Onedlho budeme na Facebooku vedieť zarábať

  • A netýka sa to len tých, čo robia vrámci najpopulárnejšej sociálnej siete reklamnú kampaň agentúre alebo značke. Táto možnosť by mala byť eventuálne dostupná pre bežných užívateľov a naberať rôzne formy prispievania a zisku.
zuck
  • A netýka sa to len tých, čo robia vrámci najpopulárnejšej sociálnej siete reklamnú kampaň agentúre alebo značke. Táto možnosť by mala byť eventuálne dostupná pre bežných užívateľov a naberať rôzne formy prispievania a zisku.

Pritom nejde o nič nezvyčajné, aj keď sa to tak spočiatku môže zdať. Zarábať sa dnes už dá prostredníctvom Youtube, Instagramu, či dokonca Twitteru. Stačí mať dostatočne veľkú základňu, ktorá ti venuje pozornosť, a ľudí ochotných ti za promovanie produktu zaplatiť. Alebo (a toto je novinka) by sa takto mohli propagovať nielen produkty, ale aj charitatívne účely, či obyčajné zbierky pre autora postu. Účel zbierky by, zrejme, mohol byť ľubovoľný: od príspevku na nové topánky až po zbierku na vážnu operáciu. Facebook je dnes už beztak plný odkazov na podobné portály. Týmto ich Facebook bude môcť obísť, viac na nich zarobiť a zároveň celý priebeh zjednodušiť užívateľom.  

facebook1

foto: Venture Beat

 

Zatiaľ však nie je nič celkom isté. Nedávno rozposlal Facebook vplyvným užívateľom prieskum, v ktorom sa ich pýtal na to, aké formy zárobkov by sa im pozdávali. Adresáti týchto výzved neboli celkom obyčajní užívatelia, takže, ak k tomu dojde, mohli by byť tieto spôsoby monetizácie obsahu a pozonosti podobné live streamingu. Aj ten bol najskôr dostupný len pre známe osobnosti, no dnes si ho môže nainštalovať hocikto. Práve slávne tváre, ktorých sleduje obrovské množstvo ľudí, budú vedieť osloviť obrovské publikum a zvýšiť tak potenciálny zisk platených postov. Funkciu tak najskôr otestujú oni a ak sa uchytí a bude o ňu záujem, môže sa posunúť o úroveň ďalej – k celkom bežným ľuďom s rovnako bežným počtom priateľov a followerov. A o aké formy zbierok by teda malo ísť?

 

  • Tip jar: Možnosť jednoducho prispieť na ľubovoľný účel, ktorý si úžívateľ pravdepodobne sám stanoví. Facebook by tak mohol byť prepojený na bankové konto, alebo nejakú crowdfundingovú platformu.
  • Branded content / značkový obsah: obsah postu by sa točil okolo značky, ktorú by autor zároveň promoval. V podstate ide o sponzorovaný obsah, ktorý sa autor bude môcť snažiť prezentovať tak, aby ho zároveň tematicky prepojil so svojimi bežnými aktivitami a nie príliš vtieravo ponúkol svojim fanúšikom.
  • Revenue sharing / delenie ziskov z reklamy: Facebook už na svojich stránkach dlho využíva prázdny priestor na reklamy každého druhu. Takto by si užívatelia mohli so spoločnosťou podeliť zárobok z tých reklám, ktoré sa budú nachádzať na ich profile.
  • Call to action: Týmto spôsobom by mohli užívatelia upriamiť pozornosť svojich followerov na niečo, čo si môžu kúpiť – lístky na ich koncert, ich knihu, či rôzne iné produkty ich výroby
  • Donate option: prispievanie na charitatívny účel, ktorý by sa užívateľ rozhodol promovať
  • Sponsor marketplace: Zo stránky by sa týmto stával trh, na ktorom by jej užívatelia spájali followerov s predajcami. Predajci by za tento umožnený obchod užívateľom platili – možno za počet kliknutí, vzhliadnutí, alebo dobu, po ktorú by bol post zverejnený a vídaný.

11130389_10102028100162811_3834661407951294953_o

foto: fun mykenny

 

Aby Facebook zistil, podľa čoho by jeho (zatiaľ) slávni užívatelia chceli zarábať, poslal im rozpis viacerých modelov zárobku:

  • engagement s postmi
  • počet vzhliadnutí postov
  • počet a rôzne demografické črty followerov – základ pre model „sponsored marketplace“
  • počet ľudí, ku ktorým sa post môže dostať
  • schopnosť autora prilákať postmi nových followerov
  • pomer ľudí, ktorí obsah (napr. video) dopozerajú do konca

GTY_teens_leaving_facebook_lpl_131031_16x9_992

foto: ABC news

 

Facebook je obrovská sociálna sieť a zároveň komunita, ktorá má dosah k vyše jeden a pol miliardy ľuďom z celého sveta – známych aj neznámych. Tí predstavujú veľký speňažiteľný potenciál – tak prečo ho nevyužiť? Už dnes vieme, že Facebook môže mať ďaleko od obyčajného požierača času a kreativity – ak ho teda máš záujem používať aj iným než neproduktívnym spôsobom. Nielenže sa cezeň dostaneš k správam a novinkám z celého sveta, ale môžeš zároveň zakladať pracovné/študijné skupiny s ľuďmi, v rámci ktorých si zdieľate dokumenty a konverzácie, či organizovať verejné podujatia rôzneho razenia. A keď sa dá zverejnený obsah a interakcia followerov s reklamou speňažiť na iných sociálnych sieťach, prečo nie aj na Facebooku?

 

Osvetná kampaň alebo prezentácia verejnej osoby/organizácie na tejto stránke je niekedy súčasťou full-time práce a vyžaduje si čas aj dobrú znalosti publika. Je len fér, ak by za to mala byť daná organizácia alebo osoba odmenená. A časom sa možno funkcia dostane aj k nám, bežným smrteľníkom. Aj keď zisky, ktoré budeme s našim bežným publikom schopní vygenerovať, asi nebudú žiadne terno.

facebook

foto: medicaldaily.com

Zdroj: The Verge, zdroj titulnej fotografie: QZ

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech