Prešovské lietadlo má globálne ambície, dokazuje to aj zisk svetovo uznávaného certifikátu

Linda Cebrová / 26. júna 2016 / Zo Slovenska

Prešovská firma, ktorej pôsobnosť siaha ďaleko za hranice Európy, potvrdzuje silu a výnimočnosť slovenských nápadov.

Všetko to začalo len ako nevinný koníček Daniela Tomka staršieho. Od malička sa zaujímal o lietadlá a v jeho pätnástich rokoch sa dokonca stal aktívnym pilotom. Na dovolenke s priateľmi sa obrátila debata na tému nesplnené sny. Vtedy Daniel spomenul, že si vždy túžil postaviť vlastné lietadlo.

p1
Jeho kamarát mu vtedy dal veľmi hodnotný kontakt na pilota Ladislava Dobroviča a jeho syna. Ten sa zase zaoberal samotnou konštrukciou lietadiel. Všetci traja dali hlavy dokopy a o rok už bol na svete prototyp ultraľahkého lietadla s názvom Viper SD4. Z počiatku bola plánovaná výroba len jedného lietadla. Avšak tvorcom sa to vymklo z pod kontroly a zrodila sa divízia Tomark Aero.

viper-icon

Rodinná firma Tomark pritom začínala ako výrobca zváracích dielcov pre zákazníkov, ako je nemecký Bernard Krone. Ten je v Európe jedným z najvplyvnejších výrobcov návesov pre kamióny. Táto výrobná činnosť sa stala akýmsi odrazovým mostíkom k vytvoreniu podniku s pridanou hodnotou.

l3
Z malého rodinného projektu na splnenie si detského sna sa stal seriózny biznis, ktorý zaujal ľudí po celom svete.

Firme Tomark s koreňmi v Prešove sa nedávno podarilo dosiahnutie významného úspechu. Ako prvý na Slovensku získali pre ich lietadlo Viper SD4 typový certifikát. Je veľmi hodnotný a v Európe ho má zatiaľ len niekoľko lietadiel. Certifikát udeľuje Európska agentúra pre bezpečnosť letectva (EASA). Tento typ certifikátu bol doposiaľ pridelený iba piatim modelom lietadiel.

l2
Na úspešné zvládnutie skúšok muselo východniarske lietadlo zvládnuť niekoľko náročných testov. Boli to napríklad vývrtkové skúšky. Takýto test spočíva v nutnosti vybrať vývrtku do 3 sekúnd. Výsledok takýchto SPIN testov znamená potvrdenie vysokej úrovne bezpečnosti lietadla. Tento certifikát nie je len nejakým kusom papiera, ktorý sa dá zarámovať a zavesiť na stenu. Vďaka nemu je Viper certifikovaný ako klasické veľké lietadlo. Taktiež spoločnosti otvára dvere do celého sveta. Predaj tohto lietadla je tak možný už prakticky po celom svete.

l4

Globálne ambície predstavuje aj objednávka ďaleko za hranice Európy. Číňania si objednali 50 ultraľahkých prešovských lietadiel typu Viper SD-4. Tento model vie dosiahnuť rýchlosť 200 kilometrov za hodinu. Priemerný dolet je pri tom 800 až 1 160 kilometrov. Kabína je prispôsobená pre dve osoby. Konštrukcia váži okolo 300 kilogramov a ako hlavný konštrukčný materiál je použitý superdual.

Firma, ktorej sa podarilo za pár rokov rozšíriť počet zamestnancov z 6 na 52, má ďalšie ambície. Inžinieri majú v portfóliu napríklad ultraľahké lietadlo Skyper GT9. No v budúcnosti majú v pláne výrobu aj svojej vlastnej helikoptéry.

zdroj: tomarkaero.com, zdroj fotografií: tomarkaero.com

Pridať komentár (0)