Jablčnô: Slovenský drink, ktorý mieri do sveta!

  • Partia ambicióznych chalanov, ktorí svoju tvorivosť premenili do sajderu Jablčnô. Príbeh, ktorý začal nevinne sa mení na veľmi zaujímavý biznis.
image_1407098049.jpeg
  • Partia ambicióznych chalanov, ktorí svoju tvorivosť premenili do sajderu Jablčnô. Príbeh, ktorý začal nevinne sa mení na veľmi zaujímavý biznis.

Jablčno je drink, ktorý vsádza na kvalitné lokálne výrobky. Michal, odkiaľ pochádzajú a prečo práve jablko?

Sajder je fermentovaný alkoholický perlivý jablkový mušt. Od začiatku bolo našou prioritou vytvoriť slovenský produkt, aj keď sajder u nás nemá ešte tradíciu. Vyrábame ho z čistej jablkovej šťavy od slovenských pestovateľov.

 

Dizajn flaše je veľmi originálny, kto sa oňho postaral?

Dizajn sme si navrhli sami. Stavili sme na jednoduchosť a čistotu. Tak ako to cítime. Návrh loga a kus roboty na grafike som spravil ja, ale dobrou oporou mi bol vždy Michael, ktorému tiež grafika nie je cudzia a roky sa jej venoval. Celý návrh flaše tak vznikol in-house. Dokonca sa nám už ozvali aj výrobcovia z iných segmentov, či im tiež nepomôžeme. Veľmi nás to teší.

 

Vráťme sa ešte úplne na začiatok, predstav nám históriu tohto nápoja, odkiaľ vôbec pochádza? A ako vznikol tento nápad?

Nápad na sajder som si priniesol z Londýna, kde som bol na výlete. Zachutil mi tam natoľko, že som sa z neho až opil. :) Po návrate som ho však nikde na Slovensku nenašiel a keď sme o pár mesiacov mali stretávku z gymnázia, prišiel nápad na výrobu práve tam a úplne náhodne pri hraní stolného futbalu. Pustili sme sa do toho spoločne s Michaelom Jurkovičom a Leonardom Šulkom. Problém bol, že sme nepoznali nikoho, kto by vedel sajder vyrábať. Pustili sme sa teda do samoštúdia. Nakúpili sme na Amazone knihy a veru aj hľadali na youtube videá.

Po rady sme si chodili napríklad k vinárskemu expertovi Petrovi Handzušovi a taktiež Leonard vyrastal v rodine s pivovarníckou a vinárskou tradíciou, takže sme to spoločnými silami zvládli. Chceli sme vyrobiť sajder originálnej chuti a myslím, že sa to aj podarilo.

  

Predstav nám ešte svojich parťákov, ktorístoja za týmto výnimočným nápojom.

Na začiatku sme boli traja Michael Thomas Jurkovič, Leonard Šulka a ja, Michal Slovák.

Leonard neskôr prizval do výroby svojho brata Antona Šulku, ktorý sa svojej úlohy chopil naozaj zodpovedne až sa neskôr stal aj spoločníkom vo firme spolu so mnou a Michaelom. Je veľmi pracovitý a má skúsenosti s výrobou piva i vína.

Michael si to od začiatku celé zobral na starosti po organizačnej stránke a Jablčnô sa stalo jeho hlavnou náplňou. Riešime a tvoríme väčšinou všetko spoločne, avšak ja sa venujem vo firme najmä grafickému dizajnu a marketingu. Ako pribúdalo práce a najmä ľudí aj podnikov, zamestnali sme kamaráta Filipa Černého, ktorý sa stal obchodným zástupcom. Toto je pevné jadro. Častokrát nám však chodia vypomáhať ďalší kamaráti, ktorých by sme radi, keď to podmienky neskôr dovolia, prijali aj nastálo.

 Kto financuje celý projekt? Koľko vás doposiaľ stál?

Financie na rozbehnutie, tak ako aj nápad, sme si od začiatku zabezpečili sami. Boli to teda naše vlastné peniaze. Nápadu sme verili, preto by sme do toho, po uvážení, boli ochotní dať všetko. Prvotná investícia bola na úrovni okolo 20 000 eur.

 

Aké ďalšie marketingové aktivity plánujete?

Neviem či to nazvať marketingovou aktivitou, avšak riešime otázku prizvania strategického investora, ktorý by povzvihol meno firmy a pomohol expandovať. Máme aj plány rozširovať ďalej výrobu a vybudovať tak prvú slovenskú sajdériu. Ak sa bavíme o klasickom marketingu, tak skôr B2B.

 

Pivovary začali vo veľkom predávať ochutené nápoje, ktoré im zastabilizovali pokles tržieb u čisto pivných výrobkoch. Nevnímaš ich ako priamu konkurenciu? A je tu vôbec klientela, ktorá ma o niečo takéto záujem?

Konkurenciu zatiaľ nepociťujeme. Od začiatku, sme sa potýkali s opačným problémom. Dopyt bol v našom prípade väčší, než sme vedeli pripraviť a pokryť. Mali sme však dobrý nástup a verím, že to bolo spôsobené aj povedomím o značke. Je však možné, že ak sa naplnia v budúcnosti naše odvážne plány na rozširovanie výroby, tak na tento problém možno natrafíme. V našom prípade však ide viac o vínny produkt ako pivný, nakoľko sajder neobsahuje ani slad či chmeľ a taktiež sa ani nevarí ako pivo. Keby veľké pivovary chceli vyrábať originálny sajder, museli by prerobiť svoje výrobne.

 

Kde všade si Jablčnô môžu ľudia kúpiť a ochutnať?

Na našej webovej stránke www.jablcno.sk máme mapu, kde všade sme boli a kde sme.

 

Koľko vlastne stojí?

Bežne sa v obchodoch cena pohybuje okolo 2 eur.

 

Pokrýva už predaj výrobkov, náklady na chod firmy?

Náklady áno, ale z nášho pohľadu zatiaľ prešlo málo času na takúto bilanciu. Snažíme sa výrobu stále rozširovať a sme len na začiatku. Zarobené zväčša preto investujeme späť do firmy.

 

Plánujete expandovaťaj do ďalších krajín?

Prvou lastovičkou bola Praha. Kontaktovali nás už aj z iných krajín, Anglicka či Kanady, no najprv chceme dostatočne pokryť Slovensko. A neskôr sa isto pokúsime rozšíriť aj do dalších krajín, napríklad aj za zahraničnými Slovákmi.

 

Ďakujem za rozhovor.

Nápodobne a veľa zdaru s portálom!

 

Michal Slovák

Anton Šulka

Michael Thomas Jurkovič

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech