Marek Mundok: Mám pocit, že väčšinou sa do grafiky najviac montujú ľudia, ktorí tomu najmenej rozumejú

Ľubica Mervová / 20. júla 2016 / Rozhovory

Grafický dizajn je komplikovanejší, než sa občas zdá. Napriek tomu si mnoho ľudí myslí, že mu rozumie a vie, aké má pravidlá. Práve vďaka tomuto občas vznikajú situácie, ktoré grafikom lezú na nervy a vedia ich neustále prekvapiť.

Slovenského grafika a ilustrátora Mareka Mundoka sme sa opýtali zopár otázok zameraných na to, čomu sa pri grafických objednávkach vyhnúť, aby spoluprácu s tebou najbližšie grafik neodmietol.

Marek už má čo-to odklikané v reklamnej agentúre a ako freelancer pracoval na množstve zaujímavých projektov pre domáce aj zahraničné značky, či hudobných interpretov. Momentálne ho najviac zamestnáva kreslenie a animovanie v misterhorse.tv.

Logá na tričkách od Mareka

DF

foto: artykel.cz

 

Myslíš, že ak sa klient montuje do práce grafika, je to spôsobené jeho nedôverou? Keďže dnes sa na grafika hrá už pomaly každý, kto vie zmeniť farbu textu vo Worde?

No to už je na klientovi, či chce ušetriť a dá to spraviť synovi známeho, ktorý si včera crackol Photoshop, alebo sa zverí do rúk profíka. Mám pocit, že väčšinou sa do toho najviac montujú ľudia, ktorí tomu najmenej rozumejú. Asi je to spôsobené tým, že nemajú žiaden prehľad, nevedia, aké sú trendy a nevedia kde hľadať. Potom prídu s nápadom, ktorý iba počujete a už sa vám dvíha žalúdok.

Je to rôzne, keď pracujete ako freelancer a klient sa vám ozve na základe vášho portfólia, tak je to jednoduchšie, pretože pozná vaše práce a vie približne, čo očakávať. Horšie sú zákazky po známosti, typu moja kamarátka má kaderníctvo a hľadá niekoho kto jej spraví logo, takým sa snažím vyhýbať.

 

Ako riešiš takéto situácie? Snažíš sa robiť nejakú osvetu ohľadom základných pravidiel grafiky?

Osvetu asi nie, ale keď príde klient s nejakou hlúposťou, snažím sa mu vždy vysvetliť, prečo to tak nebude dobré. Keď sa mi dotyčného nepodarí presvedčiť o mojej pravde a spravím grafiku podľa jeho požiadaviek, väčšinou uzná, že to nie je pekné a vrátime sa k môjmu návrhu, takže niekedy je dobré urobiť aj to zlé, aby to videl a pochopil.

1eee149571487.560d6005773cb

foto: behance.net

 

Ktoré vety od klientov grafici neradi počúvajú?

Potrebujeme to dnes :). To väčšinou dopadne tak, že pracujete do druhej ráno, čo už je vlastne aj tak zajtra a oni vám pošlú feedback o dva týždne s tým, že toho mali veľa a nebol nato čas.

Raz som robil dizajny na tričká pre jednu z mojich obľúbených kapiel. Keď som bol práve v Anglicku na návšteve u kamoša, tak mi prišiel mail, že to schválili, poslali mi peniaze a že ešte v ten deň potrebujú dáta do tlače. Keďže mi na tom záležalo, tak miesto toho, aby som si užíval dovolenku, stiahol som si na kamošov laptop nejaký šikovný software, s ktorým sa dá ovládať iný počítač na diaľku, zavolal som sestre, nech ide ku mne a stiahne to aj na môj laptop a takto som pekne všetko vyexportoval a poslal mailom. Dopadlo to tak, že tie tričká nikdy nedali vyrobiť.

A potom ešte samozrejme klasiky ako:

Logo musí byť väčšie.

To máš hotové za päť minút.

Páči sa nám to, ale … (Pri tejto vete zistíte, že chcú nakoniec zmeniť všetko).

Nemáme veľký budget, ale do budúcnosti vám vieme zaručiť kopec ďalšej práce.

Môžete použiť tento obrázok, čo som našiel na google?

Môžete to spraviť takto, ale aby sa to moc nepodobalo?

3eadff9571487.560d5fd4e3ecf

foto: behance.net

 

Čo ťa dokáže na klientoch najviac naštvať?

Asi keď dotyčný sám nevie, čo vlastne chce a aj keď mu dáte 10 nápadov, nevie sa rozhodnúť. A keď si už myslíte, že ste sa konečne dohodli, zase vymyslí niečo iné. Môže to byť dosť demotivujúce.

Keď som ešte pracoval v reklamke, dostali sme zadanie na jedno logo. Boli sme už vlastne druhí v poradí. Agentúra pred nami im vyhotovila 6 návrhov, z ktorých si nevybrali. My sme spravili asi tri a potom sa dlhšie neozvali, pretože boli na dovolenke. Nakoniec vysvitlo, že po ceste domov z Chorvátska si to logo nakreslili sami ceruzkou do notesa. Poslali nám ho odfotené s tým, nech to prekreslime do kriviek. Vrchol bol, keď si ani toto logo nevybrali a vrátili sa k niektorej z prvých verzií, ktoré im vytvorila agentúra pred nami.

d55bdd9571487.562e178d5405b

foto: behance.net

 

Spomínaš si na nejaké vtipné situácie, ktoré vznikli preto, že ste sa s klientom nepochopili?

Áno, stala sa mi jedna vec, ktorá ma naozaj pobavila a doteraz si ju neviem vysvetliť.

Kedysi sa dala na Facebook fanpage nastaviť taká „vychytávka“, že ak si chcel niekto pozrieť jej obsah, musel ju najskôr lajknúť. Na užívateľa teda vyskočil obrázok s popisom a šípkou, ktorá smerovala na LIKE button. Jeden môj klient to chcel mať na svojej stránke tiež a tak mi poslal zadanie s referenčným obrázkom, na ktorom smerovala šípka do ľavého horného rohu. Poslal som im prvý náhľad a prišiel mi feedback, že všetko je super, ale tá šípka musí smerovať do pravého horného rohu, tak ako je to na referenčnom obrázku. Po pár mailoch, v ktorých som sa snažil zistiť, či hrabe mne alebo druhej strane, som rezignoval, otočil šípku doprava a už bolo všetko v poriadku.

e28dd89571487.560d5fd9e39d8

foto: behance.net

 

Máš aj svojho obľúbeného klienta, s ktorým sa ti vždy dobre spolupracuje?

Určite, v poslednom čase veľa spolupracujem s agentúrou, ktorá má na starosti merch popredných amerických festivalov a interpretov. Milujem hudbu a mať svoj dizajn na festivale, kde hrali ZZ Top alebo Slash je úžasný pocit. Čo sa týka Slovenska, tak sa mi dobre spolupracuje napríklad s Dear Friends.

LTL1
Pridať komentár (0)