Nebuď otrokom svojho smartfónu. Táto 7-dňová výzva ti dá poriadny digitálny detox

  • Denne sa na telefón pozrieš priemerne 47-krát, čo je 17 155-krát ročne
  • Závislosť na mobile sa spája sa úzkosťou, stresom a nedostatkom spánku
Unsplash/Pratik Gupta, Paul Hanaoka
  • Denne sa na telefón pozrieš priemerne 47-krát, čo je 17 155-krát ročne
  • Závislosť na mobile sa spája sa úzkosťou, stresom a nedostatkom spánku

Na tom, že smartfón má dnes takmer každý, nie je nič divné. Divné je, že si k nemu tvoríme silné psychické i fyzické väzby. Závislosť na smartfónoch je tak rozšírená, že dostala aj vlastný názov – nomofóbia.

Je to označenie úzkostnej poruchy alebo strachu, ktoré sú spôsobené závislosťou na vlastnom smartfóne. Nomofobik trpí strachom zo straty signálu, vybitia batérie či straty samotného mobilu.

Kvôli pandemickej situácii prebieha veľká časť našich životov online, pretože sa to inak nedá. Aj napriek tomu, že koronavírus používame ako výhovorku, pravda je taká, že problém odložiť mobil z rúk sme mali dávno pred koronou.

zdroj: Unsplash/Robin Worall

Úzkosť a stres 

To, či si na svojom mobile závislý, dokážeš zistiť jednoducho. Súhlasíš s týmito tvrdeniami?

  • Mobil odkladáš, až keď ideš spať, a je prvou vecou, ktorú ráno hľadáš.
  • Keď nemáš signál, myslíš si, že o niečo prichádzaš.
  • Mobil používaš aj počas jedenia.
  • Keď sa ti mobil vybije, pociťuješ stres a úzkosť. 

Odíď ďaleko od civilizácie a moderných technológií. Na tomto mieste zažiješ dokonalý digitálny detox

Odpovedal si väčšinou áno? Očividne máš teda problém, ktorý sa týka väčšiny ľudí. Je jedno, či si závislý na sociálnych sieťach, mobilných hrách alebo Netflixe. Nomofóbia je problém, ktorý je potrebné čím skôr vyriešiť.

Okrem toho, že má závislosť na mobile zlý vplyv na našu psychiku, výrazne zasahuje aj našu produktivitu. Je nemožné vytvoriť niečo kvalitné, ak každých 5 minút kontroluješ svoj Instagram či mail. 

Dá sa s tým bojovať

V konečnom dôsledku je to celkom jednoduché. Začať by si mal videom, ktoré je o niečo vyššie. Ak si ho pozorne pozrieš, je dosť pravdepodobné, že svoj mobil začneš využívať o niečo menej.

Ďalšou radou nad zlato je obmedzenie času strávenom na sociálnych sieťach. Ak sa s niekým potrebuješ na niečom dohodnúť, zavolaj mu. Bude ťa to stáť menej času.

Si unavený zo života? Týchto 6 tipov ti pomôže stlačiť „refresh button“

Sociálne siete dokážeš obmedziť aj inak – ich odinštalovaním. Facebook a Instagram si dokážeš pozrieť aj cez prehliadač. Rob tak však len v prípade najväčšej nutnosti.

Aby si videl svoj progres, odporúčame ti nainštalovať si aplikáciu AppUsage. Vďaka nej budeš mať prehľad o svojich úspechoch a prehreškoch. Appka ti ukáže presný čas využívania konkrétnych aplikácií, zistíš, koľkokrát si si ich zapol, a taktiež aj celkový čas strávený ich používaním.

Poslednou dobrou radou je vypnutie si dát a pripojenia na internet. To ti umožní používať mobil len vtedy, kedy budeš chcieť ty sám.

zdroj: Unsplash/William Iven

Replug me

Výzva Replug me beží od roku 2018 a do dnešného dňa sa do nej zapojili tisícky ľudí. Úlohou výzvy je pomôcť ľuďom zvládať digitálne technológie v každodennom osobnom a pracovnom živote. Za projektom stojí Češka Karolína Presová, ktorú inšpirovala práca v Jakarte. 

Tému závislosti na digitálnych technológiách tvorcovia otvorili skôr, než sa o tomto probléme v spoločnosti začalo rozprávať. Dva roky po zrealizovaní nápadu je téma aktuálna, a tvorcovia vedia, ako problém riešiť. V roku 2020 presiahol projekt hranicu 60 škôl, kde programy digitálneho well-beingu realizovali. 

Výzva však nie je určená len do škôl, a môžeš sa do nej zapojiť aj ty. Viac ako 60 % ľudí, ktorí výzvu dokončili, si v priebehu týždňa osvojili aspoň jeden zdravý digitálny návyk.

Až 80 % ľudí sa po dokončení výzvy cíti lepšie. Po týždni si však môžeš všimnúť aj to, že sa tvoja kreativita rozvinula, že si pozornejší, lepšie sa ti zaspáva, a hlavne to, že tráviš viac času offline. 

Zdroje: Timemanagement.sk, Replug.me

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK