Jedlo domov do 60 minút

Richard Bednár / 1. októbra 2014 / Business

Rovnako ako vo všetkých odvetviach, aj v gastronómii majitelia a manažéri hľadajú spôsoby, ako zvýšiť efektivitu výroby a predaja, a tak priniesť zákazníkovi väčšiu kvalitu za menej peňazí. Popri molekulárnej gastronómii a 3D tlačiarňach ovocia a zeleniny vznikajú masovo užitočné firmy. Tie vnímajú problémy reštaurácií, kaviarní a barov, ich procesy, náklady a slabé miesta. V zákazníkovi vidia zdroj príjmov a v maximálnej možnej miere mu prispôsobujú produkt. Vďaka novým technológiám, ako sú tablety, smartfóny, aplikácie, vznikli možnosti, ako zjednodušiť procesy v reštauráciách a zároveň ukázať kvalitu a tým prilákať nových zákazníkov.

 

V rámci objednávkových systémov je v čechách niekoľko oblúbených. DameJidlo.cz je internetovým agregátorom ponúk reštaurácií, ktorého cieľom je poskytnúť najjednoduchšiu cestu k objednávke jedla priamo domov alebo do kancelárie. V súčasnosti má v portfóliu viac než tisíc reštaurácii v Prahe, Brne, Ostrave, Plzni, Olomouci, Ústi nad Labem, v Hradci Králové, Českých Budejoviciach, v Pardubiciach a Liberci. Firma už obslúžila viac než 150 000 zákazníkov.

Na Facebooku má momentálne 130 000 fanúšikov. Cena jedla je rovnaká ako v reštauráciách, platí sa za dovoz. Ak je zákazník s jedlom nespokojný, portál mu vráti peniaze formou kreditu. Firma ponúka taktiež pridružený (affiliate) marketing. Ak má záujemca blog, alebo web, ktorý sa venuje jedlu, môže získať províziu 5 – 7 % v závislosti od počtu nákupov, ktoré cez neho prejdú. Ročné tržby sa pohybovali minulý rok medzi 100 a 150 miliónmi českých korún.

V marci 2014 firma spustila aj nákup potravín priamo domov. Predtým si na tento segment trúfli len nakuptesi.cz, potravinydomu.cz a Tesco, ktorého službu využilo za dva roky 120 000 zákazníkov. Damejidlo.cz chce svoj supermarket zamerať viac na kvalitné výrobky a rýchly dovoz. Cena by sa mala pohybovať medzi 50 a 70 Kč.

Zákazník si objedná jedlo cez webstránku alebo aplikáciu. Objednávka sa odošle do systému reštaurácie a upovedomí kuriéra, kedy bude jedlo hotové. Ten sa dostaví na motorke alebo bicykli a jedlo dovezie na miesto určenia. Celý proces by nemal trvať viac než 60 min.

Veľkou konkurenciou je Jídloted.cz , ktoré už dosiahlo hranicu 1000 reštaurácii. Jeho podnikateľský model je takmer identický s DameJidlo.cz. Momentálne sa pripravuje tretí agregátor mrsiesta.cz, ktorý pri hľadaní investorov prezradil, ako je v tomto odvetví približne nastavený podnikateľský mode. Z každej objednávky startup požaduje províziu 10 – 25 %. Čím je objednávky väčšia, tým je provízia menšia.

Uvedené nové technológie môžu priniesť do gastronómie efektívnosť procesov, čo umožní znížiť náklady. Nový, väčší zisk by však nemal zostávať v rukách majiteľov, ale rozdiel by mal byť investovaný do kvalitnejších surovín a najmä by mal byť zaplatený ten najvzácnejší zdroj v tomto segmente, a tou je ľudská pracovná sila. Práve problém financií je pre kvalitných mladých ľudí kľúčovým, a tak odchádzajú tí najlepší do zahraničia. To len umocňuje princíp začarovaného kruhu, ktorý sa už od prevratu v gastronómii vytvára a zväčšuje s novými možnosťami práce a vycestovania do zahraničia.

Tento trend môžu zastaviť len majitelia reštaurácií, ktorí pochopia, že veľká kúpna sila sa nachádza v okolí ich reštaurácie a ak budú ponúkať kvalitu, ľudia sú ochotní zaplatiť sumu, ktorá pokryje náklady, ako aj kvalitný personál. Startupy a nové technológie by mali slúžiť všetkým majiteľom reštaurácií na zvýšenie efektívnosti a zníženie nákladov, aby tak v konečnom dôsledku bol zákazník spokojnejší a teda ochotný zaplatiť viac.

 

Zdroj: https://www.damejidlo.cz/vitejte

Pridať komentár (0)