CEO Nesedy Mišo Duchoň: Progresívne zmýšľajúci Slováci vedia, že nevybudujú miliónové firmy s desaťcentovými telami

  • Trénuje, bloguje a dnes stojí na čele jedného z najinovatívnejších slovenských startupov
  • Neseda prišla s prvou ergonomickou stoličkou, ktorá ľudí učí nesedieť 8 hodín denne
  • Unikátny nápad Vlada Zlatoša má ľuďom priniesť pevnejšie zdravie aj viac kreativity
  • Spoločnosť spustila predaj stoličky v lete 2017 a už má prvé zahraničné objednávky
miso
Neseda
  • Trénuje, bloguje a dnes stojí na čele jedného z najinovatívnejších slovenských startupov
  • Neseda prišla s prvou ergonomickou stoličkou, ktorá ľudí učí nesedieť 8 hodín denne
  • Unikátny nápad Vlada Zlatoša má ľuďom priniesť pevnejšie zdravie aj viac kreativity
  • Spoločnosť spustila predaj stoličky v lete 2017 a už má prvé zahraničné objednávky

Ahoj, Mišo. Roky sa venuješ trénovaniu či blogovaniu, dnes si tiež CEO Nesedy. Čo ťa k tomu priviedlo, čím si ťa projekt získal?

Študoval som na Ekonomickej univerzite, ale hneď po škole som sa začal uberať cestou trénera. Nevedel som si totiž predstaviť sedieť osem hodín denne niekde v banke. Zrejme práve to ma pritiahlo do Nesedy, jednoducho mi bolo sympatické nesedieť. V tom čase som manažoval telocvičňu, organizoval eventy, mal som skúsenosti s marketingom a chodom firmy, ktorá bola v rozkvete. Neseda bola pre mňa ďalší prirodzený krok.

Zakladateľov Vlada Zlatoša aj Miša Trubana som už predtým poznal a vedel som, že sú to ambiciózni a inteligentní ľudia. Ich projekt som sledoval od začiatku a keď sa naskytla možnosť pridať sa, videl som v tom priestor pre vlastnú sebarealizáciu a zároveň možnosť niečím prispieť. Na projekte som začal pracovať v apríli 2017, postupne som preberal viac a viac úloh a v septembri som sa stal CEO.

V akom stave bol projekt a vývoj stoličky, keď si do Nesedy prišiel?

V tom čase už mala byť stolička dokončená a mala sa začať výroba a predaj prvým zákazníkom. Keď som však prišiel a pozrel sa takpovediac „pod kapotu“, zistil som, že je ešte veľa vecí, na ktorých treba zamakať. Často ľudia vidia iba to, že predávame akúsi stoličku, ale už nevidia, že je za tým množstvo právnych vecí, výrobných vecí a detailov, ktoré s tým priamo nesúvisia, ale sú potrebné pre chod firmy.

Pre tých, ktorí Nesedu ešte nepoznajú, ako znie vaša filozofia?

Základná myšlienka znie: Neexistuje najzdravšia poloha na sedenie, je to oxymoron. Veríme tomu, že najzdravšia poloha je vždy tá ďalšia. Aj zotrváš v jednej polohe príliš dlho a nezmeníš ju, niektoré svaly začnú ochabovať a degenerovať alebo naopak iné svaly sa začnú preťažovať. Ak dlho preťažovaný sval nevystrečuješ, a nepoznám veľa ľudí, ktorí to po 8-hodinovej pracovnej dobe robia, bude sa prirodzene skracovať. Pomaličky tak strácaš mobilitu a v budúcnosti ti to môže priniesť napríklad bolesti chrbtice. Sedenie to však nespôsobilo priamo, ale nepriamo.

Z akých údajov či výskumov pritom vychádzate?

Základná idea prišla od zakladateľa Vlada Zlatoša, ktorý je na Slovensku považovaný za experta na funkčný pohyb a výživu. On sám hľadal riešenie vlastného problému a zistil, že ním nie je ani balančná stolička či fitlopta, pretože to je len ekvivalent preťaženia. Tak prišiel s nápadom vytvoriť vlastnú stoličku, ktorá nebude pekná a pohodlná, ale v prvom rade funkčná. Konzultácie s odborníkmi a viacerými fyzioterapeutmi boli v začiatočných fázach samozrejmosťou.

Aká je vaša vízia? Chcete raz dostať Nesedu do všetkých office-ov v Bratislave?

To bolo veľmi naivné, ale samozrejme ju chceme dostať do čo najviac office-ov. Predovšetkým chceme Nesedu predávať ľuďom, ktorí rozumejú našej filozofii a chcú investovať do prevencie. Je úplne v poriadku, ak niekto uprednostní pohodlie na úkor zdravia a kreativity. Je to jeho telo. Zameriavame sa na ľudí, ktorí sa starajú o svoje telo a je pre nich dôležitá kreativita a produktivita počas práce. Je totiž vedecky dokázané, že keď sa viac hýbeš, tak ti to aj viac myslí.

Našou dlhodobou víziou, ktorá vychádza z motta „Keep moving while working“, je prinášať ľuďom pracovné prostredie bohaté na pohyb. Máme plány na ďalšie produkty, ktoré by pracoviská ľudí obohatili o rôzne elementy, ktoré im umožnia hýbať sa počas práce bez toho, aby strácali focus. To je však vízia na niekoľko rokov dopredu, momentálne sa sústredíme na produkt stoličku Neseda a postupne sa rozširujeme. Máme už prvé objednávky zo zahraničia, nedávno sme umožnili doručovanie do celého sveta. Uvedomujeme si, že je to maratón a nikam sa neponáhľame.

Z akých krajín sú vaši zákazníci a na ktoré krajiny cielite?

Okrem Slovenska máme najviac objednávok z Česka, ale už aj z Poľska, Nemecka, Belgicka a Holandska. Naším cieľom sú primárne krajiny západnej Európy, kde ľudia oveľa viac riešia kvalitu svojho života, rovnako zaujímavý je pre nás americký trh. Ale opäť, nechceme expandovať rýchlo na úkor kvality. Chceme rásť organicky a pracovať na zefektívňovaní procesov, zrýchľovaní výroby a dodávok.

Keď spomínaš krajiny, kde ľuďom záleží na kvalite života, ako je na tom Slovensko?

Pre mňa osobne patrí Slovensko k rozvinutejším krajinám. Mnohí, ktorí porovnávajú svoju krajinu so Švajčiarskom či Škandináviou, vnímajú Slovensko ako zastaralú postkomunistickú krajinu. V skutočnosti sme však veľmi rozvinutí, máme tu veľa progresívne zmýšľajúcich ľudí, ktorí sa proaktívne starajú o svoje telo. Na Slovensku máme množstvo šikovných podnikateľov a startupov s miliónovými ambíciami. Aj oni sú naši cieľoví zákazníci, pretože vedia, že nevybudujú miliónové firmy s desaťcentovými telami. Už prvotný záujem o stoličky dokázal, že keď Slováci vidia kvalitné riešenie svojho problému, neváhajú zaň zaplatiť hoci aj sumu, ktorá sa na prvý pohľad môže zdať vysoká.

Objednávajú si Nesedu len jednotlivci alebo už máte aj firemné zákazky?

Máme už aj firmy, ktoré si zobrali viacero kusov. Momentálne však najviac predávame jednotlivcom, čo je úplne prirodzené, keďže náš produkt patrí k tým inovatívnym. Najprv si ho kupujú inovátori, ktorí ho musia otestovať a validovať, aby si ho začali kupovať aj firmy. V tomto sme optimisti, pretože už prví zákazníci nám dávajú pozitívne feedbacky a o Nesedu sa začína zaujímať stále viac spoločností. Zatiaľ sme na medzistupni medzi jednotlivcom a firmou a s niektorými už aktívne debatujeme o možnosti zariadiť Nesedami kreatívnu miestnosť na brainstormingy a porady. Keď sa tam stolička osvedčí a ľudia zistia, že bol vďaka nej meeting kvalitnejší a ľudia sa cítili viac sviežo, bude to pokračovať celými firmami.

Hovoríš o feedbacku od ľudí. Aké sú reakcie?

Mnohí sa zo začiatku báli, nevedeli si predstaviť, že budú striedať polohy, neboli zvyknutí na veľkosť sedáku či samobrzdiace kolieska. No postupne, ako sa so stoličkou zžili, často sa už po prvom týždni cítili lepšie a pociťovali zmenu v zdraví svojich krížov. Všetko sú to samozrejme subjektívne hodnotenia, nemáme to nijako odmerané, no nemáme jediného zákazníka, ktorý by sa vyslovene sťažoval, že stolička „nefunguje“. Nie je to totiž o tom, že si sadneš a stolička to spraví za teba, ale umožňuje ti slobodu pohybu a nepravidelné striedanie polôh, ktoré sa postupne stáva prirodzenejším a prirodzenejším, až striedaš polohy automaticky.

No keď už má niekto skutočný problém s chrbticou a myslí si, že Neseda ho spasí, asi to nebude také ľahké…

Samozrejme, nie sme zdravotná pomôcka. Akonáhle už má niekto vážny problém, netvárime sa, že mu chrbticu opravíme. Pri akomkoľvek zdravotnom probléme je treba to konzultovať s doktorom. Akonáhle ten usúdi, že striedanie polôh je to, čo človeku prinavráti zdravie, tak Neseda môže byť správna voľba. Ale pokojne stačí začať striedaním polôh bez toho, aby si kupoval našu stoličku. Mne sa však osvedčilo, že akonáhle som si zvykol na Nesedu, prenášam si pozitívne návyky aj do iných priestorov. Stolička, na ktorej práve sedím, mi síce veľa pohybu neumožňuje, ale keďže mám návyk, je pre mňa prirodzené dať sa do tureckého sedu či inak zmeniť polohu.

Počula som, že u vás dopyt prevyšuje ponuku a nestíhate vyrábať. Je to pravda?

V podstate áno, ale netreba si pod tým predstavovať tisíce objednávok. Je to skôr spôsobené pomalším procesom výroby, ktorú sa momentálne ani nesnažíme zrýchľovať za každú cenu. Takmer všetko vyrábame na Slovensku, skladanie finálneho produktu sa tiež deje v čalúnnictve na Slovensku, väčšina súčiastok sa vyrába ručne a trvá to dlhšie. Keď však človek dostane Nesedu, hneď si všimne kvalitu. Nedávno som bol v Pixel Federation za riaditeľom Šimonom Šickom, ktorý si kúpil našu stoličku, a prvá vec, ktorú si všimol, bola kvalita šitia.

Ako máte nastavené obratové ciele?

Máme samozrejme nastavené aj obratové ciele, ale nie sú vysoké. Treba si uvedomiť, že nie sme softvérová firma, ktorá má takmer nulové variabilné náklady. Sme presný opak, predávame po jednom kuse produkt, ktorý má momentálne dlhý proces výroby, preto svoje ciele orientujeme na zlepšovanie kvality. Keby sme boli teraz netrpezliví a investovali všetku energiu do marketingu a predaja, dovolím si povedať, že by sme mali predaných niekoľkonásobne viac kusov, ale skôr či neskôr by nás to dobehlo. Vymenili by sme krátkodobý úspech za dlhodobé zbrzdenie, čo sa týka zvyšovania kvality a zisťovania spätnej väzby.

Kedy očakávate návratnosť počiatočnej investície?

Prvá investícia, ktorá bola vo výške 50-tisíc eur, bola naším základným imaním a investovali sme ju do vývoja a výroby prvých kusov, sa nám už vrátila. Odkedy sme v lete minulého roku spustili predaj, pohybujeme sa v čiernych číslach a dokážeme fungovať sebestačne. Do budúcna nevylučujeme externú investíciu, ak to bude potrebné. Míňať cudzie peniaze však vie každý.

Jednou z výhod, prečo pre nás obratový cieľ nie je taký dôležitý, je práve to, že nemáme externých investorov, ktorým sa musíme spovedať a doručovať im výsledky. Mnohé startupy spravia chybu z netrpezlivosti, keď sa im začne dariť a prijmú investorov. Keby počkali, zvládli by to aj bez nich a nemuseli by potom obetovať kvalitu za obratové ciele.

Keby do vás chcel vraziť peniaze investor, odmietli by ste ho?

Záležalo by to na podmienkach. Teda nielen to, koľko percent a za koľko peňazí, ale aj to, do akej miery sa chce podieľať na rozhodovaní vo firme, či je stotožnený s našou víziou a čo dokáže firme priniesť. Pre nás by mal význam strategický investor, ktorý nám pomôže svojím know-how, napríklad s distribúciou na zahraničné trhy. Radšej budeme mať kvalitného partnera, ktorý nám pomôže rásť, ako niekoho, kto do nás jednorazovo napumpuje peniaze, no na druhej strane bude príťažou.

Akú konkurenciu má Neseda vo svete?

Sme na trhu ergonomických stoličiek, kde je konkurencia naozaj vysoká a trh rastie. Či už sú to luxusné stoličky od Hermann Miller, napríklad ich známy model Aeron, alebo na Slovensku známa stolička Spinalis. V čom sme však my unikátny, je naša filozofia. Narozdiel od ostatných sa nesnažíme hľadať jednu dokonalú polohu alebo nútiť ľudí, aby sa na stoličke hýbali počas sedenia. Veríme tomu, že zmena príde, keď upravíme prostredie, v ktorom človek pracuje a keď ho nebudeme do pohybu nútiť. Je veľa značiek, ktoré sú konkurenciou len tým, že vyrábajú dobrú ergonomickú stoličku. My sme však úplne iná stolička, ktorá nie je na sedenie, no umožňuje aj sedieť. To je veľký rozdiel. Ďalší rozdiel je v kvalitnom spracovaní a dizajne, ktorý nám navrhla slovenská firma Werkemotion.

Akým smerom ide ďalší vývoj stoličky? Čo ešte chcete vychytať?

Stále sa snažíme hľadať kvalitnejšie formy výplne či mechaniky, ktorá je zospodu stoličky, aby sme ešte zvýšili štandard. Našou ďalšou métou je spraviť z nej smart stoličku, ktorá bude zbierať dáta o tom, v akých polohách človek sedí a poskytovať mu feedback v reálnom čase. Pomocou appky si bude môcť nastaviť upozornenie, ak v niektorej polohe zotrvá príliš dlho. Senzory by sme chceli mať zabudované do konca roka, ale opäť nechceme nič rýchlokvasené.

Mnohí by možno privítali aj nižšiu cenu, ktorá nie je práve „ľudová“…

Samozrejme, s DPH je cena stoličky 598 eur. Všetko to záleží od uhla pohľadu. Samozrejme, bežný Slovák, ktorý si ide kupovať stoličku, hľadá niečo oveľa lacnejšie. No ten istý Slovák dokáže zaplatiť 50 eur za hodinu cvičenia s fyzioterapeutom v prípade, že už má kríže zdevastované. Ak ten istý Slovák, pracujúci v kreatívnom odvetví, môže byť vďaka lepšej stoličke o 5 percent kreatívnejší, môže mu to priniesť rozdiel v príjme v rádoch tisícok eur. Dve základné otázky, ktoré človeku pomôžu v rozhodovaní, sú: „Akú cenu má pre teba tvoje zdravie?“ a „Akú cenu má pre teba tvoja kreativita?“

Samozrejme, ak má byť stolička len odkladačom šiat alebo bude na nej človek sedieť v jednej polohe, je to drahá investícia. Slováci však neváhajú zaplatiť za kvalitu, ale veľmi dobre si prerátavajú, či cena skutočne zodpovedá hodnote. Zároveň, ako človek dozrieva, začína si niektoré veci vážiť viac. Ja som si tiež pred pár rokmi nevedel predstaviť, že investujem veľa peňazí do jedla. Akonáhle som zistil, aký vplyv má kvalita surovín na môj fyzický a mentálny výkon, prestal som sa na to pozerať ako na výdavok, ale ako na investíciu. Rovnako je to s Nesedou.

Každý si však môže Nesedu najprv vyskúšať, kým sa rozhodne si ju kúpiť…

Presne tak. Predtým sme mali trochu skreslený pohľad a mysleli sme si, že len preto, že ľudia rozumejú našej filozofii, budú si stoličku automaticky objednávať. Uvedomili sme si, že takýto drahší produkt je niečo, čo si ľudia potrebujú najprv vyskúšať. Na rozhodnutie stačí často päť minút, ale sú nesmierne dôležité. Aj preto sme Nesedu umiestnili do Martinusu na Obchodnej, ako aj v Skilllabe v Nitre. Pracujeme na tom, aby sme rozšírili portfólio takýchto spriatelených „showroomov“.

Takže toto je aj rada pre ostatné startupy: Ak máte fyzický produkt, snažte sa ho čo najviac ľuďom predstavovať a ukazovať, nechajte ich vyskúšať si ho. Nepredpokladajte, že len preto, že vy viete, aký je super, budú si ho kupovať. V tomto sú Slováci dôkladní, nepodceňujú výber, radšej si všetko otestujú, aby sa uistili, že si nekúpia hlúposť.

Aké výzvy či problémy ste už v Nesede museli riešiť?

Ani neviem, kde začať. Stalo sa nám napríklad, že kuriér mal prísť vyzdvihnúť do továrne 20 kusov stoličiek a na druhý deň ich doručiť čakajúcim zákazníkom. Prvý deň však kuriér neprišiel, druhý deň prišiel, ale s plným autom, takže zobral len štyri stoličky. Na tretí deň sa to zopakovalo, hoci som s doručovacou službou každý deň telefonoval a každý deň sľubovali, že pošlú celé auto. Stalo sa nám tiež, že súčiastky prišli o mesiac neskôr, a všetci dobre vieme, že keď chýba hoci len jedna súčiastka, nemôžeš vyrábať stoličky.

Podobné veci nám zavarili, ale na druhej strane nás naučili zachovať chladnú hlavu a riešiť veci s nadhľadom. Vždy treba rátať s tým, že stať sa môže čokoľvek a myslieť si, že všetko stopercentne vyjde, je veľmi naivné. Niektorí podnikatelia sa pozerajú na problémy ako na prekliate a niečo, čo im bráni v úspechu, my sa na ne pozeráme ako na nevyhnutnú súčasť podnikania. Jediní ľudia, ktorí nemajú problémy, sú na cintoríne.

Ako to máte podelené vo firme, kto sa venuje čomu?

Vlado Zlatoš má v našom core tíme na starosti inovatívnu produktovú stránku. Je naším najväčším vizionárom, je nikdy nekončiacou studňou nápadov na vylepšenia Nesedy či ďalšie produkty. Mišo Truban je nielen mojím skvelým mentorom, ale pomáha nám svojím know-how, pretože si už sám prežil niekoľko startupov a mnohým startupom radil. Usmerňuje naše podnikanie a dodáva nám nadhľad. Ďalej chalani z Werkemotion majú na starosti celkový dizajn a vylepšovanie po estetickej stránke. Dominika Krupová je naším guru ohľadom finančných a právnych vecí, ako aj zákazníckeho servisu. Mojou úlohou je zabezpečiť celkový chod firmy vpred. Snažíme sa, aby každý prinášal do firmy to, v čom je najlepší, a aby sme sa navzájom dopĺňali.

Spomenul si úspech. Kedy si poviete, že váš projekt je úspešný?

V momente, keď zistíme, že Neseda sa stala štandardom vo svete ergonomických stoličiek. Keď akonáhle bude niekto hľadať takúto stoličku do práce či domov, spomenie si na Nesedu. Jedného dňa to príde a my zistíme, že je to tu. Určite to však nebude naša koncová méta, len si stanovíme ďalší cieľ, na ktorom budeme makať. Pre nás je však úspechom už to, že robíme niečo, čomu veríme, a že ľudia o to majú záujem. Napokon, už to, že nás Startitup oslovil na rozhovor, je pre nás úspech, pretože nie je nič horšie, ako keď niečo vyrobíš, a nikoho okrem teba to nezaujíma.

Na záver nám prosím prezraď, čo ťa najviac napĺňa na práci CEO Nesedy?

Najviac ma napĺňa práve prekonávanie výziev, čo je aj jeden z dôvodov, prečo som prijal túto pozíciu. Prekonávanie výziev je ten najlepší spôsob, ako stále rásť a zlepšovať sa. Alebo je tu ešte stále niekto, kto nezistil, že dlhodobé spohodlnenie je najrýchlejšia cesta k stagnácií a následnej degenerácií? Platí to pre našu myseľ, aj pre naše telo.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá