Marek Ježo a slovenské Blue Faces: Vizuálne efekty, ktoré to dotiahli až do hollywoodskych trhákov!

  • Blue Faces patrí medzi tie slovenské firmy, ktoré dokázali naplno preraziť v zahraničí a robia tam našej krajine výborné meno. Vo sfére vizuálnych efektov sú jednoducho špička a to sa odrazilo aj na hviezdnej klientele.
3
  • Blue Faces patrí medzi tie slovenské firmy, ktoré dokázali naplno preraziť v zahraničí a robia tam našej krajine výborné meno. Vo sfére vizuálnych efektov sú jednoducho špička a to sa odrazilo aj na hviezdnej klientele.

Ahoj Marek, ako sa darí, na čom veľkom teraz pracujete?:)

Ahoj Martin, darí sa výborne:) V súčasnosti v spolupráci s našou partnerskou americkou spoločnosťou Giant Propeller pracujme na  Rusko -Americkom akčnom film Hardcore.  Medzi najzaujímavejšie úlohy patrí vytvorenie realistických výbuchov a výstrelov v akčných scénach. Tento film je zaujímavý tým, že je celý nakrútený na gopro kamery z pohľadu prvej osoby. Divák tak vidí všetko očami hlavného hrdinu a cíti sa ako pri sledovaní akčnej hry. Ďalší zaujímavý projekt ktorý je ešte len vo vývoji je tvorba digitálneho dvojníka. Našou úlohou je navrhnúť a zrealizovať celý pracovný postup pre zámenu tváre v reálne nakrútených záberoch a jej nahradenie 3D virtuálnou tvárou. Tvár musí byť fotorealistická, musíme zabezpečiť aby divák nerozoznal, že tvár na ktorú sa vo finálnom zábere pozerá bola vytvorená v počítači.

 

Odmalička ťa to ťahalo týmto smerom? Alebo ako si sa vôbec ku postprodukcii dostal? 

Mojím snom bolo pracovať na veľkých Hollywoodskych filmoch. Otec mal kameru už od 89-teho. Tak už od mladého veku som mal k nej prístup a začal som si aj ja  s kamarátmi točiť rôzne videá. Neskôr na strednej škole, som začal tieto videá aj strihať a upravovať. Keď som odišiel na vysokú školu, kde som študoval automatizáciu, dostal som sa k novým softvérom na postprodukciu videa. Často krát namiesto prednášok v škole som na internáte čítal manuály a  pozeral video tutoriály k týmto softvérom. Do malej internátnej izby som si kúpil zelené pozadie a začal skúšať nové filmové triky, ktoré som videl v hollywoodskych trhákoch. Počas školy som brigádoval v menších video štúdiách, v ktorých som mohol naberať nové skúsenosti.

Po skončení školy som sa chcel zamestnať v nejakom lepšom post produkčnom štúdiu. Poslal som päť CV-čok a čakal, čo bude. Na moje prekvapenie ma nikto nechcel.

GP_MJ_headshot

Keďže do mojich vysnívaných post produkčných štúdií ma nezobrali, mal som na výber. Buď sa zamestnám v menších štúdiách, kde by som robil na menších veciach, za menej peňazí, ale na veciach môjmu srdcu bližšie. Dúfal by som, že sa časom prepracujem k väčším veciam alebo sa skúsim zamestnať v odbore, ktorý som vyštudoval, za lepšie peniaze. A tak som sa zamestnal v automatizérskej firme, pre ktorú som pracoval dva roky. Poväčšine na projektoch v Nemecku. Malo to svoje výhody. Žil som väčšinu času v hoteloch v zahraničí. Striedavo som býval v rôznych mestách, kde som nepoznal veľa ľudí.  Po večeroch som mal viacej času na rozmýšľanie a na venovanie sa mojím záľubám. Za tie dva roky to boli desiatky prečítaných kníh a manuálov, stovky hodín napozeraných videotutoriálov a prečítaných článkov.

Po dvoch rokoch práce v zahraničí som dostal ponuku pracovať na Slovensku. Napriek tomu, že to nebolo jedno z top štúdií, kde som chcel kedysi pracovať, mal som tu možnosť rozvíjať svoj talent a ďalej napredovať. Žil som opäť na Slovensku, a mal som viac možností stretávať sa s ľuďmi z brandže. Postupne som začal oslovovať aj väčšie štúdiá a spolupracovať s nimi.

 

Dnes máš teda vlastnú firmu Blue Faces a robíte na gigantických projektoch, ale aké boli začiatky? Čo bolo na presadení sa na trhu najťažšie?

Asi ako každé začiatky ani naše neboli najjednoduchšie. Bez svetových referencií vám len veľmi ťažko niekto zverí svetovú prácu. Prvých zahraničných klientov sme hľadali v blízkom okolí: v Česku, v Rakúsku a v Maďarsku. Vymysleli sme marketingový email a postupne oslovovali štúdiá. Niektorým sme telefonovali a dohadovali si stretnutia. Úspešnosť nebola vysoká. Oslovili sme cez tisíc štúdií z celého sveta. A približne jedno-dve štúdia so sto snami reálne spolupracovalo.  Prvú zahraničnú zákazku sme získali o necelé tri mesiace. Klient z Rakúska v piatok večer napísal, že by do pondelka rána chcel mať robotu spravenú. Išlo o tri zábery lyžiara, v ktorých snežilo, a my sme mali odstrániť sneženie a na stromy naopak vložiť sneh. Predtým sme nič podobné nerobili, ale tušili sme, ako by sme na to asi išli. Zákazku sme akceptovali a začali na nej pracovať. Vymysleli sme nové postupy a v nedeľu večer boli zábery hotové.  Zákazník bol nadšený našim výkonom. Neskôr nám prezradil, že na zábere robili aj oni. Pre istotu… keby náš výsledok nestál za veľa. Keď dali klientovi vybrať medzi našim záberom a ich výstupom, klient si vybral ten náš. A tak bol prvý spokojný zahraničný zákazník na svete.

4

Druhé dôležité partnerstvo sme získali náhodne. Mali sme pracovať na veľkom projekte a potrebovali sme viacej ľudí. Dali sme inzerát na vfx stránky, že niekoho hľadáme. Medzi inými sa nám ozvala jedna americká spoločnosť – The Base studio, ktorá sa venovala podobným veciam ako my. Celkom sme si ľudsky sadli. Zákazku, na ktorej sme mali spoločne spolupracovať, sme nakoniec nezískali. Base studio získalo kšeft, ktorý nestíhali spraviť so svojimi kapacitami, a tak ho poslali nám. Bol to Hollywoodsky film Priest. Vtedy sa mi splnil môj sen spolupracovať na veľkých Hollywoodskych veciach. Napriek tomu, že to boli veľmi technicky zložité veci. Veľmi sme sa tešili z tejto zákazky a vraveli sme si, že toto by sme chceli robiť aj zadarmo.

Postupne sme rozširovali portfólio a získavali ďalších klientov z EU a USA.

 

Zo Slovenska ste sa ale dostali teda až za oceán, kde ste pracovali pre celosvetovo milované projekty – klip Katy Perry, Harry Potter, Avengers..aké náročné je pre firmu zo Slovenska dostať sa až sem?

Najťažšie je získať si dôveru zahraničných spoločností. Každý deň sú bombardované množstvom mailov z lacnejších krajín, ktoré im ponúkajú svoje služby. Moje skúsenosti sú také, že ak vás v tomto momente daná spoločnosť nepotrebuje, šanca že sa ozve o mesiac alebo neskôr, je takmer nulová. Ak je niekedy situácia opačná. Niekto má vážny problém a vy ho viete v tomto momente vyriešiť. Môže to položiť základy pre dlhodobú spoluprácu. Na začiatku ide poväčšine o menšie veci, ktoré musia byť dodané obratom. Keď je zákazník spokojný a nadobudne istotu, že sme schopní dodať aj väčšie projekty v dobrej kvalite a načas, tak postupne začíname spolupracovať aj na väčších projektoch.

Čomu prisudzuješ tento úspech? Prečo si myslíš, že práve vy patríte medzi tú špičku, o ktorú je v zahraničí záujem?

Prvým dôvodom je určite kvalita dodaných služieb. Bez spĺňania svetového štandardu našou firmou by sa s nami nikto nedal ani do reči. To je niečo, čo musí byť na prvom mieste. Druhá kľúčová vlastnosť, ktorou sa odlišujeme od konkurencie, je rýchla odozva. V dnešnom svete chce mať každý všetko rýchlo a už včera bolo neskoro. Na každú požiadavku reagujeme veľmi promptne a doslova v hodinách nám môže zákazník posielať zábery, ak je s cenou spokojný. Keďže  spolupracujem s celým svetom, veľakrát to znamená v noci o pol tretej odpovedať na emaily a posielal ponuky, aby zákazník mohol ešte v ten deň poslať zábery a práca sa stihla spraviť v priebehu nášho dňa.  Keď sa zákazník na druhej strane pologule zobudí, má zábery hotové.

Ďalšou črtou BLUE FACES je ústretovosť. S nami sa dá vždy dohodnúť, či už je to hollywoodsky film alebo zaujímavý nízko nákladový projekt. Keďže máme túto prácu radi, peniaze nie sú jediná vec, čo nás motivuje dodať prácu vykonanú čo najlepšie. Veľakrát sme spolupracovali na projektoch, ktoré neboli pre nás finančne zaujímavé, ale posúvali nás ďalej po profesionálnej stránke.

 

Aká je tvoja vízia do nasledujúceho roka? Čo môže Blue Faces dosiahnuť z toho, čo ešte nedosiahlo?

Pred šiestimi rokmi sme vznikli a špecializovali sa na úzky okruh vizuálnych efektov. To bola jedna z konkurenčných výhod, lebo sme vedeli robiť špecifické práce efektívnejšie ako iní.  Postupne ako rozširujeme tím spolupracovníkov, tak aj zoznam ponúkaných služieb rastie. Ako som na začiatku rozhovoru spomínal momentálne vyvíjame postupy na tvorbu digitálnych foto realistických tvárí. Vytvoriť digitálneho dvojníka tak, aby to ľudia nerozoznali, je ešte stále v dnešnej dobe veľký problém. Na svete by ste vedeli zrátať štúdia, ktoré to dokážu na jednej ruke. Výzvu na tento rok vidím v dotiahnutí tejto techniky do dokonalosti. Určite by nám to otvorilo ďalšie dvere k novým príležitostiam.

 

Nelimituje vás, že fungujete stále na Slovensku a ste mimo toho centra diania?

Viem si predstaviť, že keby sme sa nachádzali v centrách diania vizuálnych efektov, ako sú Londýn, Vancouver alebo Los Angeles, tak príležitostí by bolo určite viac. Komunikácia tvárou v tvár je ešte asi stále najlepšia cesta na nadväzovanie nových vzťahov. Napriek tomu je vďaka technologickému pokroku, rýchlemu internetu a faktu, že ľudia si už zvykli na komunikáciu cez maily a skype, príležitostí na spoluprácu zo zahraničným spoločnosťami stále dosť.

 

Akú časť vášho biznisu tvoria lokálne projekty?

Lokálne projekty tvoria asi tak 5-10% z celej našej práce. Limitujúci je hlavne malý filmový trh, ktorý tu na Slovenku je. Peniaze na filmy sú obmedzené, takže rozpočet nedovoľuje tvoriť  vizuálne efekty vo väčšom rozsahu .

2

Si pedagógom na VŠMÚ, odbor vizuálne efekty. Keď vidíš dnešných študentov, ako vidíš budúcnosť tohoto odvetvia na Slovensku? 

Vzhľadom na technologický pokrok a  stým súvisiacu dostupnosť nástrojov na tvorbu vizuálnych efektov sa aj počet ľudí venujúcich sa tejto oblasti zväčšuje. Na škole vidím každý rok množstvo mladých ľudí, ktorí túžia tento odbor študovať a naučiť sa čo najviac o vizuálnych efektoch. Tí, ktorí vytrvajú a budú na sebe pracovať, budú určite tvoriť jadro tohto odvetvia na Slovensku. V súčasnosti vizuálne efekty v slovenskom filme nevyužívajú naplno potenciál, ktorý tu už teraz je. Som si ale istý, že o pár rokov budú vizuálne efekty neoddeliteľnou súčasťou slovenských filmoch.

 

Sú niektorí študenti natoľko šikovní, že im dávaš možnosť vyskúšať si reálnu prácu v Blue Faces? 

V každom ročníku je určitý počet veľmi nadaných ľudí. S týmito ľuďmi veľmi rád spolupracujem.  Pracujú na reálnych projektoch a kým skončia školu, majú možnosť nabrať cenné skúsenosti, ktoré im určite pomôžu v nasledujúcej kariére.

 

Čo by si poradil mladým ľuďom, ktorých podobná práca láka? S čím by mali začať?

Platí to isté ako pri každej inej práci. Najjednoduchšie sa naučíte robiť vizuálne efekty tak, že budete robiť vizuálne efekty:) Je len malé percento prirodzených talentov. Väčšina ľudí,  si to musí odmakať, kým dosiahne profesionálnych znalostí a výsledkov. To znamená čítať knihy, články, pozerať tutoriály a samozrejme tvoriť samotné vizuálne efekty. Ako povedal Leonardo Da Vinci „Ani jeden mladý človek nie je tak nešikovný, aby nedospel k úspechu aspoň v jednej veci, ak je vytrvalý.“ Takže treba vytrvať a výsledok sa určite dostaví.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK