Nestaň sa ďalšou zbytočnou obeťou. Tento trik ťa na cestách ochráni pred zbytočným nebezpečenstvom

  • Noc, nepriaznivé počasie, ale aj jesenné či zimné obdobie prináša na cestách horšiu viditeľnosť. Nebezpečie hrozí aj chodcom
  • Slováci veľmi často nepoužívajú reflexné prvky. Prechádzanie cez vozovku v tme sa tak pre mnohých z nich končí tragicky
  • Aj pre chodcov existuje niekoľko tipov, ako toto riziko znížiť
Tento trik ťa na cestách ochráni pred zbytočným nebezpečenstvom
  • Noc, nepriaznivé počasie, ale aj jesenné či zimné obdobie prináša na cestách horšiu viditeľnosť. Nebezpečie hrozí aj chodcom
  • Slováci veľmi často nepoužívajú reflexné prvky. Prechádzanie cez vozovku v tme sa tak pre mnohých z nich končí tragicky
  • Aj pre chodcov existuje niekoľko tipov, ako toto riziko znížiť

Jedno zo základných pravidiel bezpečnosti na cestách je vidieť a byť videný. Chodci by na to mali pamätať najviac – oni sú totiž tou najzraniteľnejšou súčasťou cestnej premávky. Slováci sa však často týmto pravidlom neriadia.

Radi napríklad chodia v tmavom oblečení po neosvetlenej ceste, ideálne so slúchadlami v ušiach a pozerajúc sa do mobilu. Takto sú do značnej miery ukrytí pred zrakmi vodičov a vystavujú sa veľkému riziku.

Toto si málo uvedomujú najmä chodci – nešoféri. Tí zvyčajne nemajú vlastnú skúsenosť s tým, ako je za volantom náročné zbadať slabo osvetleného človeka. Najmä za nepriaznivých podmienok. Keď sa potom pred autom zrazu z tmy vynorí postava, šoféri sa musia spoľahnúť na svoju pohotovú reakciu.

Na Slovensku sa stáva veľa nehôd, ktoré sú zapríčinené alebo silne ovplyvnené slabou viditeľnosťou chodcov na cestách. Často ide o smrteľné tragédie, pritom predísť im je celkom jednoduché.

Je dôležité sledovať cestu

Riešení na strane chodcov je niekoľko. Jedným z nich je byť pri prechádzaní cez cestu pozorný. Najmä v prípade, keď nie je iná možnosť, ako ísť nejaký úsek priamo pri ceste alebo blízko krajníc za zníženej viditeľnosti. Chodci by nemali počúvať hudbu ani sledovať mobil, ale dávať pozor na blížiace sa autá.

Je to však všeobecný problém, ktorý rastie spolu s popularitou smartfónov. V Austrálii už kvôli nepozornosti chodcov začínajú budovať semafory priamo v chodníku. Vláda tým chce zabezpečiť, aby si ľudia, pohltení informáciami, na displeji všimli, že je červená a nevbehli pod auto.

Ak pri ceste nie je chodník, treba sa pohybovať pri krajnici v protismere. Chodci tak uvidia jasnejšie blížiace sa auto a vedia v prípade potreby reagovať. Cez cestu zase treba prechádzať na miestach na to určených tak, ako to upravuje zákon.

Polícia upozorňuje na povinnosti chodcov a cyklistov použžívať reflexné vesty a reflexné prvky.

Základné pravidlo

V rámci MDV SR (Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky) aktívne pôsobí samostatné oddelenie Bezpečnosti cestnej premávky (BECEP), ktoré upozorňuje na základné pravidlo pre chodcov: Na ceste treba vidieť a byť videný.

Po zotmení tak odporúčame nielen nosenie reflexných prvkov, ale napríklad aj používanie baterky na mobile pre zvýšenú viditeľnosť. Viac informácií je dostupných na Facebooku BECEP-u.

zdroj: BECEP

 

Reflexné prvky sú veľmi efektívne

Mnoho ľudí podceňuje účinnosť reflexných prvkov. To sa ukázalo aj podľa instagramového prieskumu Startitup, do ktorého sa zapojilo 11 000 respondentov. Prevažná väčšina z nich sa vyjadrila, že ich nepoužíva.

Až 73 % čitateľov sa vyjadrilo, že reflexné prvky na ceste nenosí.
zdroj: Startitup / Až 73 % respondentov sa vyjadrilo, že reflexné prvky na ceste nenosí.

Pritom BECEP upozorňuje, že už len reflexný pásik okolo ruky vysoko zvyšuje viditeľnosť chodca – aj keď je v čiernom oblečení v tme. Podľa testov je vďaka týmto prvkom človeka vidieť z väčšej vzdialenosti, ako je brzdná dráha vozidiel. 

Tým vodič získava drahocenné sekundy, aby mohol správne zareagovať. Rovnako tak získava lepší prehľad a nečakané „zjavenie sa“ tmavej postavy v tmavom prostredí ho nešokuje a zbytočne nespanikári.

Z akej diaľky uvidí vodič chodca?

Zdroje k tejto otázke sa líšia, podľa portálu auto.hnonline.sk sú najrizkovejší neoznačení chodci v čiernom oblečení, ktorých vidno len na 18 metrov, čo je pri mnohých rýchlostiach príliš krátka vzdialenosť na to, aby vodič mohol bezpečne zabrzdiť.

  • čierne oblečenie v noci – viditeľnosť do 18 metrov
  • biele oblečenie v noci – viditeľnosť do 55 metrov
  • oblečenie s reflexnými prvkami v noci – viditeľnosť do 185 metrov
  • približná brzdná dráha pri rýchlosti 75 km/h je 31 metrov

Reflexné prvky sú veľmi efektívnym spôsobom zviditeľnenia chodcov na cestách.
zdroj: TASR – Radovan Stoklasa / Reflexné prvky sú veľmi efektívnym spôsobom zviditeľnenia chodcov na cestách.

Pozor na bežný omyl

Mnoho ľudí sa domnieva, že farebné oblečenie postačí. Viditeľnosť objektu je však závislá od jeho kontrastu s okolím. V istom prípade je tak viac viditeľný človek v čiernom oblečení kráčajúci po zasneženej ceste, ako v rovnakej situácii niekto v bielom overale.

Ako reflexné prvky správne nosiť

Aby došlo k naozaj efektívnemu využitiu reflexných prvkov, je treba ich správne nosiť. Základným princípom je, že musia byť na strane tela otočenej k vozovke. Smerom ku krajnici alebo inam ich reflektor prichádzajúceho auta neosvetlí a teda nebudú reflektovať svetlo.

Čo na to hovorí zákon

Od roku 2014 je každý chodec, pohybujúci sa po kraji vozovky pri zníženej viditeľnosti, povinný nosiť reflexné prvky. Zníženou viditeľnosťou sa myslí cesta bez verejného osvetlenia, tma, no rovnako hmla, dážď, sneh, svitanie a súmrak.

Treba ostať ostražitý

Ak niekomu prekáža reflexný pásik, na výber má množstvo iných prvkov či priamo reflexné oblečenie, no rovnako tak aj kľúčenky, prívesky a iné doplnky. Tie sa často pripnú na tašku alebo v prípade kľúčeniek zostanú nechajú visieť z vrecka.

Veľmi šikovnými sa v praxi ukazujú aj reflexné nálepky. Tie si človek môže nalepiť na bicykel, korčule, oblečenie – jednoducho tam, kam potrebuje.

Reflexne_prvky(2)
zdroj: TASR / Bez prilby, reflexných prvkov a osvetlenia svojho bicykla vošiel 11-ročný chlapec vo večerných hodinách na priechod pre chodcov. Dostatočne sa nepresvedčil, či môže prejsť. Následne ho zrazilo auto.

Problém zníženej viditeľnosti sa však netýka iba chodcov, ale vo veľkej miere aj cyklistov, kolobežkárov, korčuliarov či iných účastníkov cestnej premávky.

Jeseň a zimné obdobie nebezpečenstvo na cestách ešte zvyšujú. Vtedy sa vodiči musia často potýkať aj s nepriaznivým počasím, ktoré ešte znižuje viditeľnosť na ceste.

Za rok 2020 zomrelo na cestách najmenej chodcov od vzniku samostatnej Slovenskej republiky. Je možné, že to ovplyvnila pandemická situácia a s ňou znížená mobilita – preto treba aj naďalej zostať ostražitý.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie