pôsobiť iba na tomto našom trhu. Tiež sa im snažíme vysvetliť, že čerpáme z vlastných zdrojov a nie je to robota od niekoho iného.

Žijeme na Slovensku a chceme, aby sa naša spoločnosť mala lepšie a aby sa rozvíjala. Na to, aby sme prispeli k tomu rozvoju, robíme veľa pomocných akcií. Začali sme spolupracovať s veľa neziskovými organizáciami a taktiež so školami. Vynakladáme veľa prostriedkov na to, aby sme dali našej spoločnosti niečo naspäť. Tieto naše aktivity však málo komunikujeme a do budúceho roka chceme túto komunikáciu zlepšiť prostredníctvom všetkých marketingových kanálov.

zdroj: Facebook Fusakle.sk

Dokáže ťa spolu s ďalším zakladateľom uživiť takýto druh módneho biznisu?

Nie len že to živí nás dvoch, minulý rok to živilo aj ďalších 54 ľudí, ktorí boli do procesu výroby zapojení a dnes je to určite omnoho viac. V roku 2017 sme mali účtovny zisk 294 159 eur. Veľa ľudí si však myslí, že nám táto suma leží na účte a sedíme si na tom a je nám strašne dobre. Vďaka pánu Bohu, že sme si od nášho prvého roku prešli takým posunom. Lenže my fungujeme tak, že všetky peniaze vrážame naspäť do rozvoja značky a iba vďaka tomu sme schopní rozširovať výrobu a fungovať.

Vaše produkty môžeme nájsť v pop-up predajniach vo viacerých obchodných centrách a dokonca ste nedávno otvorili váš obchod v Auparku. S akými značkami spolupracujete a aký úspech máte v rámci tohto „offline“ sveta?

Pre nás to má veľký význam, pretože to je náš hlavný kontakt s ľuďmi. Tieto špeciálne pop up predajne nemáme otvorené iba pred Vianocami, ale počas leta navštevujeme takmer všetky festivaly a rôzne hudobné a folklórne akcie. Na týchto akciách máme priamy kontakt so zákazníkom a dozvieme sa, čo sa ľuďom páči a čo sa im naopak nepáči. Je to pre nás veľmi dôležité, pretože chceme stále dostávať spätnú väzbu. Určite budeme chcieť účasť na takýchto akciách ešte viac zintenzívniť.

zdroj: Startitup

Koľko dizajnov ponožiek ste doteraz vytvorili?

Fusakle vyšli za tri roky svojej existencie s 356 rôznymi dizajnmi.

Vieš si predstaviť, že by si dnes podnikal v niečom inom?

Momentálne robím to čo ma baví a som úplne spokojný. Nerozmýšľam teda o ničom inom.