[Diskusný klub] Nvotová: Očista mafie je dôležitejšia, ako či vám niekto vytiera nos

[Diskusný Klub] Jakub Ptačin: Odrbávať na Slovensku už nemôže byť jednoduchšie

[Hacker Zdravia] Prekonal množstvo operácií a nevzdal to. Ak chceš byť lepší, musíš pokoriť svoje ego

Peter Sagan má dôležitý odkaz pre slovenských vodičov áut. Chce, aby na cestách dodržiavali dôležitú vec

  • Mnohým cyklistom na slovenských cestách sa určite neraz stalo, že okolo nich preletelo auto či dokonca kamión len s pár centimetrovým odstupom
  • V tomto ohľade sa rozhodli všetkých cyklistov ako v Čechách, tak aj na Slovensku podporiť silné mená svetovej cyklistiky, napríklad Roman Kreuziger a Peter Sagan
  • Spolu s ich kolegami z cyklistického sveta medzi ľuďmi propagujú projekt s názvom Jeden a pol metra!
  • V rámci tohto projektu už vyzbierali desaťtisíce eur
Sagan
TASR/Michal Svítok/Jaroslav Novák
  • Mnohým cyklistom na slovenských cestách sa určite neraz stalo, že okolo nich preletelo auto či dokonca kamión len s pár centimetrovým odstupom
  • V tomto ohľade sa rozhodli všetkých cyklistov ako v Čechách, tak aj na Slovensku podporiť silné mená svetovej cyklistiky, napríklad Roman Kreuziger a Peter Sagan
  • Spolu s ich kolegami z cyklistického sveta medzi ľuďmi propagujú projekt s názvom Jeden a pol metra!
  • V rámci tohto projektu už vyzbierali desaťtisíce eur

Cieľom iniciatívy je prispieť k väčšej bezpečnosti cyklistov na cestách a presadenie povinného 1,5-metrového odstupu vodičov áut od cyklistov pri predbiehaní tak, ako to je aj v Španielsku.

„Ide o život a je to prúser. Cyklisti a motoristi sa nemajú radi. Pritom väčšina z nás jazdí na bicykli i autom. Ide nám o osvetu, vzájomný rešpekt, porozumenie a obojstranné dodržiavanie pravidiel. Chceme dosiahnuť, aby vodiči predbiehali cyklistu s bočným odstupom 1,5 metra. Funguje to vo svete, prečo by to nešlo u nás,“ konštatuje tím iniciatívy na crowdfundingovej stránke HitHit.

Iniciatívu podporujú hviezdy svetového formátu, ktoré trávia tisíce kilometrov na bicykli aj za volantom. Ide o profíkov, ktorí jazdia Tour de France:  Peter Sagan, Roman Kreuziger  a  Petr Vakoč. Pridal sa aj biker a olympijský víťaz Jaroslav Kulhavý, spevák Palo Habera či motocyklový pretekár Filip Salač. Všetci ambasádori podporujú projekt  1,5 metra bez nároku na honorár.

O bezpečnom odstupe sa vôbec nevie

Iniciatíva 1,5 metra zistila veľmi znepokojujúcu informáciu – najväčším problémom nie je nedodržiavanie bezpečného odstupu pri predbiehaní. Ale to, že motoristi o bezpečnom odstupe vôbec nevedia. Práve na osvete v tomto smere chcú preto poriadne zapracovať. 

Myšlienku 1,5 metra majú v pláne rozšíriť medzi čo najviac ľudí. Preto spustili crowdfundingovú kampaň, v rámci ktorej si stanovili za cieľ, vyzbierať viac ako 37 000 eur. Do konca kampane zostávajú už len dva dni, pričom iniciatíva doposiaľ od ľudí získala viac ako 35 000 eur. Kampaň je tak splnená na 94 %.

Jízda ve dvojicích. Jízda ve trojicích. V chumlu. Řidiče to znervózňuje a vytáčí do běla. Věděli jste ale, jaké jsou…

Gepostet von Respekt. 1,5 m. am Mittwoch, 29. Juli 2020

„Keď vyberieme cieľovú sumu, v roku 2020 oslovíme milióny vodičov aj cyklistov. Veríme, že tak môžeme zmeniť ich správanie a urobiť cesty pre všetkých bezpečnejšie,“ hovorí tím projektu.

Iniciatíva však už dáva dohromady plány na budúci rok. Chce zaobstarať trenažér predbiehanie cyklistov. Nie je to lacná vec, ale kto si podľa odborníkov, vyskúša tlakovú vlnu na vlastnej koži, pochopí dôležitosť rozostupu medzi autom a cyklistom. Keď sa iniciatíve podarí vybrať 76 000 eur, trenažér kúpia a pôjdu s ním medzi ľudí.

Iniciatívu podporuje aj Tomáš Peciar, jeden zo zakladateľov Cyklokoalície.

„Túto iniciatívu veľmi vítam, nakoľko Peter Sagan je vzorom a inšpiráciou pre veľa začínajúcich cyklistov. Často práve víkendoví cyklisti na cestných bicykloch nemajú až toľko skúseností v doprave a je dôležité, aby si vodiči uvedomili, že vzdialenosť 1,5 metra od cyklistu môže znamenať citeľný rozdiel v bezpečnosti jazdy,“ hovorí Tomáš Peciar pre Startitup.

Bratislava sa roky prispôsobovala autám. Pozri sa, koľko priestoru sme im venovali

Zároveň upozorňuje, že pri väčších rýchlostiach na ceste, kde nie je navyše samostatná cyklocesta, je veľmi dôležité, aby mal cyklista nielen miesto pre seba, ale aj priestor na balansovanie. Je to najmä kvôli nerovnostiam na cestách. Tomáš opísal aj jeho cyklistickú skúsenosť z nášho hlavného mesta.

„Každopádne, po skúsenostiach s bicyklovaním kade-tade po svete by som povedal, že bicyklovanie v Bratislave nie je nebezpečné. Samozrejme, základom obľúbenosti cyklodopravy v mestách je dobrá, bezpečná a teda od áut oddelená infraštruktúra,” dodáva.

Zdroje: Hithit.com, jedenapulmetru.cz

Najnovšie video

Najnovší podcast

[Diskusný Klub] Jakub Ptačin: Odrbávať na Slovensku už nemôže byť jednoduchšie

Najnovšie