Paretovo 80/20

Webdesigning: Michal Králik / 18. septembra 2014 / Lifehacking

Každý startupista by mal poznať princíp 80/20. Ak ho ešte nepoznáte, ta sa teraz dozvie. Možno ste už niektorí počuli o pánovi menom Wilfredo Pareto. Bol to típek ktorý robil výskum a zistil, že 80% pôdy vlastní 20% talianov. Celé to tvrdenie podložil tým, že veci na svete nie sú rozdelené rovnomerne. Iba v dokonalom svete by bolo možné toho aby všetci mali rovnako. Jeho tvrdenia potom rozširoval do rôznych oblastí života, či už jazykov alebo biznisu.

Môžeme si na príklade povedať, že podľa tohoto pravidla máte 20% klientov, ktorí vám produkujú 80% ziskov a naopak 20% klientov ktorí vám spôsobujú 80% problémov. Presné znenie paretovho princípu je dobre rozvedené v anglickej Wikipédii.

Keď že tento princíp je taký všestranný, tak ho ľudia začali používať na všetko. To samozrejme vždy nie je možné. Niektorí už zachádzali aj do iných čísiel a to napríklad 90/10 alebo 60/40. Podstatné je, že sa môžeme sústrediť nato, aby sme sa riešili tých 20% projektov, zákaziek a podobne a môžete mať skoro podobné výsledky za oveľa kratší čas. Tento čas môžeme využiť inak produktívne alebo aj príjemne s rodinou a priateľmi.

 

Medzi známe príklady využitia paretovho princípu aj do dizajnu, ktorý je podstatnou súčasťou každého produktu je:

  • 80% ziskov prichádza z 20% produktov.
  • 80% inovácií prichádza o 20% ľudí.
  • 80% progresu príde z 20% námahy.
  • 80% rád je obsiahnutých v 20% knihy.
  • 80% chýb spôsobuje 20% problémov.

Príklad paretovej krivky rozloženia.

Paretova krivka

Ako pracovať efektívne s vynaložením menšieho úsilia.

Prečo by niekto využíval paretov princíp? Pretože sa snažíte sústrediť na najzákladnejšie prvky web stránky, ktoré pritiahnu pozornosť a primárne elementy typu “volania po akcii”. Namiesto toho aby ste mali na stránke všetko, čo sa dá, vyberiete len podstatné prvky. V tom dôsledku vytvoríte jednoduchú, rýchlo sa načítajúcu stránku, pretože tam nebudú žiadne zbytočnosti.

Mohli by sme povedať, že tento princíp je akýmsi vysvetlením minimalizmu vo web dizajne, user experience dizajnu alebo aj flat dizajnu. Pán Pareto to poznal už veľmi dávno ale do web dizajnu sa tieto nápady dostávajú až v poslednom období.

Ak by sme si zobrali príklad zo sociálnych sietí. Máte na stránkach všetky odkazy na google+, linkedIN, facebook, twitter, behance, dribble a neviem čo ešte? A čo keby ste sa sústredili iba na ten jeden alebo dva, ktoré vám naozaj prinášajú klientov, nových návštevníkov a pod. Návštevníci nebudú zmätený zo zbytočne vysokého počtu tlačítok a nemusia sa rozhodovať kam kliknúť. Rovnako ako Steve Krug vo svojej knihe “Don’t make me think” hovoril o tom, že nenechávajte návštevníkov aby museli rozmýšľať.

Paretov princíp je využiteľní v poslednej dobe aj keď pracujete na mobilných web stránkach. Nemusíte zobrazovať všetko, vyberte 20% najpodstatnejších vecí a tie zobrazte. Ale pozor! Nehovorím aby ste mobilných užívateľov ochudobňovali o prvky web stránok. Týchto 20% musí byť esenciálnych ale bez narušenia UX. Na mobilných zariadeniach návštevníci nemusia napr. vidieť 20 produktov na jednej stránke, ale stačí povedzme 4 najpodstatnejšie.

5 rád v zmysle paretovho princípu pri tvorbe portfólia.

    1. Každý web má jednu maximálne dve primárne úlohy. Buď je to predať produkt, službu, chcete sa prezentovať, hľadáte prácu alebo možno niečo iné. Ale určite to nebude všetko naraz. Určite si ju.
    2. Spíšte si všetky položky vašeho portfólia a pozrite sa na úlohu akú má spĺňať. Vyberte si 20% projektov, ktoré najviac vystihujú túto úlohu. Ak chcete predať službu napr. web dizajn, tak vyberte zopár unikátnych web stránok, ktoré ste robili a tým sa prezentujte. Jednoduché, rýchlo sa načítavajúce, zrozumiteľné.
    3. Znížte počet stránok na minimum. Máte zvlášť stránky na grafický dizajn, logo, web dizajn ale nikto vám tam nechodí. Obsahuje vaše menu aj FAQ alebo iné stránky kam užívatelia nechodia tak často? Tak ich dajte preč, alebo inam.
    4. Rovnako je to s farbami. Vyberte si čo najmenej farieb. Ideálne jednu hlavnú a dve pomocné. Nie viac.
    5. Ostatné vynechajte. Nikoho nezaujíma 30 rovnakých web stránok alebo web stránky, ktoré už nie sú online alebo majú novšiu verziu. Buďte vyberavý a priamy. Niekedy sa to ľahšie povie ako urobí, ale je to nevyhnutné!
    6. Pokúste sa takto prejsť celé portfólio. Má vaše bio 1000 slov? Hádam si nemyslíte, že to niekto bude čítať. Zostručnite ho, upriamte pozornosť na podstatné. Nemusíte ani používať celé vety.
    7. Keď už máte toto hotové, prejdite si to ešte raz a možno narazíte na veci, ktoré tam naozaj nemusia byť.

    Aké sú ale výhody?

    Výhody pre návštevníkov:

        • Menej rušivých prvkov, ktoré vašich klientov odrádzajú od splenia hlavnej úlohy alebo akcie.
        • Rýchlejšie načítanie stranky.
        • Projekty, ktoré ostali sú vysokej kvality a môžete sa na ne sústrediť a vyšperkovať ich.

        Výhody pre vás:

            • Vyššia miera konverzie: viac čitateľov, viac zákazníkov, viac lajkov.
            • Vyššie percetnto vašeho času pôjde na primárne ciele.
            • Menej práve a viac času nato ju robiť.
            • Ľahší časový manažment, menej vecí s ktorými sa musíte trápiť.

            A toto všetko stojí za vyskúšanie.

            Hlavne myslite nato, že vo web dizajne neexistuje strieborná guľka, ktorá vyrieši všetky problémy a bude platiť donekonečna.

            Čo si myslíte o paretovom princípe? Funguje rovnako vo web dizajne a startupoch ako aj v iných oblastiach?

             

            Zdroj: webdesigning.sk

            Pridať komentár (0)