Príbeh československej značky Zetor: Od lacných traktorov až po kľúčového dodávateľa pre armádu

  • Príbeh firmy Zetor sa začal písať už pred viac ako 70 rokmi
  • Výroba prešla svojím vlastným vývojom a od prvých jednoduchých strojov z konca druhej svetovej vojny sa podnik dostal až k zásobovaniu armády
  • Ako sa značka postupom rokov dostávala do sveta či ako dnes hospodári, to všetko sa dozvieš v našom dnešnom článku
zdroj: Zetor.cz
  • Príbeh firmy Zetor sa začal písať už pred viac ako 70 rokmi
  • Výroba prešla svojím vlastným vývojom a od prvých jednoduchých strojov z konca druhej svetovej vojny sa podnik dostal až k zásobovaniu armády
  • Ako sa značka postupom rokov dostávala do sveta či ako dnes hospodári, to všetko sa dozvieš v našom dnešnom článku

Dnes značka Zetor, ktorej začiatky sa tiahnu až do roku 1945 funguje vo viac ako 50 krajinách sveta. Podľa informácií z e15.cz až štyri pätiny celkovej ročnej produkcie pohltí práve zahraničie a okrem množstva iných strojov Zetor predá približne 3 000 traktorov za rok.

V roku 2017 napriek skromným predpokladom svoj zisk medziročne navýšil na 117 miliónov korún (4,5 miliónov eur) a s pozitívnymi očakávaniami vstupoval aj do roku 2018. Známu československú značku dnes nájdeš aj na poliach v Iráne, na Novom Zélande, v Keni či na Filipínach. Aký je jej príbeh?

História značky Zetor sa začala písať v roku 1945 na konci druhej svetovej vojny, kedy František Musil za rekordne krátky čas vytvoril traktor, ktorý bol lacný, ľahký a zároveň vhodný pre hromadnú dopravu. Meno Zetor vzniklo spojením označenia brnenskej zbrojárne „zet“ a koncovkou zo slova traktor „or“. Už v roku 1947 sa predalo celkovo viac ako 3 500 traktorov a mnohé mierili aj za hranice, do Írska, Dánska alebo Belgicka.

Do konca desaťročia už produkcia prekročila 10 000 strojov a výroba ďalších produktov, motorov motocyklov, písacích strojov či strelných zbraní, ju začala obmedzovať. Pribudli tak nové areály a v 60. rokoch už traktory putovali napríklad do Ghany, Barmy či Iraku.

Práve na začiatku 60. rokov značka Zetor prichádza ako prvá s progresívnou a jedinečnou koncepciou využitia unifikovaných prvkov pri svojej výrobe. Aj vďaka tejto inovácii v roku 1961 podnik oslavoval ďalší zo svojich rekordov, a teda výrobu takmer 160 tisíc traktorov typu Z 25, pričom podobnou štatistikou sa na svete v tej dobe mohol pochváliť len málokto. Aj takáto zdanlivo nenápadná značka z Česko-Slovenska pomáhala pri automatizácii krajín v zahraničí.

Až v roku 1976 sa pôvodne spoločnosť Závod kuličkových ložisek Brno premenovala na Zetor Brno a udala tak nový ráz svojej výrobe. Podrobný vývoj všetkých modelov nájdeš TU. Pred revolúciou stihli naše traktory zaplaviť aj americký trh, časť výroby sa presunula do Martina a dokopy bolo na svete už množstvo sérií. S privatizáciou v roku 1993 však časť podniku pripadla Konsolidačnej banke a časť majetku štátneho podniku spoločnosti Zetor, a. s.

V tom istom roku však uzrela svetlo sveta aj spolupráca s významnou značkou John Deer. Zetor sa presťahoval zo severnej Ameriky a mieril na jej južný koniec. Výroba traktorov bola ale v roku 1998 z dôvodu nedostatku kapitálu na fungovanie zastavená. Bod zlomu nastal až v roku 2002, kedy sa vlastníkom spoločnosti stal HTC Holding, zachránil Zetor pred bankrotom a investoval do jeho ďalšieho fungovania.

A to nás privádza až do súčasnosti. Od traktorov sa výroba posunula ďalej a na trhu bol len nedávno predstavený prototyp extrémneho vojenského vozidla Gerlach z dielne Zetor Engineering Slovakia, súčasti skupiny HTC Investments, pod ktorú patrí aj brnenský Zetor. Obrnené vozidlo má jeden z najvyšších stupňov ochrany pred výbušnými zariadeniami (zjednodušene povedané).

V roku 2015 svet ohromil pohľad na luxusný model traktora značky Zetor z talianskej dizajnérskej dielne Pinninfarina, otvorená bola aj Zetor Gallery, v ktorej sa nachádzajú všetky modely z histórie spoločnosti a z hľadiska hospodárenia jej určite pomôže aj kontrakt s Ruskom, ktorému Zetor do roku 2022 prisľúbil až 6 000 ku­sov trak­to­rov modelu For­terra a celkovo na tom zarobí približne pol miliardy eur.

Najnovšie video