Nové opatrenie má „vyhladovať“ Putinov režim. Kremeľ protestuje

  • Do platnosti vstúpil nový cenový strop na ruskú ropu prevážanú tankermi
  • Obmedziť má ruské príjmy a udržať ponuku na globálnom trhu
Ropovod Družba a človek tankujúci benzín do auta
Ilustračný obrázok TASR/Jaroslav Novák, Unsplash/@sippakorn
  • Do platnosti vstúpil nový cenový strop na ruskú ropu prevážanú tankermi
  • Obmedziť má ruské príjmy a udržať ponuku na globálnom trhu

Do platnosti vstúpil nový cenový strop na ruskú ropu prevážanú tankermi. Dohodla sa na ňom Európska únia, Austrália a skupina G7. Cieľom tohto cenového stropu je predovšetkým obmedzenie ruských príjmov a udržanie ponuky na globálnom trhu.

Ako informuje portál Euractiv, popri novom cenovom strope začne platiť aj európske embargo na dovoz ropy tankermi. 

Koniec vysokých príjmov

V pondelok nadobudol platnosť zákaz dovozu ruskej ropy po mori do EÚ, čo znamená, že cenový strop sa bude týkať dodávok mieriacich do iných krajín. 

Dlhodobým cieľom západných krajín je obmedzenie príjmov ruského režimu. Chcú ho pripraviť o zdroje na financovanie vojny na Ukrajine. Preto sa skupina tvorená Kanadou, Francúzskom, Spojenými štátmi, Japonskom, Talianskom a Nemeckom dohodla už začiatkom septembra na tom, že Rusku znemožní prepravu ropy nad stanovenou maximálnou cenou. 

Ako uvádza TA3, počas minulého týždňa navrhla skupina G7 cenový strop v rozmedzí 65 až 70 dolárov, pričom niektoré krajiny vrátane Poľska požadovali jeho zníženie. V posledných dňoch sa tak Únia uzniesla na 60 dolároch. 

Zhodu v rámci členských krajín na cenovom strope uvítal aj Biely dom. „Stále veríme, že cenový strop pomôže obmedziť možnosť ruského prezidenta Vladimira Putina profitovať z ropného trhu, aby mohol ďalej financovať vojnovú mašinériu, ktorá naďalej zabíja nevinných Ukrajincov,“ povedal novinárom hovorca Bieleho domu pre národnú bezpečnosť John Kirby. 

Ťažba ropy

Čo sa týka ropy dovážanej ropovodmi, na tie sa cenový strop nevzťahuje. Okrem toho na ňu neplatí ani embargo na dovoz z EÚ. Krajiny ako Nemecko a Poľsko sa už ale dohodli, že prestanú jednostranne využívať severnú vetvu ropovodov. To znamená, že na dovoz sa už bude využívať iba Družba, prostredníctvom ktorej prúdi ropa do Česka, Maďarska a Slovenska. 

Keďže je 60-dolárový limit za jeden barel vyšší než ruské náklady na ťažbu ropy, západné krajiny očakávajú výrazné obmedzenie príjmov krajiny. Moskva bude mať aj naďalej dôvod ťažiť a predávať ropu, avšak tentokrát na nej zarobí menej. V prípade, že by sa Rusko rozhodlo ťažbu ropy výrazne obmedziť a zastavilo by jej dodávky na globálne trhy, ceny suroviny by sa mimoriadne navýšili.

Aj keď sa Moskva vyhráža, že po zavedení cenového stropu obmedzí produkciu, také jednoduché to nie je. Toto rozhodnutie by malo za následok poškodenie infraštruktúry a zneistenie súčasných hlavných zákazníkov krajiny vrátane Číny a Indie.

„Ropu a ropné produkty budeme predávať krajinám, ktoré s nami budú spolupracovať za trhových podmienok, aj keby by to znamenalo, že budeme musieť znížiť produkciu,“ uviedol v nedeľu na videokonferencii OPEC+ ruský vicepremiér Alexander Novak.

„Pracujeme na mechanizmoch, ktoré zabránia používaniu nástrojov kontroly ceny na akejkoľvek úrovni,“ pokračoval Novak, podľa ktorého vyvolá cenový strop iba „ďalšiu destabilizáciu trhu“.

Problémy ukrajinskej vlády

Podľa Európskej únie pomôže cenový strop stabilizovať ceny na svetových trhoch. Vďaka tomu budú z toho profitovať mnohé rozvojové krajiny, ktorým sa podarí získať ropu s nižšími nákladmi. 

Aktuálne sa jeden barel ruskej ropy predáva za približne 65 dolárov, čo znamená, že nové opatrenia nebudú mať z krátkodobého hľadiska veľký vplyv. Problémy s novým cenovým stropom má však ukrajinská vláda, podľa ktorej by mal byť výrazne nižší. 

Na základe dohody členských krajín bude cenový strop revidovaný každé dva mesiace. V praxi by tak mal byť vždy 5 % pod trhovou cenou. Aj keď sa k cenovému stropu nechcú pripojiť všetky krajiny, v konečnom dôsledku ovplyvní aj tie. 

„Vidíme jasné signály, že princípy cenového stropu bude dodržiavať viacero rastúcich ekonomík, najmä v Ázii,“ informoval nemenovaný predstaviteľ EÚ.

Problémoví zákazníci

Podľa dostupných informácií už teraz tlačia zákazníci Ruska, aby im ponúklo nejaké zľavy. Krajina sa však snaží údajne vybudovať vlastnú flotilu tankerov, ktorým by poisťovacie a finančné služby poskytli ruské spoločnosti. Takéto vybudovanie systému si však vyžaduje čas, financie a poriadnu organizáciu.

Problémom môžu byť aj už spomínaní zákazníci, ktorí vyššie riziko kontraktov nemusia akceptovať. Tie totižto využívajú neoverené služby a cenový strop môžu využiť ako istú formu nátlaku na zníženie dovozných cien.

Zdroje: Euractiv, TA3

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá