Nakúpte 1000 Facebook fanúšikov a potopíte svoju stránku

Pizzaseo: Patrik Barták / 17. júna 2014 / Lifehacking

Áno, je to také jednoduché. Nie, nakúpení fanúšikovia vám nijako nepomôžu, iba uškodia. Získať nových fanúšikov na stránku totiž nie je cieľ, ale cesta (alebo prostriedok) k nemu.

Nedávno som si všimol inzerát o tom, že iba za 10€ môžete získať 5000 Facebook fanúšikov pre vašu stránku.

Prečo sa takto predávajú Likes?

Ak si vypočítame Cost per Page Like je to 0,002 EUR. Lepšie, ako platiť za Facebook Ads, tráviť čas nastavovaním a správou reklám a vo výsledku zaplatiť v priemere za fanúšika napr. 0,20 EUR, nie? Finančne stonásobne výhodnejšie, časovo niekoľkonásobne rýchlejšie. Preto existujú takzvané Click Farms, ktoré sa už špecializujú aj na predaj fanúšikov.

Rozdiel je však v relevancii získaných fanúšikov. Pozrime sa na štandardne predpokladaný (a trochu utopický) efekt získania nových fanúšikov pomocou Facebook Ads:

Noví fanúšikovia = dosah príspevkov na viac ľudí = vyššie povedomie o značke = vyššia šanca na konverziu.

Efekt získania nových nakúpených fanúšikov je ale nasledovný:

Čo sa stalo?

Stránka za krátky čas získala nových (nerelevantných) fanúšikov z Istanbulu, krátkodobo sa zvýšil ukazovateľ Talking About (do Talking About sa zarátava aj počet zobrazení „Ferko Mrkvička sa stal fanúšikom stránky XY“). Následne však hodnota tohto údaju klesala… a klesala… a klesla až na číslo 2. Prečo?

Zjednodušene: Keď stránka publikuje nový príspevok, Facebook ho na skúšku zobrazí malej skupinke fanúšikov, ak naň reagujú, zobrazí ho ďalším fanúšikom, ak sa aj tým páči, zobrazí ďalším, atď. Ak sa však nový príspevok zobrazí na skúšku x tureckým fanúšikom, ktorí nebudú reagovať a menšiemu počtu slovenských (je jedno, ako budú reagovať), značne to skreslí výsledok. Facebook si teda „pomyslí“: väčšina testovacích fanúšikov nereagovala, ďalším nemá zmysel ho zobrazovať. Efekt získania fanúšikov „z dovozu“ je teda nasledovný:

Noví fanúšikovia = veľké neaktívne publikum = malá šanca na reakciu = značne znížený dosah príspevkov = značne znížená šanca na konverziu.

Čo na to iní odborníci na sociálne siete? Vybral som z komentárov na Facebooku v diskusnej skupine ľudí zaoberajúcich sa sociálnymi médiami Social Media Geeks, kam som pôvodne odkaz na inzerát pridal. Expert na sociálne médiá v slovenskom Esete Matúš Gajdoš si podobný nákup vyskúšal: “Vysledok bol naozaj zabavny na cisto moju sk stranku mi doslo 10k turkov z istanbulu a ti den po dni hufne utekali. Plus na zaciatku toho ich pocinu mi facebook zobral aj mojich povodnych fans. Rozhodne neodporucam tieto aktivity.”

Známy český odborník na sociálne médiá Adam Zbiejczuk  dodáva: “no ještě horší je, když zůstanou – protože engagement “díky” nim spadne samozřejmě dolů.”

Jakub Šalmík z Provocation Bureau trefne zhrnul: “tak toto je uz dobre chore…nahanat sa za lajkami len preto aby sme ich mali je take…slovenske…kedy ludia s toho vyrastu neviem…asi by mali prestat chodit na motivacne prednasky a skorej by mali navstivit prrednasku zdraveho rozumu”

Záver

Stránka je úspešne potopená – do týždňa. Falošných fanúšikov nie je možné zo stránky hromadne vymazať a všetky jej ďalšie príspevky budú mať minimálny organický dosah, bude si zaň treba poriadne priplatiť. Preto sa radšej vyhnite nakupovaniu fanúšikov „z dovozu“ a vyrobte si vlastných. Najlepšie pútavou komunikáciou, prípadne miernou platenou podporou pomocou Facebook Ads. Ak potrebujete pomôcť alebo poradiť, vieme ako na to.

 

Zdroj: pizzaseo

Pridať komentár (0)