Katarína ručne vyrába dizajnové klobúky tradičným spôsobom

  • Klobučníkov je na Slovensku ako šafránu
  • Jednou z tých úspešných je Katka, ktorá na trh prináša jedinečné klobúky s neopozeraným dizajnom
  • Mladá Trnavčanka dosiahla úspech vďaka jej cieľavedomosti a neustálej práci na sebe
klobuk
archív:Katka Žgančíková
  • Klobučníkov je na Slovensku ako šafránu
  • Jednou z tých úspešných je Katka, ktorá na trh prináša jedinečné klobúky s neopozeraným dizajnom
  • Mladá Trnavčanka dosiahla úspech vďaka jej cieľavedomosti a neustálej práci na sebe

Katka Žgančíková je povolaním scénografka. So starými klobúkmi sa tak často stretávala v divadle aj filme. Dnes má na jej ručne robených klobúkoch postavený úspešný biznis a jej kúsky sa dostávajú aj do rúk známych osobností presne tak ako tie z dielne Zuzany Smatanovej, ktorej príbeh sme ti priniesli pred časom.

„Vždy som si všímala na klobúkoch tvary a vypracovanie, ktoré ma fascinovalo. Som však aj dizajnér a človek, ktorého vždy bavilo nosiť klobúky. Bolo obdobie, keď som mala veľkú potrebu začať tvoriť niečo úplne vlastné – moje. Potom som doma na vešiaku objavila množstvo klobúkov a vtedy som pochopila, že to niečo som už našla,“  hovorí o jej prvom impulze na výrobu klobúkov Katka pre Startitup.

Čas výroby a cena klobúkov sa zvykne líšiť od klobúka ku klobúku. Všetko podľa Katky závisí od zložitosti tvaru, materiálu a kolekcie. Výroba jedného klobúka tak môže trvať 2 hodiny, ale pokojne aj 3 dni. Ako však vyzerá samotný proces výroby?

„Polotovary sa musia najskôr naparovať alebo aj namočiť. Tvar nového klobúku je zafixovaný až po úplnom vyschnutí. Ďalším postupom je tvrdenie, ktoré tiež niekedy trvá jeden deň, znovu s ohľadom na sušenie. Potom nasleduje vnútorné a vonkajšie vypracovanie,“ opisuje výrobu Katka.

Výsledná cena klobúkov je spojením ceny materiálu, tvrdenia, ocenenia dizajnu, ako aj hodín, ktoré Katka strávi pri výrobe. V jej portfóliu nájdeš klobúky za 50, ale aj za 150 eur.

Je nutné povedať, že mladá dizajnérka sa dnes môže pýšiť aj krásnou zbierkou veľmi starých foriem na klobúky. Vďaka ich univerzálnosti je možné ich bez problémov prispôsobiť na akýkoľvek typ hlavy.

Základom sú rokmi overené výrobné postupy

„Dnes sú niektoré postupy ako ručné hladenie klobúka alebo orez striešky sú úplne „vymakané“ po toľkých rokoch fungovania remesla v minulosti, že ich len ťažko niekam posunúť. Klobúčnici a modistky vo svete sa týmito predmetmi zvyknú pýšiť,“ popisuje Katka výhody tradičných klobučníckych postupov, ktorých sa nechce vzdať.

Nájsť však všetky potrebné retro nástroje na výrobu klobúkov, bola podľa Katky priam detektívna pátracia činnosť. „Najprv som išla do obchodu s klobúkmi opýtať sa, či nepoznajú niekoho, kto ich vyrába. Neporadili mi. Potom som skontaktovala jedného pána cez historických šermiarov. Ten mal ľudové formy, ale úž sa klobúkom nechcel venovať. Bol ochotný mi formy odpredať,“ opisuje svoju cestu za potrebnými nástrojmi mladá klobučníčka.

Keď za ním prišla, zistila, že má aj iné formy, takzvaného mestského typu, ktoré jeho otec odkúpil od istého pána Rodera. Nikdy ich nepoužíval, preto boli nádherné a zachovalé. Katka si ich s radosťou zobrala úplne všetky aj so škatuľou nástrojov.

Katka začala postupne študovať fóra a kurzy na internete, vďaka ktorým sa o vzácnych nástrojoch aj klobučníckej práci dozvedela všetko potrebné, aby sa naplno mohla pustiť do výroby.

„Neskôr som mala v časopise článok a volala mi jedna milá pani modistka, že mi chce formy darovať, že sa jej páči moja práca a potom ďalšia, tak sa to pomaly nazbieralo. Foriem však nikdy nie je dosť,“ konštatuje Katka.

ALATE prináša svieži dizajn na mieru

Cieľom šikovnej klobučníčky je, aby bola jej značka ALATE vnímaná predovšetkým ako dizajnová. Už dnes má vytvorené svoje tvary a kolekcie, ktoré chce primárne predávať. Avšak často sa vyskytuje aj výroba na mieru. Niekedy ide aj o bizarnosti.

Zákazníci si podľa Katkiných slov zvyknú z jej kolekcie pýtať aj „custom made“, čiže produkty na mieru. Vtedy si nakombinujú farbu ako aj šírku striešky. A práve z týchto objednávok má Katka najväčšiu radosť.

Inšpiruje sa tými najlepšími v remesle

Katka pri svojej tvorbe čerpá inšpiráciu aj od významných osobností z klobučníckeho priemyslu, ktorých je naozaj veľa.

„Taký klobúkový mág je Philip Tracy, ale milujem aj značky ako D´estree Paris,  Don Paris, Hornskov z Dánska, Borsalino a Superduperhats z Talianska, Satya Twena z NYC, Sofya Samareva, Dark Traits, alebo celkom blízki Muhlbauer hatmakers a Nomademodern hats z Rakúska,“ hovorí o svojich klobučníckych idoloch Katka.

Katka má so svojou značkou veľké plány aj do budúcna. Momentálne pracuje na vylepšení webovej stránky, aby bol na nej dostupný priamo aj e-shop. Čoskoro uverejní video, v ktorom chce odhaliť know-how výroby klobúkov, aby ľudia videli, že ide o náročný a precízny proces, ktorý zvláda robiť vlastnými rukami. Ak pôjde všetko podľa plánov, Katka by rada so svojími dizajnovými kúskami rada prerazila aj za hranicami Slovenska. A my jej v tom držíme palce.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK