Vízia budúcnosti Bratislavy dostáva vďaka trom Slovákom hmatateľný charakter

  • Spojenie architektúry a programovania môže byť pre niektorých ľudí prekvapivé
  • Inovatívne nápady však často vznikajú z nečakaných kombinácií
  • Vie to aj trojica Slovákov, ktorá prináša revolučnú novinku s nádychom budúcnosti
bal
Subdigital, Ján Pernecký
  • Spojenie architektúry a programovania môže byť pre niektorých ľudí prekvapivé
  • Inovatívne nápady však často vznikajú z nečakaných kombinácií
  • Vie to aj trojica Slovákov, ktorá prináša revolučnú novinku s nádychom budúcnosti

Za projektom animačného softvéru stojí architekt, programátor a inovatívny pedagóg Ján Pernecký. Na parametrický dizajn prezentačných objektov a náročnú remeselnú výrobu dozerá architekt Tomáš Tholt. Trojicu uzatvára Ján Tóth, ktorý vedie softvérové oddelenie a je zodpovedný za vznik animačného softvéru.

Spoločný cieľ je jasný. Svojej myšlienke chcú dať reálnu podobu. Podobne vznikol aj ich najnovší projekt digitálne rozšíreného modelu Bratislavy.

„Veríme, že dobrý nápad nestačí iba ukázať. Jeho hodnotu pre spoločnosť musíte aj skutočne vidieť. Tvoríme tak fyzické modely prispôsobené špecifickému prostrediu našich klientov. Dokážeme spracovať dáta pomocou vlastného softvéru a premeniť ich na interaktívne modely, ktoré máme plne pod kontrolou. Využívame pritom parametrický dizajn, ktorý vytvára unikátne prevedenie. Spoločným výsledkom je materiálna vízia rozšírená digitálnymi technológiami,“ opisujú svoj projekt pre Startitup.

Ako sa vytvára obraz budúcnosti?

Napríklad pri projekte pre HB Revis trojica vytvorila interaktívny model Bratislavy. Model sa zameriava na zobrazenie urbanistických vlastností budov klienta a ich mestský kontext. Zachytáva približne 14km2 mesta a zobrazuje budovy, cesty, parky a rieku Dunaj. Najmä vizuálne vyhotovenie budov prekonalo očakávania aj samotných autorov. Aj pri materiálovej odlišnosti pritom dokázali zachovať ich detail typický pre vysokú mierku zobrazenia.

Animácia je zobrazená na troch 4K displejoch, ktoré majú spolu 25 miliónov pixelov. Každý z prvkov je neustále animovaný v reálnom čase. Takto je možné zobraziť až 175 samostatných efektov: funkcie budov, hranice mestských častí, trasy a zastávky MHD, dochádzkové vzdialenosti, služby v meste či pohyb slnka počas dňa. To všetko má klient pod kontrolou cez priložený tablet a vlastný softvér. Vďaka nemu dokáže ovládať každú z jednotlivých funkcií a meniť tak vzhľad modelu.

Podstavec je navrhnutý s použitím parametrického dizajnu. Softvér generuje projekt podstavca podľa zvolených parametrov. Pri zmene výšky, počte nôh alebo hrúbke materiálu sa automaticky generuje nový projekt. Takto je možné realizovať aj technicky zložitý tvar s minimom materiálu a optimálnymi vlastnosťami.

Aktuálne je projekt umiestnený v lobby centrály HB Reavis, no mohol si ho vidieť aj na architektonicko-dizajnovej akcii DAAD, alebo na medzinárodnom festivale Mapic vo francúzskom Cannes. Subdigital však tvoria ďalej a pritom menia svoje nápady na unikátne technologické diela. Je vysoko pravdepodobné, že ich inovácie sa čoskoro rozšíria aj do sveta veľkých hráčov, ktorí sa chcú predstaviť tým najprestížnejším spôsobom.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK