Obľúbená slovenská značka čokolády láme rekordy, Lyra dosiahla takmer 4-miliónové tržby

  • Lyra Chocolate patrí medzi najúspešnejších výrobcov poctivej čokolády na slovenskom trhu
  • O tom, že ručne robená čokoláda z dielne pod Zo­bo­rom stojí za hriech, svedčí aj zisk mnohých prestížnych ocenení z gastro súťaží
lyra
  • Lyra Chocolate patrí medzi najúspešnejších výrobcov poctivej čokolády na slovenskom trhu
  • O tom, že ručne robená čokoláda z dielne pod Zo­bo­rom stojí za hriech, svedčí aj zisk mnohých prestížnych ocenení z gastro súťaží

Značku Lyra z dedinky Ivanka pri Nitre určite netreba zvlášť predstavovať. Za sebou má vlastných čokolatiérov s vyladenými receptúrami, ktoré robia z ich čokolády naozajstný klenot. Potvrdzujú to ocenenia, ktoré tento výrobca dostáva od odborných porôt, ale aj slová chvály od čokoládových pôžitkárov z rôznych krajín sveta.

O tom, že sa Lyre skutočne darí svedčia aj jej hospodárske výsledky. Spoločnosť v roku 2020 zvýšila zisk o 59 % na 449 564 eur a tržby jej narástli o 41 % na 3,897 milióna eur.

Uverejnil používateľ LYRA Chocolate Piatok 23. októbra 2020

V tomto kontexte treba podľa zakladateľa Lyry – Karola Stýbla spomenúť, že značke sa pandémia ešte plne neodrazila na hospodárskych výsledkoch, nakoľko majú hospodársky rok od septembra do konca augusta.

zdroj: Finstat.sk

„Hneď, ako začínala pandémia, tak sme vedeli, že treba niečo spraviť. Za celý čas podnikania sme zvyknutí, že netreba čakať na pomoc od štátu, ale nájsť spôsob, ako pokračovať a udržať sa. Na jednej strane sme rozbehli podporu zdravotníkom a dobrovoľníkom pri pandémii a na druhej sme začali aktívne prinášať naše produkty osobne, aj zmrzlinu,“ objasňuje pre Startitup Karol Stýblo, ktorý absolvoval školenie na výrobu praliniek, čokoládovú akadémiu Barry Callebaut v Belgicku aj tréning u jedného z najlepších čokolatiérov na svete Emmanuela Hamona vo Francúzsku. 

zdroj: Finstat.sk

Na jednej strane Lyra prišla o gastro zákazníkov, letecké spoločnosti, duty free spoločnosti, na strane druhej však začala vyrábať aj ďalšie privátne značky pre zákazníkov v zahraničí a darí sa jej viac exportovať. Podľa slov zakladateľa značky bola už pri začiatku krízy mimoriadne dôležitá aj podpora a pomoc od jej partnerov na Slovensku – v prvom rade od YEME, ale aj ďalší maloobchodných predajcov.

Lyra pritom od štátu nedostala žiadnu podporu. „Na taký luxus my nie sme zvyknutí,“ konštatuje Stýblo. 

Uverejnil používateľ LYRA Chocolate Nedeľa 31. mája 2020

Zakladateľ Lyry priznáva, že pandémia priniesla aj od čokoládového biznisu mnohé náročné výzvy.

„V prvom rade ide o zdravie a bezpečnosť našich zamestnancov. Ešte pred prvým pozitívnym prípadom na Slovensku sme zvýšili bezpečnosť na pracoviskách, spravidelnili dezinfekciu všetkých plôch a zariadení a zaviedli čistenie všetkých priestorov ozónom. Ukončili sme spoluprácu s akýmikoľvek brigádnikmi, zakázali všetky vstupy či návštevy do našich priestorov,“ opisuje kroky, ktoré firma aplikovala.

Zaviedlo sa tiež rozdelenie spôsobu dopravy do a z práce, aby ľudia nemuseli využívať MHD. Lyra pristúpila aj k skráteniu pracovnej doby, aby sa zamestnanci zvládli venovať svojim blízkym. Firma tiež realizuje pravidelné testovanie v práci a na každom pracovisku je zabezpečené, aby zamestnanci nemali medzi sebou kontakt.

„Úžasné je, že všetci to prijali a radi implementovali,“ tvrdí majiteľ spoločnosti.

Čo sa týka samotného biznisu, podľa Stýbla je v tomto smere dôležitá najmä adaptácia na nové podmienky. Gastro sektor totižto zastal na mieste, rovnako ako letecké či duty free spoločnosti. Taktiež sa skomplikovali dodávky tovarov a služieb.

„Napriek tomu sme veľmi radi, že sme to vďaka našim partnerom, zamestnancom či zákazníkom zvládli a ideme ďalej.“ Aj keď zakladateľ značky stále nevidí jasné svetlo na konci tunela, ktorý pandémia predstavuje, je si vedomý toho, že je dôležité prispôsobovať sa novým výzvam, situáciám a podnetom.

zdroj: Lyra Chocolate

Lyra naozaj nespí na vavrínoch a na najbližšie roky má množstvo rozbehnutých plánov a aktivít. Tím spoločnosti sa veľa venuje téme ekológie v kontexte udržateľnosti kvality a čerstvosti potravín.

„S týmto projektom pevne verím, že po viacerých rokoch vývoja, budeme môcť vyjsť tento rok kompletne do praxe.“

Venujú sa tiež novým produktom a v znamení ich predsavzatia, pomaly redukujú obsah cukrov vo všetkých ich produktoch. Zároveň sa aktívne venujú riešeniam pre zákazníkov s rôznymi intoleranciami. Ich produkty si môžeš navyše objednať aj z online obchodu. Tabuľky 50 g čokolády tu začínajú na necelých 2 eurách, orechy v čokoláde stoja 12 eur a rôzne nátierky kúpiš za 9 eur.

„Pripravujeme jeden nádherný projekt zahŕňajúci inklúziu našich znevýhodnených priateľov. No a pomaly pripravujeme nové priestory, to bude tiež nádherný projekt, otvorený viac verejnosti, ale o tom všetkom až trošku neskôr,“ dodáva Karol Stýblo.

zdroj: Lyra Chocolate

Lyry sme sa pýtali aj na to, ako sa v Európe vyrovnávajú s konkurenciou. Prezradili nám, že veľké spoločnosti konkurenciou nenazývajú. Majú totiž jedinečný spôsob výroby. Kvalitné kakaové bôby dovážané z Kolumbie pražia len na veľmi nízkej teplote, ktorá ich zastabilizuje a zároveň v nich zachová všetky pozitívne účinky.

„Je to ako s vínom. Každý rok má inú chuť. Preto ani naša čokoláda nebude mať v priebehu niekoľkých rokov rovnakú chuť. Veľké spoločnosti to robia tak, že bôby upražia na 300 stupňoch a chuť korigujú pridaním cukru. Hlavne preto si s európskymi spoločnosťami nekonkurujeme,“ prezradil nám tím značky.

A ešte jedna zaujímavosť na záver. Podľa odborníkov na čokoládu sa dobrá čokoláda nedá jesť popri niečom. Treba si spraviť čas a poriadne si ju vychutnať. „Čím menej surovín obsahuje, tým viac chutí má. Preto používame len to, čo je naozaj potrebné. Nech si dáte ktorýkoľvek z našich produktov, akoby ste jedli čas. Lebo trvá hodiny vyrobiť ich a týždne vymyslieť receptúru,“ dodáva tím Lyry.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech