Gen­tle­ma­ni z Maxi­mi­lián Mucs­ka Tai­lors: Vie­me uro­biť zo slo­ven­ské­ho muža pra­vé­ho ele­gá­na

Veronika Horváthová / 13. novembra 2016 / Rozhovory

Ele­gan­cia, tra­dí­cia a kva­li­ta. Tak by sa dal cha­rak­te­ri­zo­vať mód­ny salón Maxi­mi­lián Mucs­ka Tai­lors. Otec Maxi­mi­lián sa venu­je poc­ti­vé­mu kraj­čír­ske­mu remes­lu a šije oble­ky na mie­ru už viac ako 40 rokov. Vďa­ka spo­lu­prá­ci so svo­ji­mi syn­mi Eri­kom a Pat­ri­kom a po otvo­re­ní saló­nu v Bra­ti­sla­ve sa dostá­va­jú ich kús­ky ku všet­kým slo­ven­ským ele­gá­nom. Poroz­prá­va­li sme sa s nimi o dneš­ný­ch mla­dý­ch mužo­ch a ich vzťa­hu k móde, aké úska­lia čaka­jú na pod­ni­ka­te­ľov v mód­nom prie­mys­le ale­bo aj o tom, aký je dneš­ný zákaz­ník na Slo­ven­sku.

Gentlemani, vy ste už druhá generácia krajčírov vo vašej rodine. Vedeli ste odjakživa, že chcete ísť v otcových šľapajách?

☺ Myslím, že to všetko prišlo postupne a prirodzene, až sme zostali prekvapení ako nás to všetko zobralo a začalo napĺňať. Patrik, ako prvorodený syn, si našiel ku krajčírskemu remeslu cestu už po základnej škole, keď po nej začal štúdium na odevnej priemyslovke a už je to 15 rokov odkedy pracuje s otcom a snažil sa naučiť všetko ohľadne ručného vypracovania pánskych elegantných odevov. U mňa to prišlo celé trocha neskôr, i keď som pri tom všetkom vyrastal, tak ma to celé chytilo za srdce až po dvadsiatke.

Často spomínate pojem bespoke tailoring, teda metóda akou sa obleky u vás šijú. Vysvetlite nám ako sú obleky u vás v ateliéri šité :)

Áno, často ho spomíname, pretože u nás ľudia tento pojem až tak nepoznajú a radi im približujeme tento spôsob vypracovania cez našu webovú stránku a sociálne média. Snažíme sa o to, aby vedeli rozoznať rôzne spôsoby vypracovania a zamýšľali sa nad tým, čo si kupujú a čo nosia oblečené. U nás v ateliéri tvoríme čisto iba formou bespoke. To znamená, že celý spôsob vypracovania jedného obleku (sako, nohavice) zaberie okolo 55 až 60 hodín práce a celkovo robíme oblek na 4 skúšania, tri počas priebehu šitia a posledná finálna. Vytvárame si vlastné strihy, vnútorné vypracovanie odevu je šité kompletne ručne a stroj sa používa na zošitie najviac namáhaných švov, žiadne podlepovanie predných dielov alebo strojom vyšívané dierky, všetko ručne až sa nám niekedy ľudia čudujú, čo to ešte robíme. Ale má to svoje opodstatnenie a zákazník to cíti už počas prvých skúšok.

9

Aké sú výhody oblečenia šitého na mieru?

Je to hlavne vnútorný pocit pohodlia a životnosť, ktorá je niekoľkonásobne vyššia ako pri klasickej konfekcii alebo made to measure, ak je oblek udržiavaný, tak kľudne aj celý život. Ďalšou odlišnosťou je aj dizajn celého odevu, pretože ručné vypracovanie dodáva obleku ľahkosť, flexibilnosť a napriek tomu, že na pohľad vyzerá oblek ako keby kopíroval gentlemanovu postavu, vnútorný pocit v ňom je veľmi komfortný. To sa vie docieliť iba vytvorením strihu priamo na konkrétnu postavu, s minimom troch skúšok. Ďalšou výhodou je to, že sa daný pán stáva spolutvorcom jeho vlastného obleku, napríklad pri výbere látok, vnútornej podšívky a ladenia detailov.

 

Sú ľudia na Slovensku ochotní investovať do takýchto kúskov?

Ja si myslím, že áno a nezáleží na tom, či je to oblek z nášho salónu alebo iný druh služby v segmente pánskej klasickej módy, ako sú ručne šité topánky, aktovky a iné doplnky. Jednoducho, ak ľudia vidia hodnotu vašej práce už od samotného začiatku, tak sú ochotní si za to zaplatiť, pretože vedia, že skutočný odborník, tvorca alebo remeselník nepozerá na to, ako niečo urobiť lacno a rýchlo, ale ako niečo urobiť lepšie, krajšie a kvalitnejšie. Odovzdáva tomu kúsok seba, a to je tá pridaná hodnota. Samozrejme, závisí to aj od finančných možností každého jedného klienta.

 

Zvyklo sa tvrdiť, že móda je záľuba žien a muži majú iné zábavky. Platí to ešte vôbec?

Po našej poslednej návšteve na módnom podujatí v Taliansku si myslím, že móda sa, čo sa týka obliekania, stáva postupne veľkou záľubou aj u mužov. Páni sú čoraz viac odvážnejší pri kombinovaní rôznych vzorov, farieb a materiálov a myslím si, že aj vkus pánov je čím ďalej tým lepší a postupne sa nesnažia ohurovať každým jedným prvkom odevu, či už výrazným logom značky, miešaním viacerých vzorov a farieb, ale snažia sa na to pozerať ako na celok a zaujať sofistikovanejším spôsobom.

DSC07939

Akí sú slovenskí muži, čo sa týka módy? Zmenilo sa ich vnímanie imidžu za posledné roky?

Čo sa týka pánskeho elegantného oblečenia, tak my sa hlavne sústredíme na nadčasovú módu s prihliadaním na každého jedného zákazníka samostatne, toho, čo sa mu hodí a v čom sa cíti dobre a myslím, že takto nejak vnímame aj mužov v uliciach Bratislavy, ktorí sú elegantne oblečení. Takže náš názor je, že sa postupne páni začali viac starať o svoj zovňajšok a celkovo o etiketu, čo je potešujúce, ale na druhej strane je ešte stále veľa pánov, ktorí si robia všetko podľa seba a myslia si, že je to správne, i keď vždy to tak celkom nie je. Celkový dojem, ale máme pozitívny, pretože páni si dávajú viac záležať na strihoch a kvalite materiálov a postupne sa to lepší aj v kombinácií rôznych vzorov jednotlivých prvkoch celého odevu☺

 

Momentálne je na trhu veľa lacných obchodov, kde človek kúpi oblečenie za pár korún. Dá sa rozbehnúť a udržať odevný biznis na Slovensku?

Ja si myslím, že áno. Za posledné roky vzniklo na Slovensku celkom veľa módnych značiek a hlavne sa zviditeľnilo veľa mladých tvorcov cez sociálne médiá a rôzne veľké a malé módne podujatia. Najdôležitejšie, ale je to, že hlavne ľudia na Slovensku začali podporovať kvalitné slovenské výrobky a domácich tvorcov ☺

11401366_365630980310767_8212452166914009723_n

Pôsobíte na trhu už veľa rokov, začínali ste prakticky u vás doma v byte v Senci. Akým najväčším výzvam ste museli čeliť počas vášho podnikania?

Áno, venujeme sa šitiu už veľmi veľa rokov. Aj keď máme tradíciu šitia u nás v rodine už takmer 40 rokov, tak sme sa otvorili slovenským zákazníkom len pred pár rokmi. Otec v tom čase šil hlavne pre divadelné inscenácie do zahraničia a spolupracoval so salónom vo Viedni a mal vlastnú klientelu taktiež z Viedne. Takže slovenskí zákazníci začali vnímať našu tvorbu až otvorením salónu v Bratislave, a tým sa dostávam k prvej veľkej výzve, a tou bola - ako na spôsob našej práce zareagujú ľudia u nás na Slovensku, či sú ochotní si počkať na konkrétny odev niekedy aj dva až tri mesiace. Snažili sme si všetko robiť po svojom a zlepšovať prepracovanie každého jedného odevu a postupne sme zistili, že tento spôsob šitia tu už takmer nikto nerobí. Každou ďalšou výzvou je sa dopracovávať k dokonalosti pri každom jednom obleku, alebo odeve z nášho salóna.

 

Muži z celého sveta k vám chodia, aby ste im ušili obleky. Čím to je, že sa tak radi vracajú späť k Mucskovcom?

Je pravda, že máme zákazníkov z rôznych kútov sveta, ale podstatná je pre nás spokojnosť každého jedného gentlemana a je naozaj jedno či je to pán, ktorý má bežnú normálnu prácu na Slovensku alebo je to operný spevák zo zahraničia. Myslím si, že to, prečo sa ku nám zákazníci vracajú je nielen o výslednom kvalitnom odeve, ale o celkovej službe. Neraz sa nám stáva, že cestujeme za klientom aj do zahraničia a vyberieme sa všetci traja. Takže mám pocit, že úprimný, osobný a ľudský prístup ku každému jednému zákazníkovi je to, čo ľudia taktiež ocenia.

DSC07577

Porozprávajte nám o svojom tíme. Podľa čoho vyberáte ľudí, s ktorými spolupracujete?

Je veľmi dôležité si vybrať správnych ľudí na spoluprácu, či už krátkodobú alebo dlhodobú. Niekedy je to čisto iba o náhode, ďalej referencie, ale aj vlastný vnútorný pocit a sympatie k ľuďom a k ich práci. Samozrejme, že nie vždy každá jedna spolupráca vyjde, ale celkovo sme radi za každého jedného človeka, s ktorým sme spolupracovali. Celkovo nás v salóne pracuje 5 ľudí - otec, brat Patrik, ja a dve dámy, ktoré u nás šijú. Patrik má na starosti dielňu a ja zase tu obchodnejšiu časť rodinného podniku a spoločne kreatívu okolo marketingu, strihov, látok a všetko, čo súvisí s našou prácou. Čo sa týka divadelných kostýmov, tak spolupracujeme s Borisom Hanečkom, kde Boris má na starosti dámske kostýmy a my pánske, a spoločne si doplnkovo vypomáhame ☺(svadby,projekty.) O náš PR sa nám momentálne stará Simonka Budinská.

 

Ľudia sa často nezaujímajú odkiaľ ich oblečenie pochádza, dôležitá je pre nich hlavne nízka cena a rýchla dostupnosť. Myslíte si, že ľudia na Slovensku sú dostatočne informovaní o otázkach udržateľnej módy?

Čo sa týka informovanosti a záujmu ľudí o to, čo si kupujú a nosia oblečené, tak si myslím, že sa to mení k lepšiemu každým jedným rokom. Jednak je to záujem ľudí o to, čo nosia, samotné značky a tvorcovia informujú svojich zákazníkov o rôznych výrobných postupoch a materiáloch, s ktorými pracujú a o tom, kde sa daný odev vyrobil. Ale závisí to hlavne na každom jednom z nás, či sa k týmto informáciám dostaneme, pretože počítač a internet už má naozaj takmer každý a je to len o tom, či Vás to zaujíma alebo nie.

DSC07184

Začínali ste v byte v Senci niekoľko desiatok rokov dozadu a váš biznis skvelo napreduje dodnes. Akú radu by ste dali začínajúcim podnikateľom?

Určite by som poradil každému jednému, a to nie len podnikateľovi, aby sa úprimne zamyslel nad tým, čo chce v živote robiť a ako svojimi činmi ovplyvní nielen svoj, ale aj životy druhých ľudí. Aby si veril, nebál sa ísť si za svojim cieľom, nehľadal všade nejakú prekážku, a hlavne nemal predsudky voči iným ľuďom a ich názorom. I keď je super mať veľké sny a ciele, nie vždy sa všetko a rýchlo podarí, ale to je len dobré, pretože to Vám otvára oči a dvere k iným príležitostiam. A ako poslednú radu by som spomenul to, že je dôležité si užívať práve tú cestu k svojim cieľom a každý jeden prežitý deň.

 

Dostali ste niekedy nejakú naozaj zvláštnu alebo vtipnú požiadavku od klientov?

☺ Tak ako má každý zákazník svoj pohľad na jeho Bespoke oblek, tak má každý jeden svoje viac či menej špecifické požiadavky. Napríklad, počas zimy sme dokončovali obleky pre zákazníka, kde sme na vnútorných stranách zadnej strany saka vytvorili skryté vrecko pre jeho osobné veci. Keďže počas roka veľa cestuje a občas sa dostane nie do veľmi bezpečných krajín, tak týmto spôsobom sa vie napríklad vyhnúť okradnutiu, čiže veľmi praktická požiadavka. :D Samozrejme sú to rôzne kombinácie látok, vytvorenie smokingu v štýle 30tych rokov, koncertný operný kostým, čiže nie je to len o klasickom business obleku, ale o celej škále či už súčasných alebo historických odevov. ☺

Zdroj fotky: Archív Maximilián Mucska Tailors/facebook

Pridať komentár (0)