Muži nechcú počuť o krvi a investovať. Revolučné menštruačné nohavičky napokon používajú tisíce Sloveniek

  • V dobe keď sa ľudia začali viac zaujímať o ekológiu, v ženskej intímnej hygiene zažil boom menštruačný kalíšok
  • Keďže ale funguje podobne ako tampóny, nie všetkým ženám vyhovuje
  • S náhradou ženských vložiek prišiel startup Snuggs, ktorý vyrába menštruačné nohavičky
Snuggs_homepage_1000x
Snuggs
  • V dobe keď sa ľudia začali viac zaujímať o ekológiu, v ženskej intímnej hygiene zažil boom menštruačný kalíšok
  • Keďže ale funguje podobne ako tampóny, nie všetkým ženám vyhovuje
  • S náhradou ženských vložiek prišiel startup Snuggs, ktorý vyrába menštruačné nohavičky

Aj keď sa považujeme za najviac otvorenú spoločnosť, aká tu doteraz bola, pri slove menštruácia sa niektorí ľudia ešte stále cítia nepríjemne. Jej tabuizácia nepomáha nielen ženskej psychike, ale aj inovatívnym riešeniam, ktoré by sme mohli mať, keby sme o nej hovorili otvorenejšie.

Donedávna ženy dokonca ani nemali na výber, čo budú počas svojich dní používať. Zväčša sa delili na používateľky tampónov a vložiek, poprípade ich kombináciu.

12 tisíc kusov vložiek a tampónov za život

Od vynálezu súčasných vložiek a tampónov už ubehlo vyše 80 rokov a až donedávna sme k nim nemali žiadnu alternatívu. Revolúcia do sveta menštruácie prišla spolu s vlnou zero-waste či snahami o ekologickejší spôsob života.

Pred pár rokmi zažil na Slovensku aj vo svete boom tzv. menštruačný kalíšok, ktorý výborne nahradil tampóny, ktorých ženy, spolu s vložkami, spotrebujú približne 12-tisíc kusov.

To predstavuje v priemere až 140 kilogramov nerecyklovateľného odpadu. Problém s menštruačným kalíškom ale spočíval v tom, že nevyhovuje všetkým ženám, rovnako ako tampóny, ktoré fungujú na podobnom princípe.

menštruácia
zdroj: Unsplash/Good Soul Shop

Čiže, pre ženy ktoré preferujú vložky na trhu, nebola adekvátna ekologická náhrada, keďže bavlnené vložky na viacnásobné použitie neboli najpohodlnejšia hygienická pomôcka.

Revolúcia v intímnej hygiene

S týmto problémom sa potýkala aj Češka Linda Šejdová, ktorá nebola spokojná s európskym trhom na intímnu hygienu a vymyslela inovatívne menštruačné nohavičky. S nápadom neprišla sama od seba, keďže tieto nohavičky neboli až takou novinkou.

Problém ale doteraz bol v tom, že podobné produkty sa sústredili zväčša na americký trh a tiež sa nedalo veľmi hovoriť o ich pohodlnosti. Boli totiž poskladané z viacerých vrstiev a rôznych vlákien, medzi ktoré patril aj igelit, aby tekutina nepretiekla, a tak skôr pôsobili ako plienka.

zdroj: Snuggs

 Linda tak spolu s Tomášom Záhradníkom založila startup Snuggs a v spolupráci s odborníkmi na nanotechnológie z Technickej univerzity v Liberci vyvinuli jedinečné menštruačné nohavičky. Momentálne nie sú na trhu ani dva roky, dopyt už ale rastie na Slovensku ako aj v Nemecku. Slovenské ženy pritom hlásia až 93-percentnú spokojnosť s týmto produktom, ako sme už na Startitup písali tu

snuggs
zdroj: Snuggs

Nepriepustné, antibakteriálne a pohodlné

Menštruačné nohavičky Snuggs sa dnes vyrábajú až v 4 variantoch, a to pre silnú a slabú menštruáciu, a tiež s vysokým a nízky pásom. Ako startup informuje na svojej webovej stránke, nohavičky sa chystajú inovovať a tak by sme sa mohli dočkať aj viacerých farebných prevedení, okrem klasickej čiernej.

Základom úspechu nohavičiek sú veľmi tenké absorpčné vrstvy tvorené  nanovláknami. Tie sa postarajú o to, že menštruačná krv nepresiakne. Zároveň sú však paropriepustné, takže ženám zaisťujú vysoký komfort. Strieborné vlákna sa zase postarajú o antibakteriálnu ochranu. Lucia Šejdová sa tiež vyjadrila, že niektoré ženy tak dokonca aj zabúdajú, že svoje dni vôbec majú. 

Počas menštruácie tak stačí vymeniť obyčajné spodné prádlo za to menštruačné. Nemalo by byť cítiť žiaden rozdiel, keďže nohavičky majú hrúbku iba 1, 5 cm aj napriek svojim 3 vrstvám. Snuggs si teda so sebou nesie aj estetickú výhodu. 

zdroj: Snuggs

Výmena raz denne

Nohavičky tiež nie je potreba vymieňať rovnako často ako napríklad tampóny a vložky. Absorbujú totiž obsah až 3 menštruačných vložiek, čiže vydržia celý deň. Ráno si ich tak stačí obliecť a večer dať vyprať.

Nohavičky sa odporúčajú najprv preprať v studenej vode a až potom dať do prania s ostatnými vecami. Do rána by mali byť opäť suché a pripravené na ďalšie nosenie. Takto by mali vydržať až 50 opratí, čo predstavuje 1-2 roky používania.

Pre úplnú náhradu tampónov a vložiek by žene mali stačiť priemerne 4 kusy nohavičiek ročne. Ak je však ochotná prať častejšie vystačí si aj s 2 kusmi.  Pre porovnanie, jednorazových hygienických pomôcok je to 240 kusov ročne. 

V Českej republike sa tento rok predalo až 20 000 nohavičiek, na Slovensku je to o polovicu menej. Celosvetový počet predaných kusov je podľa Forbes až 100 000, pričom tohtoročný obrat firmy bol približne 2,8 milióna eur. 

Ženy sú spokojné

Spočiatku sa nohavičky predávali za 10 eur za kus, čo pokrývalo iba náklady. Cieľom startupu tak bolo, aby získali čo najviac zákazníčok, ktoré im na oplátku museli produkt recenzovať. Takto zozbierali dostatočné množstvo feedbackov, aby mohli svoj produkt ďalej inovovať.

Slovenky a Češky sú pritom s nohavičkami podľa recenzií očividne veľmi spokojné. Okrem ich ekologického aspektu si chvália ich pohodlnosť a spoľahlivosť, pričom nezažili problém s ich pretečením či otlačením.

„Nohavičky sú veľmi pohodlné, zadržia veľké množstvo krvi. Prekvapilo ma, ako ľahko ide krv z nohavičiek vymyť.“

„Zo začiatku obavy, či si môžem sadnúť a nedôjde k „nehode“, ale potom už to bolo v pohode. Nikde nič, žiadna škvrna, takže veľká spokojnosť,“ hovoria niektoré z recenzií. 

V súčasnosti na slovenskej stránke Snuggs sa ceny nohavičiek pohybujú od 30 do 40 eur, podľa ich absorbčnosti a tvaru. Okrem hlavného predajcu ich ale môžeme nájsť aj na rôznych iných distribučných stránkach, kde bývajú ceny vššie aj nižšie. 

Muži o menštruácii počuť nechcú

Menštruácia však aj naďalej ostáva tabuizovaná. Ako hovorí co-funderka Šejbová, nie všade sa stretli s pochopením a prijatím ich produktu.

Od mužov máme často negatívne reakcie, v tom zmysle, že toto je vaša ženská téma a určite mi tu o tom nehovorte. A u niektorých investorov sme boli kvôli tejto téme aj odmietnutí,“ vysvetľuje pre DV TV. Za svoj startup sa napriek tomu minulý rok  umiestnila na 3. mieste v súťaži Women Startup Competition a Forbes ju tento rok zaradil do svojho rebríčku 30 pod 30. 

Zdroj: Snuggs, Forbes, DV TV, lidovky.cz 

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá