Inflácia podľa Európanov stúpne, príjmy pôjdu dole. Očakávania ECB sa však líšia

  • Krátkodobé inflačné očakávania v eurozóne stúpli na 3,1 %
  • Rast príjmov spomaľuje, zatiaľ čo pesimizmus voči ekonomike rastie
potraviny inflácia
  • Krátkodobé inflačné očakávania v eurozóne stúpli na 3,1 %
  • Rast príjmov spomaľuje, zatiaľ čo pesimizmus voči ekonomike rastie
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Spotrebitelia v eurozóne očakávajú na budúci rok vyššiu infláciu, ale ich dlhodobejšie inflačné očakávania zostali stabilné. Ukázali to v stredu výsledky prieskumu Európskej centrálnej banky (ECB). TASR o tom informuje na základe správy Bloomberg.

Prieskum spotrebiteľských očakávaní (Consumer Expectations Survey) odhalil, že domácnosti v eurozóne v apríli očakávali v nasledujúcich 12 mesiacoch mieru inflácie na úrovni 3,1 %. To je viac ako 2,9 % pred mesiacom. A tiež viac ako inflačný cieľ ECB vo výške 2 %.

Stabilné očakávania na dlhší horizont

Projekcie ECB pritom naznačujú, že rast cien sa pravdepodobne spomalí v dôsledku viacerých faktorov vrátane slabého hospodárskeho rastu, len mierneho zvýšenia miezd, zníženia nákladov na energie a silnejšieho eura.

Prieskum, na ktorom sa zúčastnilo 19 000 dospelých z 11 krajín eurozóny, ďalej odhalil, že napriek zvýšeniu krátkodobých inflačných očakávaní, názory spotrebiteľov na rast cien v najbližších troch až piatich rokoch zostali stabilné.

Konkrétne, trojročné inflačné očakávania zostali v apríli na marcovej úrovni 2,5 % a päťročné inflačné očakávania stagnovali na úrovni 2,1 %. Zároveň, očakávania týkajúce sa rastu nominálnych príjmov spotrebiteľov počas nasledujúcich 12 mesiacov sa v apríli znížili na 0,9 % z 1 % v marci a očakávaný rast nominálnych výdavkov sa zvýšil na 3,7 % z 3,4 %.

Spotrebitelia sú skeptickí k ekonomickému rastu

Spotrebiteľské očakávania v oblasti ekonomického rastu v najbližších 12 mesiacoch sa zhoršili na -1,9 % z -1,2 % v marci a očakávania miery nezamestnanosti vzrástli na 10,5 % z 10,4 %. Tieto údaje prichádzajú v čase globálneho obchodného napätia, ktoré zvýšilo neistotu a potenciálne ovplyvnilo očakávania spotrebiteľov.

Čítaj viac z kategórie: Zo Slovenska

Najnovšie videá

Trendové videá