Prečo sú startup súťaže podobné majstrovstvám v hokeji?

  • Organizovanie akejkoľvek startup súťaže je vždy kontroverzné. Najprv som si dokonca myslel, že tiež zbytočné. Prečo by mali startupy súťažiť o medaily a fľaše šampanského, a nie o zákazníka a zisk? Ako je možné vybrať finalistov a dokonca jedného jediného víťaza? A kto je oprávnený hodnotiť startupy, ak to nie sú práve zákazníci?
image_1402267725.jpeg
  • Organizovanie akejkoľvek startup súťaže je vždy kontroverzné. Najprv som si dokonca myslel, že tiež zbytočné. Prečo by mali startupy súťažiť o medaily a fľaše šampanského, a nie o zákazníka a zisk? Ako je možné vybrať finalistov a dokonca jedného jediného víťaza? A kto je oprávnený hodnotiť startupy, ak to nie sú práve zákazníci?

 

Je naozaj jednoduché kritizovať všetky startup súťaže a hodiť ich do jedného vreca ako zbytočné podujatia, ktoré iba prispievajú k startupovej bubline. Ja som sa ako porotca zúčastnil v priebehu niekoľkých rokov množstva  takýchto podujatí a uvedomil som si, že ich hodnota tkvie v niečom úplne inom, ako len vo vyberaní najlepšieho startupu.

Počas tohtoročných majstrovstiev sveta v ľadovom hokeji, ktoré som sledoval so svojimi priateľmi v Čechách, som si uvedomil, že startup súťaže a majstrovstvá sveta majú mnoho spoločného.

 

  1. Každý je expertom na danú problematiku. Každý hokejový fanúšik vie, ktorý tím majstrovstvá vyhrá, aké hlúpe chyby robí jeho obľúbený tím, a aká je tá pravá stratégia na porazenie ďalšieho súpera. Presne tak, ako každý zo startup komunity s istotou vie, ktoré startupy patria do Top 5.
  2. Všetko je rozhodcova chyba.
  3. Výber hráčov je otázny. Hokejisti sú zaneprázdnení hraním play-off v NHL alebo sa do zostavy nedostanú. Startupy sú zaneprázdnené zháňaním zákazníkov alebo jednoducho „preletia pod radarom“, keď sa vytvárajú nominácie.
  4. Veľké krajiny / startupy na to kašlú. V Spojených štátoch som žil päť rokov a nikdy som tam nepočul ľudí hovoriť o majstrovstvách sveta v hokeji. Ani v Kanade. Menej ich zaujímajú už len tímy, ktoré hrajú súťaže v C kategórii. Avšak malé krajiny, ako napríklad Slovensko alebo Česko sledujú majstrovstvá akoby to boli druhé Olympijské hry. Veľké startupy ako GoodData alebo Socialbakers vôbec neláka prihlásiť sa do akejkoľvek startup súťaže.
  5. Dajú dokopy svoje komunity, aspoň tí menší.

 

 

Posledným faktorom je dôvod, prečo vlastne podporujem startup súťaže. Pretože v konečnom dôsledku to nie je o výhercoch. Keď vezmem do úvahy, že v Európe, a najmä v strednej Európe, chýbajú startupom správne vzory, takéto podujatia pomáhajú motivovať komunitu a dávajú jej viac priestoru pod reflektorom tradičných médií. Myslím si, že súťaže sú jedným  z najsilnejších motivátorov pre rast a popularitu našej komunity za posledné 3-4 roky.

Aby tento článok nebol len samý medík, mám tiež zopár návrhov na zlepšenie: Myslím si, že všetky startup súťaže by mali zverejniť kritériá a postupy, ktoré pri hodnotení startupov využívajú. Mohlo by to, podľa mňa, zmierniť tú kontroverznosť, ktorá takýmto súťažiam kazí reputáciu.

Dal som dokopy malý zoznam, ktorý ale nebude o nič menej kontroverzný, keďže sa vo mne stretáva konflikt záujmov, nakoľko do startupov investujem. Použil som tri kritériá:

Kvalita tímu (na čele so skúsenosťami, technickými znalosťami a zapálením pre danú vec),

veľkosť trhu, na ktorý sa chcete zamerať a 

jedinečnosť produktu.

To by bol môj vlastný zoznam zaujímavých startupov v Českej republike a na Slovensku. Môj zoznam je agnostický voči fázam v startup cykle, čo znamená že ráta s oboma pre-revenue a pre-IPO startupmi. A pre tých, ktorí si nie sú istí definíciou startupu, prečítajte si tento post.

 

 

V abecednom zozname:

Česká republika:

  1. Apiary. Jakub a Jan boli prvými zamestnancami GoodData. Ich startup urobil prevrat v tom, ako sa vytvárajú RESTful API (čo je podľa mňa budúci štandard v softvérovej komunikácii).
  2. Cashplay. Ak to Jarrod rozbehne, Cashplay bude veľká vec. Umožňuje akejkoľvek mobilnej aplikácii ponúknuť svojim hráčom, aby medzi sebou hrali o peniaze. Technológia od Cashplay je prvým a jediným takýmto stávkovacím systémom, ktorý bol povolený v Apple´s Store.  Kiežby sme do nich mohli my investovať (Credo Ventures neinvestuje do stávkovania a gamblingu).
  3. Comprimato. Jiří a jeho tím vybudovali prvé kompresné riešenie pre ultra HD vidá a fotky, založené na GPU. Rýchlejšie ako CPU riešenia, lacnejšie ako bežný hardvér. Vo svete, kde kvalita a kvantita spracovania obrázkov a videí dramaticky stúpa, Comprimato dokáže ušetriť ohromné množstvo času a peňazí.
  4. GoodData. Vedie ich jeden z najúspešnejších podnikateľov v strednej Európe, Roman Staněk. GoodData oslovuje obrovskú časť trhu, ktorému sa poskytuje nedostatočný servis Saas business intelligence. A vyzerá to, že to veľmi dobre funguje, aspoň podľa množstva kapitálu, ktoré spoločnosť zarobila.
  5. Socialbakers. Aj napriek mladému veku sa Jan Řežáb vypracoval na podnikateľa-veterána, ktorý vybudoval jednu z vedúcich spoločností zameranú na analýzu sociálnych médií.

Slovensko:

  1. Datamolino. Som veľkým fanúšikom zakladateľov tejto spoločnosti. Ak sa im podarí nájsť správny produkt/ trh pre ich účtovnícky OCR, dotiahnu to ďaleko.
  2. Excalibur. Časový harmonogram tohto produktu je trochu komplikovaný, ale pokiaľ to bude fungovať, bude to obrovská vec. Vďaka ich jedinečnému overovaciemu systému dokážu navždy odstrániť používanie hesiel.
  3. Pexeso. Ak si chcete pozrieť krásny dizajn, odporúčam http://pexe.so. Rasťo je známy tým, že do tímu dokáže prilákať úžasné technické talenty. Dúfajme, že dokážu uspieť aj komerčne. Pexeso vie vyriešiť problémy producentov online videí vďaka unikátnemu algoritmu.
  4. Photoneo. Je veľmi vzácne, keď v našom regióne pracuje skupinka PhD. na produkte s tak silným biznis návrhom. Nie je jednoduché vytvárať najlepší 3D skener alebo fotoaparát, ale môže to stáť za to.
  5. Runform. Kombinácia jedných z najlepších podnikateľov, akých som kedy stretol, a jedinečného setu algoritmov, ktoré dokážu pokryť nespočetné množstvo športov a automaticky analyzujú vašu techniku pri ich hraní, pričom dostanete tipy na zlepšenie. Čo by sa vám na tom nemalo páčiť?

Zoznam sa nakoniec až prekvapivo líši od posledných nominácii v súťaži, ktoré som videl. To iba potvrdzuje, aké subjektívne môžu hodnotenia byť. Každopádne dúfam, že môj zoznam je o trochu transparentnejší, keďže som na začiatku predstavil kritériá, na základe ktorých som vyberal. A áno, môžete namietať, že som menoval startupy, do ktorých investovali Credo ventures. Ale čo by som to bol za investora, keby som neveril, že naše spoločnosti patria medzi tie najlepšie, ktoré náš región ponúka?

 

Autor: Andrej Kiska, Associate v Credo Ventures, @kiskandrej

Foto: aktuality.sk, antyweb.pl, thomas.do

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech