Mnoho Slovákov nepozerá do budúcnosti, vidia zľavu a berú, hovorí Július. Dal košom fast fashion a založil vlastnú značku

  • Niekoľko rokov pôsobil v módnych reťazcoch s rýchlou módou
  • To ho však frustrovalo a rozhodol sa pustiť do vlastného biznisu
  • Dnes má Július Čillag vlastnú ekologickú značku oblečenia
ecoslovač
archív EcoSlovač
  • Niekoľko rokov pôsobil v módnych reťazcoch s rýchlou módou
  • To ho však frustrovalo a rozhodol sa pustiť do vlastného biznisu
  • Dnes má Július Čillag vlastnú ekologickú značku oblečenia

Július pochádza z malebnej dediny Devičie na strednom Slovensku. Od útleho detstva inklinoval k prírode a kreatíve. Práve to ho priviedlo aj k štúdiu dizajnu vo Zvolene. Neskôr, ale odišiel do Bratislavy, kde sa chcel stať architektom. Štúdium na Slovenskej technickej univerzite však zabalil a vstúpil do sveta módy.

Od fast fashion k záchrane planéty 

Zamestnal sa v reťazcoch rýchlej módy, kde sa vypracoval až na manažérske pozície. „Pôsobil som vo viacerých predajniach, ale po čase ma to začalo frustrovať. Všetci sa len naháňali a kupovali vo veľkom. Chýbal mi tam ekologický pohľad na nákup a snaha o zlepšenie našej planéty,“ vysvetľuje pre Startitup Július.

Prišla však pandémia, nastolili sa prísne opatrenia a obchody sa zatvorili. Július ostal doma. Vrátil sa k rodičom na dedinu a pohrával sa myšlienkou podnikania s vlastnou značkou oblečenia.

„O tom, že fast fashion škodí životnému prostrediu, sa v poslednej dobe hovorí často. Odevný a textilný priemysel dokáže ročne vyprodukovať viac ako 1,7 miliardy ton oxidu uhličitého. Pri pestovaní surovín na výrobu oblečenia je minuté obrovské množstvo vody, toxických chemikálií a pesticídov. Tie ničia pôdu, vodné zdroje aj biodiverzitu. My v EcoSlovač sme sa na to pozreli z opačného konca. Vytvorili sme udržateľnú módu, ktorá je dostupná pre každého,“ ozrejmuje Július.

EcoSlovač
zdroj: archív EcoSlovač

Pandémia mu hrala do karát

Projekt EcoSlovač bol pre Júliusa veľký krok do neznáma. O móde a ekológii, čo to vedel, ale s podnikaním nemal žiadne skúsenosti. Podnikanie v začiatkoch nie je prechádzka ružovou záhradou. Okrem toho na Slovensku je legislatíva postavená „hore nohami“. A na školách sa o týchto veciach vôbec neučí, hovorí Július, ktorý do podnikania investoval takmer 5 000 eur.

Ani zúriaca pandémia Júliusa nezastavila. „Pandémia mi hrala do karát. Obchody boli zatvorené, fungoval len online predaj a tam má EcoSlovač svoje miesto. Bol to správny krok,“ tvrdí.

Július sa nebojí stáť si za svojím názorom, robí si veci po svojom a nechýba mu odvaha. To svedčí aj samotných nápisoch, ktoré mnohých pobavia. „Ľudia nenosia veci, ktoré sa im nepáčia. Vždy siahnu po niečom, čo im je blízke, či už myšlienka, názor a chcú ho ukázať svetu. To som chcel aj ja,“ ozrejmuje.

EcoSlovač
zdroj: archív EcoSlovač

Kvalita a udržateľnosť na prvom mieste

Hoci je EcoSlovač len začínajúcim internetovým obchodom s udržateľnou módou pre mladých, je podľa majiteľa vo veľkej výhode, a to po ekologickej stránke. „Na Slovensku je málo ekologických značiek. Aj keď veľké reťazce sa snažia zaujať ľudí eko produktmi. Ale povedzme si ako? 20 % bio bavlna neznamená, že to nešili ľudia niekde v Ázii a nedostali za to ani zaplatené,“ tvrdí.

Pri svojich produktoch Július kladie najväčší dôraz na udržateľnú stránku veci a kvalitu. Cena je až na druhom mieste. No myslím si, že tričko za 21 eur si môže dovoliť každý a k tomu vydrží nie mesiac, ale roky, objasňuje.

Sú však Slováci ochotní investovať do malých lokálnych výrobcov? Pomaličky sa to začína preklápať, ale stále prevažuje skupina ľudí, ktorá si radšej kúpi tričko v akcii za jedno euro. Mnoho Slovákov nepozerá do budúcnosti, vidia zľavu a berú, hovorí.

EcoSlovač
zdroj: archív EcoSlovač

Tričká však nepochádzajú od lokálnych výrobcov. „Napriek tomu, že som chcel nakupovať od domácich dodávateľov, tak som nenašiel nikoho, kto by mi vyhovoval. Našiel som ale dánsku spoločnosť Neutral, ktorá spĺňala kritériá ako ekológie, tak aj kvality, Ich produkty majú dokonca certifikáty zodpovednosti ako Fairtrade, EU Ecolabel či Global Recycle Standard,“ ozrejmuje.

Všetky produkty sú vyrobené zo 100 % bavlny, ktorá síce pochádza z Indie, ale všetci majú za svoju prácu dobre zaplatené. Bavlna takisto nie je geneticky upravovaná, a tým pádom podporuje biodiverzitu prostredia. Pri výrobe sa nepoužívajú toxické farby a využíva sa len udržateľná energia,“ dodáva Július.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa @ecoslovac

Július hovorí, že projektom EcoSlovač si plní sen. Nie je to pre neho práca, ale hobby. Všetky dizajny si tvorí sám, ale veľkou oporou mu sú kamaráti, ktorí mu pomáhajú či už s webom alebo fotkami. Navrhuje veci, ktoré sám rád nosí a inšpiráciu čerpá z každodenného života.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá