Ikea, Starbucks, Lidl a ďalší sa pridávajú k masívnemu boju. Skončia s predajom plastových výrobkov

  • Ku kampani #dostboloplastu, ktorú spustilo ceské ministerstvo životného prostredia, sa pridalo ďalších 5 firiem a jedna inštitúcia
  • Cieľom je zredukovať množstvo jednorazového plastového odpadu a riadu a ponúknuť alternatívy
  • Plasty majú postupne miznúť aj zo slovenských pobočiek jednotlivých spoločností
ika
Pixabay
  • Ku kampani #dostboloplastu, ktorú spustilo ceské ministerstvo životného prostredia, sa pridalo ďalších 5 firiem a jedna inštitúcia
  • Cieľom je zredukovať množstvo jednorazového plastového odpadu a riadu a ponúknuť alternatívy
  • Plasty majú postupne miznúť aj zo slovenských pobočiek jednotlivých spoločností

Dobrovoľne sa k tomu zaviazali firmy Lidl, Fruitisimo, Costa Coffee, Ikea, Starbucks. V júni už dohodu podpísalo sedem spoločností. Zmeny sa majú dotknúť aj všetkých ich pobočiek na Slovensku.

Znižovať objem použitých obalových materiálov a zároveň zvyšovať ich recyklovateľnosť sa dlhodobo snaží napríklad aj Lidl. Ten sa rozhodol prestať do konca roku 2019 predávať vo všetkých svojich 132 predajniach na Slovensku plastové výrobky na jedno použitie.

„Spolu s našimi dodávateľmi diskutujeme o tom, pri ktorých produktoch môžeme úplne odstrániť plastové obaly, alebo ich nahradiť inými, ekologickejšími alternatívami. Pri ovocí a zelenine ponúkame čoraz viac nebalených produktov. O takýto postup sa snažíme aj pri iných tovarových skupinách – napríklad pri niektorých druhoch oblečenia sme už dávnejšie úplne odstránili plastové fólie,“ vysvetlil Martin Nagy, konateľ Lidl Slovenská republika za oblasť nákup.

Diskontný reťazec na Slovensku momentálne už iba dopredáva najtenšie deväťcentové igelitky a postupne rozširuje ponuku ekologických tašiek vhodných na viacnásobné použitie.

Vyradením najtenších igelitových tašiek odbremení Lidl Slovensko životné prostredie o 125 ton plastu ročne. Spomenuté plastové výrobky na jedno použitie predstavujú ročný objem ďalších 35 ton, čo v súčte znamená 160 ton plastov. Lidl na Slovensku v roku 2017 recykloval bezmála 800 ton plastov – vo všetkých 132 predajniach a troch logistických centrách obchodného reťazca platí politika dôsledného triedenia odpadov.

Veľké zmeny má zaviesť aj Ikea, ktorá  vyradí z predaja slamky, tácky či tégliky. Plasty zmiznú aj z jej reštaurácií a kaviarní. Zákazníci kaviarní Starbucks už teraz dostávajú zľavu na nápoje pripravené do vlastného hrnčeka.

“Snažíme sa v spolupráci so spoločnosťami, ktoré sa v oblasti jednorazových plastov pohybujú, nájsť cestu, ako využiť rastúci spoločenský dopyt po zmene. Zákazníci si ďaleko viac ako pred pár rokmi uvedomujú, že s využívaním plastov po celom svete to preháňame. Život na jedno použitie je potrebné zastaviť,“ hovorí ku kampani minister životného prostredia ČR, Richard Brabec.

Takisto aj Kaufland sa zaviazal znížiť vo všetkých krajinách, kde pôsobí, spotrebu plastov minimálne o 20 % do roku 2025, zabezpečiť stopercentnú recyklovateľnosť umelých obalov svojich privátnych značiek, a tiež do konca roku 2019 vyradiť z ponuky vybrané druhy plastových tovarov.

„Tým, že zostávajúce umelohmotné obaly našich privátnych značiek sa stanú plne recyklovateľnými, môžeme ich zaradiť do obehu recyklovateľných druhotných surovín, a výrazne tak zredukujeme zaťaženie životného prostredia,“ vysvetľuje ďalšie kroky spoločnosti Kaufland Slovenská republika Richard Bendík, riaditeľ nákupu.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK