Táto bratislavská mestská časť sa ako prvá môže úplne zbaviť reklamných billboardov

  • Chce ísť príkladom celej Bratislave
  • Z ulíc má v pláne odstrániť všetku vonkajšiu reklamu
rek
facebook.com/zelenahliadka/https://www.facebook.com/LAVACOM/photos/a.343632969009416.76985.117636788275703/559085997464111/?type=3&theater
  • Chce ísť príkladom celej Bratislave
  • Z ulíc má v pláne odstrániť všetku vonkajšiu reklamu

Málokedy sa dá nájsť taký jasný fenomén, ktorý generuje finančný zisk malej skupine ľudí a pritom škodí a obťažuje toľkých obyvateľov mesta. Reklamný smog je v uliciach taký rozšírený, že na ľudí začína pôsobiť bilbordová slepota. Niet sa čomu diviť, sústrediť sa na jazdu autom a pritom vnímať každých 10 metrov iný big board dá zabrať aj naozaj multifunkčnému človeku.

S trendom umiestňovania reklamných plôch, kde sa len dá, bežný človek takmer nemá šancu bojovať. Reklama znamená vplyv a čím viac jej je, tým lepšie. Nie však pre mesto či obyvateľov, ale pre vybrané skupiny ľudí.

„Kto má väčší počet plôch, má väčší výtlak a voči štátu silnejšiu vyjednávaciu pozíciu. A tu sa dostávame do politickej sféry,“ hovorí pre Startégie aktivista Matúš Čupka zo Zelenej hliadky, ktorá sa snaží bojovať aj s vizuálnym smogom v slovenských mestách.

Je dôležité si uvedomiť, že kľúčovým faktorom pri riešení vizuálneho smogu mesta je pritom samotná verejnosť. Ak začnú ľudia reálne vnímať presýtenosť vonkajšej reklamy, postupne si začnú vyberať tých zástupcov, ktorým to tiež vadí a chcú to riešiť.

Je však potrebné vyžadovať jasné vyhlásenie typu: „Zasadím sa za férovejšiu úpravu vonkajšej reklamy“. Ak totiž starosta vnútorne nepovažuje vizuálny smog za problém, tak ho nepresvedčí zmena stavebného zákona ani desať blogov. Celé je to o ľuďoch.

Ak dnes niekto môže pomerne jednoducho zmierniť či úplne zastaviť šírenie vizuálneho smogu, tak je to samotné mesto. Má na to totiž nástroj – svoj územný plán. Nejde o žiadne objavovanie kolesa, podľa všetkých definícií je limitovanie vonkajšej reklamy celkom normálny regulatív, ktorý do takéhoto základného dokumentu pre mesto určite patrí.

Skvelým príkladom celej Bratislave ide momentálne mestská časť Vrakuňa. Tá by sa mohla v najbližšom čase úplne vyčistiť od všadeprítomného reklamného smogu.

„Do miestneho zastupiteľstva pripravujem úplne prevratný návrh, aby sa Vrakuňa ako prvá a zatiaľ jediná mestská časť v Bratislave úplne vzdala všetkých reklamných plôch,“ vyhlásil vrakunský starosta Martin Kuruc pre TASR.

Dúfame, že vo Vrakuni tento návrh zožne úspech a nasledovať ju budú aj ďalšie mestské časti Bratislavy či iné mestá na Slovensku.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK