Prečo korporácie potrebujú startupy a prečo startupy potrebujú korporácie. Kto bude patriť medzi hráčov v najbližších rokoch?

  • V poslednej dobe sa stretávam s veľmi častým problémom korporácií. Ten problém znie ako cez kopirák. “Sme veľkí, máme množstvo ľudí, štruktúry, štandardné licencie, cashflow, no bohužiaľ dochádzajú nám nápady a odpovede na tri základné otázky ekonomiky: Čo vyrábať, Ako vyrábať a Pre koho vyrábať, prípadne predávať.”
foto pech
  • V poslednej dobe sa stretávam s veľmi častým problémom korporácií. Ten problém znie ako cez kopirák. “Sme veľkí, máme množstvo ľudí, štruktúry, štandardné licencie, cashflow, no bohužiaľ dochádzajú nám nápady a odpovede na tri základné otázky ekonomiky: Čo vyrábať, Ako vyrábať a Pre koho vyrábať, prípadne predávať.”

Korporácie potrebujú startupy

Zriaďovať inovatívne oddelenie v korporácii, môže byť riešením, no vo väčšine prípadov je to dlhodobá a veľká investícia a musíme priznať, častokrát do veľkej neznámej. Bez inovácií v dnešnej, veľmi flexibilnej a napredujúcej dobe však korporácie zohrávajú veľmi ťažký súboj. Je to súboj hlavne cenový, tlačí sa na “lowcostové” riešenia a “downgrade” cien, či už vo verejných súťažiach alebo v súkromnom sektore. Dnešná situácia neregulovaných cien, veľkej miery otvoreného trhu, či neustálej trhovej zmeny a trhového potenciálu vôbec nenahráva štandardným korporáciám vzniknutým po ’89, kedy všetci boli v podnikaní vlastne prví a na tri základné otázky ekonomiky si odpovedali len veľmi jednoducho, kto si čo na trhu rozdelí.

Ten kto sa však ešte nespamätal a nezistil, že musí inovovať a neustále prinášať na trh niečo nové, bude z hry von. Na scénu prichádzajú startupy. A práve tie dokážu korporáciám priniesť požadovanú inováciu takmer ihneď a korporácia si dnes už našťastie a aj vďaka startupovej bubline môže vyberať ako z výkladu. Korporácie musia však lepšie porozumieť tomu ako startupy fungujú a prečo vlastne ľudia na svojom startupe pracujú a aké motivačné mechanizmi  môžu využiť na získanie startupu.

Získať len inováciu, licenciu, či patent? Moja rada znie: “Určite nie” Startup je v prvom rade o ľuďoch, o ich neskutočnom potenciáli a zapálenosti pre vec. Ľudia, ktorí pracujú na svojom startupe (inovácii) sú zanietení a častokrát to nerobia len pre vidinu zisku, ale musia vidieť na konci zmenený, inovovaný proces, zlepšený život ľudí, či lepší svet, vlastne sú to predpoklady pre úspešný startup.

 sask16-11u

foto: StartupAwards.sk

 

Startupy potrebujú korporácie

Na scénu prichádzajú startupy. Už len samotný názov “startup” rozdelil, hlavne pre nepochopenie jeho významu, ľudí na dve skupiny. Prvá, ktorá sa ním oháňa všade možne a druhá, ktorá ho nechce ani počuť a hejtuje všetko s ním spojené. Ja osobne si myslím, že keď sa naučíme správne a konštruktívne pozerať na veci, napríklad aj na slovo startup, môže to priniesť ovocie pre obe strany. Ale toto som nechcel rozoberať v tomto článku, je to na celý ďalší článok.

Myslenie ľudí je momentálne nastavené tak, že startupy musia chodiť za investormi a korporáciami. Ja si ale práveže myslím, že startup je to, čo je pre korporáciu zaujímavé a dovolím si tvrdiť, že startupy budú korporáciám zaručovať konkurencieschopnosť v ďalších rokoch. Predstavme si startup ako krásnu slečnu, ktorej musí pán korporácia dvoriť, aby si ju získal.

Startup musí byť zase pekná a vyčačkaná slečna, ale zároveň múdra a rozvážna. Korporácia naopak musí byť  pekný “gentleman”. Takto by to krásne mohlo fungovať, čo poviete? Avšak na Slovensku nastáva jeden problém. Problém hlavne v myslení ľudí. Predstavte si, že tie krásne slečny (startupy) majú predsudky voči gentlemanom. Oprávnene? Oprávnene. Korporácie a ich častokrát netransparentné prostredie vedie k týmto obavám. Boja sa spojiť svoje mená (svadba) s niekým o kom počuli pár zlých vecí.

Ako ale tento vzťah urobiť dobre? Dá sa vôbec (dôverovať) spolupracovať s korporáciami a zostať pri tom morálny? Ja osobne si myslím, že áno. Ba dokonca si myslím, že je to cesta ako efektívne spolupracovať a nielen zostať morálny, ale meniť samotnú korporáciu z vnútra. Však povedzme si na rovinu, aj ženy v manželstve majú tendenciu meniť svojich mužov a niektoré dokonca vyhľadávajú rebelov, aby si ich skrotili. A prečo vlastne startup (slečna) potrebuje korporáciu (muža)? Pretože korporácia svojou infraštruktúrou, cashflovom, klientelov, personálom a stabilitou vie dať stratupu (slečne) bezpečie, eliminovať turbolencie, mentoring a mnoho ďalších pozitívnych prvkov.

Samozrejme aj pri zamilovaní sa musí existovať rácio, kedy si startup a korporácia musia hneď na začiatku stanoviť podrobné podmienky. Keď tento jav nastane, vzniká ako inak dieťatkoooo! :-) A teda spinn-off, ktorý sa neskôr stane dospelým človekom (korporáciou).

 Coverage of Social Entrepreneur Startup Weekend: Saturday August 17, 2013. Photo by Mark Tantrum | www.marktantrum.com

foto: techpoint.ng

 

Začína pomáhať aj štát,  veď už  si uvedomil potenciál startupov a uvidel čísla zamestnaných ľudí v startupoch, či v SPINN-OFFoch vo svete.

Ako toto využiť a je to vôbec dobre nastavené? Mal by vôbec štát zasahovať do startupov a vzťahu investor –  korporácia – startup? Myslím si, že áno. Ale tak ako všade, aj tu platí, že to musia robiť odborníci a veľmi opatrne. Prečo si myslím, že áno? Pretože štát prispieva aj na dieťa, úver pre mladých, či dochádzanie za zamestnaním. Všetky sociálne dávky sú v podstate nasmerované k človeku za účelom podporiť jeho bytie v tomto systéme a za predpokladu, že tento človek bude predstavovať na trhu pracovný potenciál, ktorý dané prostriedky do štátu vráti. Jasné, poviete si, to je ideálny stav, ale čo tí a tamtí…

Táto podpora sa však musí aplikovať plošne, pretože by sme diskriminovali a nikdy nevieme, v ktorom človeku sa čo skrýva a kedy sa to prejaví. Myslím si, že toto môžeme prirovnať aj k situácii startup, investor, korporácia.

Mne osobne sa veľmi páči, že štát pomôže korporácii pri získaní startupu zdvojnásobením sumy, samozrejme toto má svoje pravidlá a opäť tam platí, že je potrebné byť morálny a sledovať udržateľnosť, ale znovu nikdy nevieme spojením čoho a kedy vznikne niečo produktívne, čo bude vracať prostriedky v podobe daní do štátnej kasy a len kvôli tomu sa báť tejto formy nemá význam. Veľmi zlý a neudržateľný model bol v minulosti pravidelné dotovanie niektorých vecí ako napríklad nájom a pod. na toto si človek veľmi rýchlo zvykne a častokrát s tým ani nekalkuluje a potom boli začínajúci podnikatelia prekvapení, v každom prípade som veľmi rád, že štát má záujem tiež sa z minulosti poučiť a ja osobne sa snažím ten záujem nasmerovať podľa mojich skúseností tak ako to len ide.

Vnímam však na Slovensku veľa ľudí, ktorí to vidia rovnako a mám z toho veľmi dobrý pocit. Koniec koncov tú zamestnanosť, ktorú nám to prináša a verím, že v rokoch 2014-2020 sa zniekoľkonásobí, je dosť silný argument, prečo by sa mal aj štát startupom rozvážne venovať.

 

Ako to robíme v Banskej Bystrici a čo je mojim snom?

U nás v Banskej Bystrici a Business Innovation Centre sa nám podarilo takmer nemožné. Z bodu “nič” z roku 2015 sa posunúť na bod “niečo”. Dokázali sme presvedčiť ľudí, aké úžasné je mať svoj startup, či začínajúce podnikanie v Banskej Bystrici a ako využiť všetky prostriedky na jeho rast. Momentálne sa snažíme spájať tieto startupy s rôznymi príležitosťami, organizujeme podujatia, networkujeme ľudí z korporácií a startupov.

Je úžasný pocit sledovať ako sa to v meste zlepšuje a ako ľudia za nami chodia motivovaní a nakopnutí. Toto si všimli už aj inštitúcie pôsobiace nielen v meste ale v celom kraji. Mesto Banská Bystrica samotné, ÚPSVaR BB, UMB, TUZVO, banky a kopec ďalších. Spoločne vieme vytvoriť prostredie pre všetkých namotivovaných ľudí a dať im možnosti, pretože hlavne tie potrebujú a ja mám z toho vynikajúci pocit. Pozrite si to v číslach:

 

BIC_cisla

foto: pechovsky.sk

Mojim veľkým snom a víziou je, aby nielen v Banskej Bystrici, ale tiež v celom kraji spolupracovali korporácie, startupy, univerzity, inštitúcie a spolu vytvárali služby, produkty a hodnoty. Aby sme takýmto konštruktívnym prístupom nielenže nedali priestor netransparentnému prostrediu, ale naučili netransparentné prostredie, že musí inovovať, spájať sa a dávať príležitosti profesionalite a namotivovaným ľuďom. Teší ma, keď vidím každodenný progres a budem sa snažiť udržať tempo.

 

Kto bude teda partiť medzi hráčov v najbližších rokoch? 

Ak ste si od začiatku čítali môj článok, odpoveď vám musí byť viac než jasná. Teším sa na to a budem to s radosťou sledovať a pomáhať nasmerovať myslenie ľudí tak, aby tam ten progres vznikal.

zdroj: pechovsky.sk, zdroj titulnej fotografie: pechovsky.sk, Connect Coworking

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech