Nemocnica Bory čelí kritike za poplatky. Právnici hovoria o nezákonnosti

  • Poplatky v Nemocnici Bory za nemedicínske služby vyvolali pochybnosti
  • Odborníci tvrdia, že môžu byť v rozpore so zákonom a právami pacientov
Bory, nemocnica
  • Poplatky v Nemocnici Bory za nemedicínske služby vyvolali pochybnosti
  • Odborníci tvrdia, že môžu byť v rozpore so zákonom a právami pacientov
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Nemocnica, ktorá má zmluvy so zdravotnými poisťovňami, nesmie od pacientov za poskytnutie zdravotnej starostlivosti požadovať žiadne plnenie nad rámec prípadnej spoluúčasti pacienta na takomto výkone. Pre TASR to potvrdil právnik Ivan Humeník, ktorý sa špecializuje na zdravotnícke právo, v súvislosti s poplatkami v Nemocnici Bory v Bratislave.

Zdravotnícka analytička Jana Ježíková ich považuje za nelegálne. Asociácia na ochranu práv pacientov poukázala na to, že pacienti musia mať možnosť sa vopred oboznámiť s prípadnými poplatkami.

Humeník upozornil, že platná legislatíva zakazuje, aby sa podmieňovala zdravotná starostlivosť iným plnením. „Ide v podstate o situáciu, keď napríklad poskytovateľ umožní pacientovi, aby u neho získal zdravotnú starostlivosť, ale len v prípade, ak pacient zaplatí poplatok za wi-fi pripojenie, ktoré poskytovateľ ponúka vo svojich priestoroch. Platby za činnosti, ktoré si pacient slobodne neobjednal a ktoré predstavujú pre pacienta bariéru k tomu, aby sa dostal k starostlivosti, na ktorú mu zákon priznáva nárok, sú taktiež v rozpore so zákonom,“ povedal.

Upozornil, že poskytovateľ nesmie zvýhodňovať pacientov, ktorí „podľahli“ jeho tlaku a „nezákonný“ poplatok zaplatili, oproti tým, ktorí poplatok zaplatiť odmietli.

Sporné poplatky a hranica medzi štandardom a nadštandardom

Humeník vysvetlil, že rozsah zdravotnej starostlivosti, ktorú uhrádzajú zdravotné poisťovne, určuje legislatíva. „Ak mala byť v zmysle týchto predpisov daná zdravotná starostlivosť zo strany nemocnice 100 percent hradená z verejného zdravotného poistenia a pacient spĺňal podmienky na to, aby za neho poisťovňa starostlivosť uhradila, tak je v podstate pacientova spoluúčasť na takejto zdravotnej starostlivosti vo výške nula percent. To značí, že nemocnica v takom prípade za poskytnutú starostlivosť nesmie žiadať od pacienta žiadnu platbu,“ zdôraznil.

Ozrejmil, že porušenie pravidiel týkajúcich sa poplatkov je sankcionované do výšky 16 596 eur, v prípade opakovaného porušenia počas predchádzajúcich 12 mesiacov, je možné sankciu zdvojnásobiť.

Logo VšZP a nemonica Bory.
zdroj: TASR/Pavol Zachar, TASR/Jaroslav Novák

Asociácia na ochranu práv pacientov (AOPP) pripomenula, že pacient má právo odmietnuť nemedicínske služby a má nárok na rovnakú zdravotnú starostlivosť hradenú z verejného zdravotného poistenia.

„Pacienti musia mať dostatočný čas a možnosť sa vopred oboznámiť so všetkými zmluvnými podmienkami vrátane prípadných poplatkov, a to už pri plánovaní hospitalizácie. Hoci cenník je zverejnený na webovom sídle nemocnice spolu s ďalšími informáciami potrebnými pred hospitalizáciou, nemocnica by mala jednoznačne overiť, či pacient bol na túto skutočnosť upozornený a či jej plne porozumel,“ uviedla pre TASR prezidentka AOPP Elena Marušáková.

Doplnila, že ak k tomu nedošlo, nemocnica by mala zabezpečiť nápravu a transparentný komunikačný proces. „V tomto prípade je namieste otázka, či nemocnica dokáže oddeliť medicínske a nemedicínske služby. Úhrada z verejného zdravotného poistenia je totiž v rovnakej výške pre všetky nemocnice bez ohľadu na doplnkové nemedicínske okolnosti, ako je napríklad jednolôžková izba. V iných nemocniciach je takáto izba považovaná za nadštandard a pacient si za ňu pripláca osobitne,“ doplnila Marušáková.

Podpisovanie zmlúv pred zákrokom môže byť nezákonné

V prípade, že majú ľudia pocit, že im starostlivosť podmieňovali úhradou nemedicínskych služieb, AOPP odporúča vyžiadať si rozpis ponúkaných služieb a cien alebo písomné potvrdenie, že ich odmietnutie nemá vplyv na poskytnutie zdravotnej starostlivosti. O pomoc môžu požiadať aj AOPP či zdravotnú poisťovňu.

Zdravotnícka analytička Jana Ježíková označila poplatok vyžadovaný Nemocnicou Bory za nelegálny. Upozornila, že zo zmluvy nie je jasné, čo presne predstavujú nemedicínske služby, pričom „cena je až 1000 eur“.

Podľa nej je súčasťou zdravotnej starostlivosti hradenou z verejného zdravotného poistenia aj základná strava a pobyt. „Ak mu nemocnica chce ponúknuť niečo ešte iné, nemedicínske, má to presne vymenovať, aby to bolo kontrolovateľné, a pacient to môže slobodne odmietnuť alebo prijať,“ dodala.

Ježíková upozornila aj na etický rozmer: ak nemocnica pred zákrokom vyžaduje podpis zmluvy na nemedicínske služby, môže ísť podľa nej o právne neplatný úkon. „Vyzerá to tak, že sa zneužíva tieseň pacienta, jeho rozrušenie, čo je konanie, ktoré sa prieči dobrým mravom,“ uzavrela.

TASR zároveň informovala, že viacerí pacienti hospitalizovaní tento týždeň na ortopedickom oddelení Nemocnice Bory dostali na podpis zmluvu o úhrade 1000 eur za nemedicínske služby, o ktoré sa predtým nezaujímali. Nemocnica Bory tvrdí, že služby sú dobrovoľné. Bratislavský samosprávny kraj potvrdil, že sa v súčasnosti zaoberá podnetom, ktorý k tejto veci obdržal.

Nemocnica reaguje

Od začiatku júna zoperovala Nemocnica Bory takmer stovku ortopedických pacientov v režime plánovaných hospitalizačných výkonov, ako informuje Nemocnica Bory v tlačovej správe, ktorú sme obdržali. Tvrdia v nej, že všetkým pacientom bola poskytnutá zdravotná starostlivosť a to bez ohľadu na to, či prejavili záujem o novú ponuku doplnkových nadštandardných nemedicínskych alebo medicínskych služieb.

„Je nám úprimne ľúto, ak v prípade našich pacientov nastalo určité nedorozumenie. Nadštandardné služby vnímame ako nástroj, vďaka ktorému si môžu naši pacienti prispôsobiť starostlivosť podľa vlastných predstáv. Zdravotná starostlivosť zostáva plne hradená zo zdravotného poistenia a tieto doplnky slúžia výlučne tým, ktorí majú záujem o vyšší komfort alebo individuálny prístup.

Považujeme to za legálny a správny spôsob, ktorý je bežne dostupný aj na pôde ostatných nemocníc na Slovensku. Ak náš pacient nebude mať záujem o nadštandardné služby, zdravotná starostlivosť mu bude poskytnutá v rozsahu verejného zdravotného poistenia,“ vysvetľuje Tomáš Kráľ, hovorca Nemocnice Bory.

Čítaj viac z kategórie: Zo Slovenska

Najnovšie videá

Trendové videá