Olda Bajer a revolučný koncept ZOOT: Slováci sú neskutočne módny národ

  • Veľké módne značky sa neskutočne dlho báli predávať tovar cez internet. A niet sa čo diviť. Sám mám skúsenosť, keď mi z piatich objednaných kúskov sedel jediný. Potom k nám prišiel z Česka ZOOT a všetko je inak.
maxresdefault
  • Veľké módne značky sa neskutočne dlho báli predávať tovar cez internet. A niet sa čo diviť. Sám mám skúsenosť, keď mi z piatich objednaných kúskov sedel jediný. Potom k nám prišiel z Česka ZOOT a všetko je inak.

Olda so svojimi spoločníkmi vymyslel spôsob, ako vybudovať dôveru k nakupovaniu oblečenia cez internet. Časom prišiel ZOOT aj k nám na Slovensko, prvé „výdajne radosti“ máme v Bratislave, v Nitre a v Žiline, otvorenie v ďalších mestách sa chystá v blízkej dobe. ZOOT-u sa navyše darí natoľko, že expanduje ešte ďalej – do Rumunska.

Nevedel som, čo od stretnutia s Oldom čakať. Veď ten chlap toho toľko dokázal, čo som oproti nemu ja? No on prišiel a správal sa ku mne ako k najlepšiemu priateľovi. Správal sa ku mne, ako by som tu ten významný bol ja. Olda Bajer je výnimočný a inšpiratívny muž, od ktorého sa všetci máme naozaj čo učiť.

Olda Bajer a blogerky

 

Ahoj Olda, čo inšpiruje chlapa ako ty k biznisu s módou?

Tak ona tá inšpirácia neprišla hneď. Úplne na začiatku som pri niečom, čo sa volalo Zoot, fungoval čisto ako angel investor. Láďa Trpák a Josef Havelka vtedy vymysleli “Facebook pre brandy”. Im ako markeťákom vtedy chýbal nástroj, ktorým by mohli komunikovať so svojimi fanúšikmi. To bola doba, kedy Facebook príliš tieto veci nepovoloval.

Keďže ale obaja boli v rodinnej fáze života, zistili, že ten biznis takto robiť nemôžu, pretože by museli byť niekde v Londýne alebo New Yorku, teda tam, kde majú tie veľké značky centrály a tam kde sa tie značky rozhodujú, s akými nástrojmi budú pracovať.

Rozhodli sa vytvoriť nástroj, ktorý mi bol bližší, ktorý by človeku doporučil určitý druh oblečenia na základe nejakých charakteristík. Nasávali sme informácie a dávali ľuďom to čo chcú. Lenže v konečnom dôsledku nám to nezarábalo peniaze.

Jeden z dôvodov, prečo to nemohlo fungovať podľa našich predstáv bol, že v Česku a na Slovensku boli ľudia naučení na outlety a tento systém nemohol s ouletmi fungovať. Kým my sme sa snažili doporučiť tým ľuďom niečo zaujímavé, outlety sú skôr o tom, “čo mi ešte zostalo.” No a kým my sme ľuďom doporučovali zaujímavé oblečenie zo zahraničia, oni si ho radi prezerali, no nekupovali. Nekupovali, pretože sa báli platiť kreditkami, pretože sa báli, že im tá vec nesadne.

Po dvoch rokoch sme si nevyhnutne museli položiť otázku, čo bude ďalej. Nakoniec sme začali s férovým e-shopom s módou. A prišli sme k tomu, že toto je budúcnosť. Mať celý ten európsky trh pod jednou strechou a dovoliť ľuďom si vybrať.

 

Ty si začínal s Centrum.cz a Centrum sk. Predsa len, z veľkého tech biznisu do oblečenia, nebolo ťažké si zvyknúť na nový štýl práce? Je biznis v odlišných odvetviach úplne o niečom inom, alebo svojim spôsobom stále o tom istom?

Toto bude možno ešte väčší tech, ale to je tou dobou, ktorá sa zmenila. Keď sme začínali s Centrum, internet bol v plienkach. Keď sme začínali, chodili sme po firmách a vysvetľovali sme im, čo je internet. Chytili sme vlnu, kedy sa celý biznis len budoval.

12314452_801434799984041_213932428766781583_o

fotografia: Michal Dzubina – Floe Fotography

 

„Vy máte radi život…“

 

Bola tvojou motiváciou pri vstupe do fashion biznisu skrášliť naše ulice? Bolo za tým niečo viac ako len honba za peniazmi?

My sme k tomu skôr došli. Ale stále sa v tom vidíme viac a viac. Pretože stále viac si uvedomujeme, že môžme takto zmeniť estetiku a výzor ľudí okolo nás. Po 3-4 mesiacoch fungovania sme si uvedomili, že môžme byť lídrom v móde v Čechách, na Slovensku a v ďalších krajinách. A tak posúvať a ovplyvňovať estetiku a vkus.

Úprimne povedané, to ale nie je tak otázka Slovenska. Vy Slováci ste neskutočne, neskutočne módny národ.

 

Naozaj?

V porovnaní s Českom je to niekde úplne inde. Našou úlohou tu u vás je sprostredkovať vám väčší a pestrejší výber značiek. Podľa mňa sme trošku iní v tej mentalite, že vy máte radi život a to čo je okolo vás. Keď prídem do Bratislavy, vidím plné reštaurácie, ľudia sú na záhradkách, všetci máte radi ten denný prežitok. Češi sú viac napojení na nemeckú kultúru, kde je dôležitejšie ušetriť a kde sú dôležité iné veci, než tieto radosti bežného života.

 

Už si niečo načrtol, no skús inými slovami – prečo ste sa rozhodli expandovať na Slovensko?

Máme ambície posúvať sa v strednej a východnej Európe a Slovensko bolo pre nás prirodzene prvé miesto, kde rozšíriť našu pôsobnosť.

Keďže Zoot je založený na osobnej návšteve – Výdajne Radosti, prezliekacie kabínky, tak sa na to nepozeráme z pohľadu štátu, ale z pohľadu mesta. A po Prahe bola pre nás Bratislava ten najzaujímavejší trh.

Teraz expandujeme ďalej, sme v Nitre, Žiline a v novom roku nás čaká druhá Výdajňa v Bratislave a tiež Výdajne smerom na stredné a severné Slovensko.

704681_801435299983991_2241181749617138825_o

fotografia: Michal Dzubina – Floe Fotography

 

Vidíš v slovenskom prostredí nejaké prekážky? Čím to je podľa teba iné, než to bolo v Českej republike?

Nie je, pretože máme nový model. Sme takí evanjelizátori módy. Ako v Čechách, tak na Slovensku a najnovšie aj v Rumunsku.

Z tohoto pohľadu nám tu nič nerobí nejaké problémy, skôr na Slovensku je iná štruktúra toho čo ponúkame, Slováci si totiž kupujú iné veci. Ste viac zameraní na značky, preto si skôr kúpite prémiový produkt.

 

V ZOOTe sa dosť zameriavate na lokálnych, poctivých výrobcov. Ako takýchto ľudí hľadáte? Alebo sa vám hlásia sami?

Našim konceptom bolo, že chceme prinášať novú módu, nechcem prinášať to, čo tu už dávno je. Začali sme teda na značkách, ktoré tu neboli, ktoré ľudia nepoznali. Na druhej strane sme priniesli práve kategóriu LOKÁL, teda výrobcov s lokálnými dizajnérmi.

Snažíme sa v tom módnom biznise napĺňať aj nejakú tú spoločenskú úlohu a pomáhať lokálnym návrhárom. Aby sa dostali medzi masu, aby mohli začať fungovať ako veľké značky.

 

ZOOT mal byť pôvodne “Facebookom pre značky”. Čo to reálne znamená?

Bola to snaha vybudovať nejakú komunikačnú platformu pre značky. A hoci je to pomerne nedávno, Facebook takúto snahu nielen nepodporoval, ale dokonca penalizoval. Teraz nám už to príde prirodzené, no nebolo to vždy tak.

 

ZOOT je v Bratislave, v Nitre v Žiline, ale čo bude ďalej? Môžme sa tešiť aj na nejaké super novinky?:)

V Bratislave chystáme otvoriť ešte jednu výdajňu. Žilinu sme otvorili nedávno. Samozrejme naším cieľom je byť čo najbližšie čo najväčšiemu počtu ľudí.

Máme nejaký plán, je trošku posunutý, no chceme obsadzovať postupne všetky krajské mesta, tiež mestá, ktoré k tej móde majú blízko. Chceme priniesť čo najviac Slovákom ten model výberu z tých cca. 350 značiek a tých 250 tisíc kúskov.

Olda

zdroj: strategie.e15.cz

 

Čo robí ZOOT jedinečným sú tzv. “Výdajne Radosti”. Človek si objednané oblečenie skúsi a keď mu nesedí, jednoducho si ho nevezme. Tento koncept ste vymysleli sami alebo ste ho prebrali zo zahraničia?

Výdajne sú v strednej Európe unikátom. Nikde inde na svete to takto nefunguje. Keď sme išli do e-fashion, povedali sme si, že musíme k ľuďom. Ľudia tu totiž nie sú zvyknutí čakať na kuriéra. Druhá vec bola, že to priniesol a modernizoval Aleš Zavoral z Alzy, ktorý tento model prebral z anglického Argosu. To bol taký prvý veľký pionier. A tým ľudí naučil na to, že áno, idem z práce a zastavím sa pre tovar.

Druhým impulzom boli reakcie našich vlastných kamarátov: “Ja by som si u vás nič nekúpil, je to síce pekné, ale ja sa bojím, že by mi to nesadlo. Ja to potom budem musieť vracať a mať s tým starosti.” Takže sme nedokázali k nákupu priviesť ani vlastných kamarátov.

Na jeseň 2012 sme si povedali, že skúsime mať miesto, kde budeme nielen vydávať, ale dovolíme ľuďom si to aj vyskúšať. A keďže bývame za Prahou a dochádzame vlakom, spravili sme to na Hlavním nádraží v Prahe. Povedali sme si, že tu to bude fungovať od novembra do januára. Na skúšku. A za 20 dní nám to znásobilo obrat. Cítili sme, že to je cesta, ako naučiť ľudí nakupovať oblečenie online.

Čiže vtedy vznikol model – objednajte, vyskúšajte, čo vám nesedí – neplatíte.

 

Aj keď väčšina veľkých značiek rozbehla e-shopy, stalo sa tak pomerne neskoro. Prečo to tak podľa teba je?

Pretože to nie je jednoduché. Tie značky sa tomu bránili. Predávať módu online je logisticky náročné, každé tričko má rôzne kombinácie, má verziu pre muža a ženu, má rôzne veľkosti. Tých kombinácií je tam toľko, že tá logistika vôbec nie je jednoduchá.

Zároveň sú ľudia zvyknutí veci z internetu vracať. A v móde je to od 40 do 60%. Takže nielen že potrebujete veľa peňazí na logistiku, ešte musíte byť pripravení na to, že vám to ľudia vo veľkom budú vracať. Aby sme ľuďom deklarovali, že toto je tá cesta, ako nakupovať oblečenie online, že to myslíme vážne, ponúkame aj 90 dní na vrátanie.

12357154_801434613317393_4079794645767678256_o

fotografia: Michal Dzubina – Floe Fotography

 

„Nech to dopadne akokoľvek, tak si myslíme, že robíme dobrú vec.“

 

Pri pohľade na tvoje úspechy sa zdá, že sa ti podarí všetko, čoho sa dotkneš. Vyvrátiš mi to alebo potvrdíš? :)

Tak ja mám za sebou len Centrum ako úspech. A tam som bol s Ondrejom Tomekom, čiže si tomu nemôžem pripisovať zásluhy sám.

Zoot zatiaľ rastie, darí sa nám, no či to bude úspešné aj z biznisového hľadiska, to neviem. Sme na začiatku. Za 3-4 roky by sme mali mať 3-4 miliardy českých korún obratu. Sú pred nami obrovské plány, obrovské výzvy, máme obrovské ambície a nemôžem povedať, že by som sa cítil ako víťaz. Čaká nás veľa práce, tešíme sa na ňu, veríme si, ale nemôžem povedať, že by to bol úspech.

My si s Láďou užívame hlavne tú cestu. Nech to dopadne akokoľvek, tak si myslíme, že robíme dobrú vec. Firma má nejakých 250 ľudí a snažíme sa ovplyvňovať aj ich životy, aby sa dobre cítili, aby pracovali na niečom výnimočnom. Zároveň verím, že pomáhame aj našim zákazníkom, robíme im krajší deň cez radosť, ktorú rozdávame.

 

Čo ťa pri práci inšpiruje? Máš už slušne zarobené, čo ťa ešte poháňa vpred?

Ja nie som žiadny sériový podnikateľ, ktorý by rozbiehal desať biznisov naraz. Som človek, ktorý je najradšej doma s deťmi a to je pre mňa tá najlepšia vec v živote. Keď sme predali Centrum, odsťahovali sme sa do Londýna s manželkou a nerobili sme nič. Potom som sa venoval kultúre, koncertom. Zoot mi prišiel do cesty cez kamarátov, ale čo sa týka tej motivácie, tak z mojej strany to je o tej príležitosti niečo zmeniť. Žijeme v tak zaujímavej dobe a všetci ľudia, ktorí čítajú váš web, sú toho súčasťou. My to ešte tak necítime, to nám potvrdia až historici, ale ja osobne som presvedčený že žijeme v priemyslovej revolúcií v zmysle technológií. 

Všetci, ktorí v tom robíme, meníme svet, ako fungoval doteraz. Pre mňa osobne je ten pocit, že môžem niečo meniť, extrémne zaujímavý. Nie je to o tom, či na tom človek niečo zarobí. Áno, je to príjemné, ale mám pocit, že keď človek robí veci dobre, tak na tom internete zarobí vždy. Dôležitý je skôr mindset, že chcem niečo zmeniť a ako veľmi to chcem zmeniť.

Screen Shot 2015-12-18 at 12.13.02

Je podnikanie na internete v dnešnej dobe iné ako pred rokmi, keď si začínal? Dá sa vôbec ešte vymyslieť niečo nové?

To je ten základný mindset. Dá. Keď prijmem fakt, že sme v revolúcií, že sme v začiatku prerodov, tak tie technológie sa posúvajú tak rýchlo, že vždy sa dá niečo nové vymyslieť. Otvára sa nám celé pole, tam budú tie nové veci vznikať.

Keď sa technológie viac chopia napr. zdravotníctva, tak sa nám zdravotníctvo zmení v priebehu 5-8 rokov od základov. Áno, vždy bude zdravie primárne v rukách lekára. Ale pohľadu tej prevencie, starostlivosti, tam je obrovské množstvo príležitostí.

Ideme to toho, veríme, že sa nám pred očami niečo mení, že sú to príležitosti a my k nim chceme ísť. Ale my ich od stola nevidíme. Musíme sa vŕtať hlbšie a oni sa nám potom budú otvárať ďalšie a ďalšie dvierka.

 

Bolo v tvojej “kariére” niečo, čo ľutuješ, že si spravil? Prípadne čo ľutuješ, že si nespravil?

Nie, nie. Vždy, keď sa to vo svete niekoho pýtajú, tak ten človek je buď ľutujúci sa, alebo neľutujúci. A ja som ten, ktorý sa neľutuje. Všetko beriem ako skvelú skúsenosť, nie je nič čo by som ľutovať a mám čisté svedomie. To je základ.

 

Čo by si poradil mladým ľuďom v rozbehu, čo je podľa teba tou “esenciou” úspechu? 

Robiť veci poriadne a byť k sebe úprimný. To je podľa mňa základom celého bytia. V súvislosti so startupmi je to o túžbe po slobode. Táto oblasť nám dáva obrovskú slobodu a flexibilitu. Dôkazom toho trendu je, že absolventi Harvardu a Stanfordu už vôbec nepreferujú korporácie, ale preferujú vlastný biznis. Cítia, že tá doba je taká, že oni sami za seba môžu robiť niečo extrémne zaujímavé a nepotrebujú k tomu zázemie nejakej obrovskej firmy, ktorá vo výsledku túto dobu nestíha. Takže odporúčam ísť za svojim snom, mať pred sebou vidinu tej slobody. A mať gule. Nebáť sa niečo urobiť.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech