Karol Styblo: Slovák, ktorý dokazuje, že chutná čokoláda môže byť vyrobená i u nás

  • Porozprávali sme sa s Karolom Styblom o tom, že aj Slovensko má potenciál vyrábať kvalitnú čokoládu a aké je to spolupracovať s krajinami z Latinskej Ameriky a o čokoládach celkovo.
collagecoko
  • Porozprávali sme sa s Karolom Styblom o tom, že aj Slovensko má potenciál vyrábať kvalitnú čokoládu a aké je to spolupracovať s krajinami z Latinskej Ameriky a o čokoládach celkovo.

Ahoj Karol, pred časom si navštívil Belgicko. Dopadlo všetko úspešne?

Áno, v Belgicku sme mali stretnutie všetkých 28 svetových zástupcov fino de aroma čokolád z celého sveta. Pravdou je, že sme unikátni v tom, že ako jediní na svete sme v pozícií, že máme vo firme ambasádora – fino de aroma masterchef chocolatiera. Čiže som sa stretol s 27 svetovými distribútormi fino de aroma kakaa a čokolády. Každý z nás mal prezentáciu o tom,  čo a ako robí. Mali sme predstavenie svetovej situácie kakaa, prednášky o nových odrodách kakaa, vývoj cien a výnosov na svetovej báze. Pre mňa osobne bola táto konferencia  veľkým prínosom a človek získava informácie, ku ktorým sa nedá dostať iba na úrovni členov ICCO (Medzinárodná organizácia kakaa).

 

Slovensko nie je krajina s čokoládovou tradíciou. Ako si prišiel na nápad vyrábať čokoládu u nás?

Tu je hlavný dôvod, že ja, ako aj všetci kolegovia sme Slováci.  Potravinová výroba má trošku komplikovanejšiu legislatívu. Keď sme boli úplne maličkí, ani sme len netušili, čo všetko si vyžaduje výroba po legislatívnej stránke. A to bolo dobre, lebo keby sme to , mohlo by nás to rýchlo odradiť :) Keď si vezmeme, že by sme mali všetky tieto problémy riešiť v cudzej krajine, je to pre mňa až nepredstaviteľné.

Belgická čokoláda má marketing založený na tom, že je belgická. Ja teda neviem, možno som trošku málo pozorný, ale počas mnohých návštev Belgicka som pochodil celú krajinu a úprimne povedané kakao som tam rásť nevidel. Takže belgická čokoláda v skutočnosti nie je belgická, ale majú takto postavený marketing. My staviame marketing na tom, že vyrábame skutočnú čokoládu. Čiže tak kvalitnú, ako sa len dá. Kvalita nepozná hranice. A prečo by najkvalitnejšiu nemohli vyrábať práve Slováci? :)

10001032_343979639101581_7031455672418495998_o

 

Veľa ľudí treba na výrobu tejto dobrotky. Povedz nám o ľudoch, s ktorými spolupracuješ a podľa čoho si  vyberáš práve týchto ľudí.

Všetci naši zamestnanci sú jedineční. Pre mňa a pre nás nenahraditeľní. Naozaj máme zamestnancov od 22 do 67 rokov. Sme ako jedna rodina. A preto sa viem na každého jedného plne spoľahnúť. Kolegov si vyberajú najčastejšie ľudia, s ktorými bude nový človek pracovať. Je dôležité, aby chcel robiť, aby ho to bavilo, napĺňalo a aby si rozumel s kolektívom. Ak splní tieto podmienky, všetko ostatné sa dá naučiť.

 

Dodávateľov čokoládových bôbov máte z Kolumbie dokonca ste strávili nejaký čas prácou na plantážach. Ako prebieha táto spolupráca? Predstavujem si to veľmi veselo!

Dodávateľov kakaových bôbov máme už aj z Dominikánskej Republiky, dokonca aj z Peru. V Kolumbii máme strategickú spoluprácu s našim partnerom Casa Luker, ktorý je tam doma. To je pre nás veľká výhoda. Prostredníctvom nich sa vieme dostať k farmárom. Keďže sme prešli všetkými školeniami starostlivosti o kakaovníky,  farmári nás berú vážne. Bavia sa s nami ako s rovnocennými a zároveň, keď sme práve v tréningovom centre, tak im odprezentujem aj ďalšie kroky spracovania čokolády, čo je pre nich nové. Pre nás je tento priamy kontakt veľmi dôležitý, lebo podľa toho potom máme aj kvalitu bôbov. Každého jedného farmára si veľmi vážime a podporujeme v rámci našich možností, lebo bez nich by sme tu neboli a nemohli by sme robiť to, čo robíme.

v pozadi uzavreta oblast napadnuta chorobou

Predávate aj v Čechách a Poľsku, plánujete rozšíriť predaj i do iných krajín? Je možné poraziť konkurenciu napríklad z Belgicka, alebo Latinskej Ameriky na svetovom trhu?

Našim cieľom nie je poraziť konkurenciu. Ja som konkurencii rád, lebo nám pomáha rásť. Keďže sme aj v rôznych skupinách a ja som aj v spoločnosti čokolatierov, tak priebežne viem novinky, čo sa deje, kam smeruje náš segment… Zámerne sa snažíme robiť produkty, kde sa niečim od konkurencie líšime. A v kvalite, kde nerobíme kompromisy. Nechceme sa biť s Kraftom, alebo Nestle. Nechceme robiť industriálne a vo veľkom, chceme aby nám naši zákazníci, ktorých považujeme za členov našej rodiny,  mohli vždy dôverovať. Ručíme za to, že v každom jednom kúsku čokolády, ktorý vyšiel od nás, je to najlepšie, čo vieme dať.

 

Fialky, ruže, či ružové kvety sú celkom nevšedné ingrediencie v čokoláde.  Aký je Slovenský zákazník? Odvážny, či skôr konzervatívny?

Určite som hrdý na to, že Slováci sú otvorení novým výzvam. Že pozerajú na to, čo jedia, že chcú nové veci ochutnať.

kakaove hmoty

Čokoláda je v porovnaní s bežnou konkurenciou v supermarketoch drahšia. Sú ľudia ochotní zainvestovať? Aký marketing najviac fungoval na prilákanie zákazníkov?

Naša filozofia je ponúknuť najvyššiu kvalitu za tak prijateľnú cenu ako sa dá. Kvalitná čokoláda nikdy nemôže stáť toľko ako supermarketová. Už len tým, že naše kakaové bôby sú viac ako dvakrát tak drahé. Taktiež používame trstinový, alebo kokosový cukor, ktoré sú niekoľko násobne drahšie ako biely. Samozrejme, nepoužívame náhrady tukov a nemáme plnoautomatizovanú výrobu atď. Avšak mnohí naši klienti, zvlášť v zahraničí,nám vyčítajú, že sme príliš lacní na to, akú kvalitu ponúkame.

 

Vyššia cena, neobyčajné ingrediencie, zabehnutý trh. Celkom riskantná kombinácia na začiatok biznisu. Čo ti najviac pomáhalo udržať si vieru v úspech tvojho nápadu?

Okolie, rodina, priatelia. Bez nich by to určite nešlo.

 

Dva roky po sebe  ste vyhrali  medzinárodné ocenenie GREAT TASTE. Čo si myslíš, že sú tvoje silné stránky, ktoré ti pomohli k úspechu?

Keď človek myslí niečo úprimne a robí všetko pre to, aby bol každý článok reťazca spokojný, tak sa úspech musí dostaviť. Predstavte si, že od farmárov po našich zamestnancov a distribútorov, všetci napĺňajú naše produkty pozitívnou energiou. Môže niekto byť s nimi nespokojný? :)

peru 02

 

A nakoniec, ktorá je tvoja najobľúbenejšia príchuť?

Na energiu a maškrtenie si osobne dávam našu gianduju s malinami. No a naše novinky, s ktorými prídeme veľmi skoro  a ja ich tu už pomaličky vyjedám.

Zdroj fotografií: Archív Karol Styblo

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK