Zdravotné výhody, o ktorých veľa ľudí nevie. Je lepšia ľadová sprcha či horúci kúpeľ?

  • Vedecké štúdie potvrdili u oboch pozitívne zdravotné účinky na ľudský organizmus.
  • Ľadová sprcha prispeje k posilneniu tvojho imunitného systému a zlepšeniu zlej nálady
  • Horúci kúpeľ pomôže v boji s nadbytočnými kilami
Young woman reacting in shock to cold shower water
phviral.coom
  • Vedecké štúdie potvrdili u oboch pozitívne zdravotné účinky na ľudský organizmus.
  • Ľadová sprcha prispeje k posilneniu tvojho imunitného systému a zlepšeniu zlej nálady
  • Horúci kúpeľ pomôže v boji s nadbytočnými kilami

Tvrdenia o pozitívnych zdravotných účinkoch ľadovej terapie pochádzajú už z histórie. Viktoriánska éra ju totiž považovala za liek na všetko. V dnešnej dobe je počet otužilcov naozaj vysoký a hoci sa na ľudí, ktorí sa v zimnom období radi kúpu v ľadových prírodných vodách, pravdepodobne pozeráš ako na bláznov, vedia, prečo to robia.

Veľmi dobrý príklad nájdeš aj na Slovensku. Od roku 2006 totiž u nás aktívne funguje občianske združenie „Slovenské ľadové medvede“ so sídlom v Bratislave. Za svojich členov prijali otužilcov, ktorí sa rozhodli touto cestou prispieť k posilneniu svojho duševného a fyzického zdravia. Zároveň však šíria osvetu ohľadom zdravotných výhod otužovania a zimného plávania pre ľudský organizmus. Pre niekoho to môže byť šoková terapia, oni si však stoja za tým, že na všetko sa dá postupne zvyknúť.

Vyznávanie týchto blahodárnych účinkov nie je žiadnym nezmyslom. Aj v súčasnej dobe vedci neustále nachádzajú stále viac a viac zdravotných výhod otužovania, vrátane posilnenia imunitného systému či vylepšenia zlej nálady. Väčšina z nás sa však asi radšej prikloní k horúcej sprche alebo kúpeľu. Čo tak to ale skombinovať? Vedci totiž pre dosiahnutie kvalitnejších výsledkov odporúčajú striedanie horúcej a ľadovej sprchy. Takáto vodoliečba v sebe zahŕňa celkové sprchovanie po dobu asi 20 minút. V tomto intervale začneš horúcou sprchou po dobu 3 – 4 minút, následne prejdeš plynule do ľadovej sprchy na 1 minútu a potom opäť naspäť.

Kým horúca voda rozširuje cievy a zlepšuje tok okysličenej krvi, prechod na ľadovú vodu spôsobí ich okamžité zúženie, a tým aj slabší tok krvi. Počas 20-tich minút sa vytvorí akýsi čerpací mechanizmus, vďaka ktorému sa do tkanív dostáva viac krvi bohatej na kyslík, zatiaľ čo neokysličená krv prúdi žilami späť do pľúc, aby nahromadila viac kyslíka.

Štúdia zverejnená v časopise PLOS ONE, ktorú uskutočnilo v roku 2016 Akademické zdravotnícke centrum v Amsterdame, preukázala, že táto vodná terapia dokáže u ľudí zredukovať chorobnosť. Výskum sa uskutočnil na 3000 mužoch a ženách vo veku od 18 do 65 rokov, ktorí sa mali ráno osprchovať pod studenou vodou po dobu 90 sekúnd. Zistilo sa, že v nasledujúcich mesiacoch došlo na pracovisku k zníženiu absencií kvôli chorobe až o takmer 30 %.

To, či dokáže toto striedanie horúcej a studenej vody prispieť k tomu, aby vyzerala tvoja pokožka dlhodobo mladistvá, je už ale spornejšie. Britská asociácia dermatológov v tom má však jasno. Účinky vodoliečbe nepripisujú! Naproti tomu, Georgios Tzenichristos, športový vedec, ktorý sa špecializuje na starostlivosť o pleť v Londýne, tvrdí, že táto terapia môže pomôcť zlepšiť prietok krvi do malých kapilár, ktoré sú v blízkosti kožného tkaniva a poskytnúť mu živiny, ktoré sú potrebné na udržanie jeho pružnosti. „Horúca a studená sprcha zlepšuje krvný obeh a starnutie pokožky je vo väčšine prípadov dôsledkom zlého krvného obehu,“ vyjadril sa pre Dailymail. Niečo na tom tak určite bude.

Ďalšia zaujímavá štúdia, ktorá bola uskutočnená na Univerzite vo Virgínii sa snažila nájsť súvislosť medzi touto vodoliečbou a redukciou depresívnych stavov. Dobrovoľníci, u ktorých neboli zaznamenané problémy s duševným zdravím, boli požiadaní, aby sa najskôr osprchovali v horúcej vode a následne im znížili teplotu vody pod 20 stupňov Celzia po dobu 2 až 3 minút. Zistilo sa, že po niekoľkých týždňoch tejto rutiny sa ich nálada viditeľne vylepšila. Preto vedci veria, že by táto terapia mohla fungovať aj u depresívnych ľudí. V konečnom dôsledku je známe, že ak je ľudský organizmus vystavený chladným podmienkam, zvyšuje v mozgu hladinu noradrenalínu – jeho nedostatok je spojený s depresívnymi stavmi.

Zobraziť celú galériu (2)
zdroj: unsplash.com / Karla Alexander

Ak by si predsa len ešte stále neholdoval studenej sprche, je tu dobrá správa. Aj horúci kúpeľ má svoje výhody. Steve Faulkner, výskumný pracovník z Univerzity v Loughborough, sa vo svojej štúdii zameral na spojitosť horúceho kúpeľa a spaľovania kalórií. Štúdie sa zúčastnilo 14 mužov, ktorí absolvovali hodinový kúpeľ pri teplote 40 stupňov Celzia, ako aj hodinu jazdy na bicykli. Následne boli sledovaní, ako sa im upravila hladinu cukru v krvi a koľko kalórií spálili.

Hoci sa ukázalo, že cyklistika predsa len dokáže spáliť viac kalórií, vedci si všimli, že zvýšením telesnej teploty o jeden stupeň spálili účastníci rovnako veľa kalórií, akokeby absolvovali 30-minútovú prechádzku – to znamená v priemere 140 kalórií. Horúci kúpeľ dokáže tiež pôsobiť ako podporný element pri prevencii cukrovky.

Tu sa totiž ukázalo, že účastníci, ktorí absolvovali horúci kúpeľ mali po jedle o niečo nižšie hladiny cukru v krvi v porovnaní s tými, čo sa venovali cvičeniu. Samozrejme, pozor si musia dávať tehotné ženy, ako aj ľudia trpiaci srdcovo-cievnymi ochoreniami. V týchto prípadoch nemusí byť horúci kúpeľ úplne správnou voľbou.

Zdroj: dailymail.co.uk / huffingtonpost.ca 

 

 

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech