Investor a zberateľ Novák: Výnosy z poštových známok porážajú akcie aj byty. Bežne sa predajú za 100 000 €

  • Radek Novák sa už desiatky rokov venuje zberateľstvu a investovaniu
  • Je tiež autorom úspešnej knihy „Poštovní známky - koníček, nebo investice?"
Radek Novák
Archív/Radek Novák
  • Radek Novák sa už desiatky rokov venuje zberateľstvu a investovaniu
  • Je tiež autorom úspešnej knihy „Poštovní známky - koníček, nebo investice?"

Radek Novák sa zberateľstvu poštových známok venoval už v detstve, no v súčasnosti ich vníma aj ako možnosť zhodnotenia svojich peňazí. Od roku 1840, keď bola vydaná prvá známka sveta, britská Penny Black, sa ich hodnota neustále zvyšuje a investujú do nich aj svetoví businessmani.

„Môj obľúbený je Američan Bill Gross – dlhopisový guru z PIMCO, ktorý sám vyhlásil, že najlepšie zhodnotenie urobil na svojej zbierke známok, a nie na jeho multimiliardovom biznise s dlhopismi.“

Pri známkach, rovnako ako pri mnohých iných zberateľských predmetoch (mince, umenie…), totiž neexistujú výkyvy cien, ako je to pri finančných produktoch.

„Svetová finančná kríza v 30. rokoch minulého storočia a kríza v roku 2008 na ne nemali žiadny vplyv – teda myslím negatívny. Tieto assets totiž v čase finančných kríz vždy rástli na hodnote, a preto sú na rozvinutých finančných trhoch považované za tzv. safe havens, čiže bezpečné prístavy.“

Naše trhy sa však zatiaľ nedajú považovať za rozvinuté. Podľa Nováka nie je chyba iba v investoroch, ale aj vo všetkých „finančných poradcoch“, ktorí sa týmito produktmi vôbec nezaoberajú.

„Takže som si začal vyberať známky s potenciálom rastu cien a hlavne začal trochu robiť osvetu, že nielen do akcií, fondov a dlhopisov sa dá investovať.“

  • Prečo sú poštové známky obľúbené medzi bohatými Slovákmi a Čechmi
  • Kde sa do poštových známok investuje najviac?
  • Aké sú ich najväčšie výhody oproti akciám?
  • Koľko ti môžu investičné poštové známky vyniesť?

Ako ste sa začali zoznamovať s trhom poštových známok?

To je dlhá história. Zbierať som začal ako chlapec, v puberte prišli iné záujmy, no a pred mnohými rokmi som sa k tomu znovu vrátil. Najprv ako zberateľ, a teraz už nakupujem niektoré známky aj investične. Založil som aj kanál na YouTube a začal som na túto tému točiť videá.

Rovnako ako iní investori sledujem trh, sledujem vývoj cien atď. Len pri týchto zberateľských assets je to oveľa jednoduchšie než pri akciách a pod. Pretože cenu akcií môže ovplyvniť jeden jediný človek, jedno jediné interné rozhodnutie, alebo vyjadrenie. To u collectibles jednoducho nejde.

Neexistuje, aby filatelistický blue chip typu Nokia počas kratučkej doby totálne stratil svoju hodnotu. Samozrejme sa na mňa obracajú aj normálni ľudia, či by som im nemohol poradiť, poprípade niečo zaujímavé zohnať. Čo v rámci svojich časových možností robím. Zatiaľ úplne zadarmo, pretože ma táto aktivita neživí. Beriem to ako súčasť vzdelávania trhu.

Aký veľký je záujem o investovanie do poštových známok v našich končinách?

Na Slovensku a v Česku sú hrubým odhadom nižšie stovky silných investorov, ktorí do známok a iných collectibles ukladajú dlhodobo časť svojich voľných prostriedkov. Hovorím len o tých skutočne silných, ktorí tu ukladajú stovky tisíc až milióny korún ročne.

Ak by sme zahrnuli aj ľudí, ktorí investujú v radoch tisícov eur ročne, tak je to rádovo viac. A to sú iba známky. Mince, umenie, historické vozidlá, staré výtlačky atď., to je ďalšia kapitola.

Investovanie
zdroj: Archív/Radek Novák

Podľa časopisu Forbes alebo J&T Bank Wealth Report do collectibles ukladá prostriedky okolo 20 % najbohatších Čechov a Slovákov. V skutočnosti ich je viac, ale nie každý má potrebu o tom hovoriť. Možno by ste boli prekvapení, aké investičné a biznisové esá kupujú známky. Špičky slovenského aj českého biznisu.

Ak by sme to mali porovnať s inými krajinami, kde sú investičné známky najviac žiadané?  

Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

Zdroj: Radek Novák

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá