Nemci sa vo veľkom zbavujú naftových áut, ktoré Slováci môžu kúpiť za bezkonkurenčné ceny

  • Prežijú autá s dieselovým motorom rok 2020?
  • To je otázka, na ktorú by radi poznali odpoveď milióny motoristov po celej Európe
vw-passat-estate-2014-005
Autocar
  • Prežijú autá s dieselovým motorom rok 2020?
  • To je otázka, na ktorú by radi poznali odpoveď milióny motoristov po celej Európe

Mnohí motoristi sa ešte do nedávna nemuseli strachovať, že by po kúpe, veľakrát naozaj drahého vozidla, nemohli vojsť do centra mesta. Avšak prelomový verdikt nemeckého súdu sa rozhodol uprednostniť zdravie všetkých, pred súkromným vlastníctvom a autá s naftovými motormi dostal do celkom novej situácie, kedy je ich vjazd do centra niektorých miest zakázaný.

Na jednu stranu ide o rozhodnutie, ktoré si zaslúži potlesk, nad škodlivosťou dieselov všetci roky zavierali oči. Paradoxne nové obmedzenie prichádza v momente, kedy sú naftové motory najčistejšie v histórii a miera znečistenia ovzdušia automobilmi obecne nie je tak markantá ako by sa mohlo zdať.

V súčasnosti môžeme očakávať čoraz zúrivejší boj proti dieselom, ktorý sa nebude týkať len pár ulíc v Nemecku, ale čoskoro možno aj Slovenska a ostatných krajín v Európe. Budúcnosť si ani nemusíme domýšľať, nakoľko zmeny na trhu vidíme už dnes. Nemci prestali mať záujem o ojazdené diesely, plniace emisné normy nižšie ako Euro 6, ktoré sú zároveň najrozšírenejšími. Ich ceny mieria razantne dole.

Na aktuálny vývoj sa zamerala aj spoločnosť AutoUncle, ktorá kumuluje ponuky ojazdených áut zo všetkých významných predajných webov v Nemecku a v západnej Európe. Rozhodla sa preskúmať vývoj cien u šiestich naftových áut – Audi A4 a Q3, BMW 3, Mercedesu C a Volkswagenu Passat a Tiguan. Sledovala taktiež trh ako taký, pričom zistila, že u áut plniacich normu Euro bola priemerná cena z konca roku 16 960 eur, no v súčasnosti len mierne presiahla sumu 15-tisíc eur.

Jednoducho, nové dieselové autá sa hromadia u dílerov a nepomáhajú ani podporné programy automobiliek, ktoré sľubujú spätné odkúpenie naftových áut od majiteľov, ktorých sa zákazy dotknú. Situácia dospela k bodu, keď sa stávajú mnohé nové naftové autá takmer nepredajné a díleri museli prikročiť k zľavám. A tie nemožno označiť inak ako za extrémne. Dokumentuje to aj prieskum nemeckého portálu MeinAuto.de, ktorý porovnal oficiálne cenníkové ceny s cenami s ponúkanou zľavou.

Rekordérom je VW Passat 1,6 TDI Trendline, teda vcelku skromná verzia naftového Passatu, ktorý sa oficiálne predáva za 29 775 eur, ale teraz je v ponuke za 16 527 eur, čo je zľava neuveriteľných 45,71 %. Taký Golf 1,6 TDI Trendline kúpiš so zľavou 42,03 % za 13 562 eur a Audi A4 Avant 2,0 TDI so zľavou 37,83 % za 29 925 eur. V zozname vybraných modelov nájdeš aj Saet Leon 1,6 TDI (- 36,42 %) či BMW 120d (– 28,21 %) a Kiu Sportage 1,7 SRDI Edition 7 (- 25,92 %).

Obavy pochopitelne ženú dolu aj ceny starších áut – nominálne je to napríklad u Euro 4 o 1 000 Eur, avšak relevantný pokles smerom k starším ročníkom výroby stúpa až k neuveriteľným 50 %. Prísť o polovicu hodnoty vozidla behom pár týždňov vie človeka celkom zamrzieť.

Na Slovensku a ani ďalej na východ sa zatiaľ na ovzdušie a životné prostredie tak prísne nepozerá. Preto je jasné, že staršie diesle, ktoré budú teraz Nemci predávať ešte viac ako doposiaľ, presunú do Česka na Slovensko a ďalej. Ich ceny pritom poletia výrazne dole. O to sa postará ponuka prevyšujúca dopyt po týchto typoch jazdených áut. Splodiny z naftových vozidiel sa tak len presunú o pár kilometrov ďalej.

Zaujímavým faktom je aj to, že Volkswagenu, Daimleru a BMW poklesla po zverejnení súdneho verdiktu hodnota akcií o 1,7, respektíve o 0,4 a 0,8 % z dôvodu, že ide o výrobcov, ktorí sú najviac spájaní práve s dieselovými motormi. Teda so škodlivou minulosťou, s ktorou je podľa mnohých potrebné skoncovať.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech