Prihlás sa so svojím biznisom do akcelerátoru Uplift. Využi šancu a získaj až 200-tisíc eur

  • Akceleračný program Uplift pomáha začínajúcim startupom s rozbehom. Tým skúsenejším so škálovaním a ďalším rozvojom
  • Organizujú ho spoločnosti Impact HUB Bratislava a Civitta Slovakia
  • Program trvá 4 mesiace a registrovať sa môžeš do 30. septembra a celá akcelerácia sa spúšťa 22.októbra
  • Ak sa chceš dozvedieť viac, určite nevynechaj Uplift Meetup už vo štvrtok 12. septembra v ImpactHub
zdroj: archív Uplift
  • Akceleračný program Uplift pomáha začínajúcim startupom s rozbehom. Tým skúsenejším so škálovaním a ďalším rozvojom
  • Organizujú ho spoločnosti Impact HUB Bratislava a Civitta Slovakia
  • Program trvá 4 mesiace a registrovať sa môžeš do 30. septembra a celá akcelerácia sa spúšťa 22.októbra
  • Ak sa chceš dozvedieť viac, určite nevynechaj Uplift Meetup už vo štvrtok 12. septembra v ImpactHub

V každom biznise je najdôležitejšia úvodná fáza. Vtedy prekonávaš najväčšie prekážky a rozdávajú sa karty. Preto vznikol Uplift, akceleračný program, ktorý startupom v počiatočných kritických biznisových momentoch pomôže a ukáže im, prečo sa oplatí ísť ďalej. Nie sú tu však len pre začiatočníkov. Pokročilejším startupom pomáhajú s ďalším rozvojom.  Za organizátorov sme sa rozprávali s Braňom Šmidtom, co-founderom a managing directorom Impact HUB Bratislava.

V každom biznise, aj startupe, je najdôležitejšia úvodná fáza.

Presne. Rozbeh biznisu. Prvý rok, dva sú zlomové a rozhodujú o tom, či projekt prežije kontakt s trhom a zákazníkmi a ako udržateľne bude nastavený. Potom je kritická aj fáza rastu, škálovania biznisu, kde treba využiť trochu iné znalosti a skúsenosti ako pri samotnom rozbehu.

Štatistiky dokazujú, že väčšina startupov zaznamenáva najviac problémov práve v počiatočnej fáze. Môžete nám vysvetliť, prečo je to tak a či je to bežné aj v zahraničí? 

Výzvy a problémy v počiatočnej fáze sú bežné aj v zahraničí, nie je to špecifické len pre slovenské podmienky a startupy. Skôr je to dané veľkosťou a vyspelosťou konkrétneho trhu, na ktorom startup začína, zrelosťou samotných zakladateľov a čiastočne aj nastavením podporného inovačného ekosystému.

Vo všeobecnosti platí, že zahraničné startupy majú hneď od začiatku prístup na väčšie a rozvinutejšie trhy, viac možností financovania v úvodných fázach a aj viac talentov. Na druhej strane na rozvinutých trhoch je pomerne náročné presadiť sa. Je tu silnejšia konkurencia, vyššie prevádzkové a marketingové náklady.

Dôležitá je aj povaha produktu; pri čisto online projektoch je to o niečo jednoduchšie a zároveň aj nevyhnutné byť čím skôr prítomný na veľkých trhoch. Slovensko a okolité krajiny môžu dobre poslúžiť na odpilotovanie a vyladenie produktu pred ďalším prípadným škálovaním. Dá sa tak významne znížiť aj finančné riziko v prípade, že produkt nefunguje podľa plánov.

Tento rok organizujete už tretí ročník Upliftu. Bude dlhší a intenzívnejší. Akú zmenu si od toho sľubujete?

Dá sa povedať, že tretí ročník Upliftu je prelomový z hľadiska rozsahu a štruktúry programu ako aj množstva partnerov a noviniek. Pribudlo hneď niekoľko vylepšení. Kladieme väčší dôraz na individuálnu pomoc a cielenú akceleráciu.

Asi najzásadnejšia zmena je možnosť priamo zabojovať o investíciu vo výške 200 000 eur od investičného partnera Crowdberry alebo vyhrať peňažnú cenu vo výške 10 000 eur pre najlepší tím.

Tiež sme otvorili špeciálny blockchain stream v spolupráci s NKB – Blockchain Investment Bank, kde sa budeme cielene venovať perspektívnym blockchain riešeniam. Keď sme sa spolu s Civitta Slovakia rozhodovali, či ponechať rozsah z minulých ročníkov alebo ho rozšíriť, zavážilo najmä to, že máme ambíciu osloviť viac startupov v pokročilejšej fáze a tiež zvýrazniť medzinárodný rozmer. Očakávame aj viac prihlášok z okolitých krajín. Hlavná ambícia Upliftu je čo najviac pomôcť startupom, ktoré sa zúčastnia na programe, a tiež pomôcť celému inovačnému ekosystému na Slovensku ďalej rásť a profesionalizovať sa.

zdroj: archív Uplift

Témy sú Smart City a Urban Innovation a Blockchain – nie je to trochu obmedzujúce pre tých, ktorí nežijú v meste, alebo nechcú riešiť urbánny priestor?

Môže sa to tak zdať, ale skúsim to vysvetliť. Z nášho pohľadu je to nastavené pomerne široko a oslovujeme rôzne perspektívne startupy.  Je pravdou, že vzhľadom na našu expertízu, ako aj očakávania hlavných partnerov programu, kladieme dôraz na nosné témy urban innovation, smart city a blockchain. Ale medzi urban innovation zaraďujeme okrem smart city riešení napríklad aj témy ako: urban mobility, cleantech, health, či well-being. A v blockchain oblasti hľadáme inovatívne startupy, ktoré pomocou využitia blockchain technológie inovujú oblasti ako: fintech, medtech, utilities alebo supply chain či ďalšie.

Takže je to relatívne široko koncipované. Napriek tomu chápeme, že to môže vyznieť obmedzujúco, preto by sme radi posmelili všetky inovatívne a perspektívne startupy, aby sa k nám prihlásili, aj keď možno nespĺňajú nosné témy na 100%.  Šanca zabojovať a postúpiť do Upliftu je otvorená aj pre nich.

Prezraďte, ako viete v začiatkoch pomôcť startupom?

Pomôcť sa dá zásadne. Či už vo forme rozvoja hard alebo soft skills, potrebných na prekonanie úvodných výziev biznisu. Nemenej dôležitý je otvorený feedback a nasmerovanie od skúsených mentorov a profíkov, ktorí podobné výzvy už riešili v minulosti. Vedia na začiatku startupom ušetriť veľa času a financií.

Pri rozvinutejších projektoch je veľmi zaujímavá možnosť využiť networking s korporátnymi partnermi programu a partnerskými organizáciami. Získajú tiež priamy prístup k top investorom v stredoeurópskom regióne alebo prípadnú možnosť pilotovať svoje riešenie s mestom Bratislava alebo BSK.

V rámci 4 mesiacov trvania programu vieme pomôcť aj s veľmi konkrétnymi témami a úlohami, napr. nastavenie vhodnej predajnej stratégie, príprava na investičné rokovania, vytvorenie a nasadenie marketingového plánu, vyladenie business casu, plán škálovania alebo nastavenie firmy.

Treba dodať, že reálne výsledky a posun závisia hlavne od ochoty samotných zakladateľov startupov makať a ísť extra míle. Bez tvrdej práce a odriekania to nejde.

Je o Uplift záujem?

Záujem je, čo nás, samozrejme, teší. Treba však dodať, že lokálny trh je pomerne malý, čo limituje celkový počet uchádzačov. Na druhej strane nás teší fakt, že kvalita uchádzačov každým ročníkom rastie. Za úspech považujeme, že viacero startupov úspešne pôsobí aj po skončení programu a vďaka Upliftu sa vedia lepšie popasovať s výzvami, ktorým čelia.

Čo startupy získajú?

V prvých dvoch ročníkoch startupy bojovali o “cash money“ pre víťazov, nad rámec toho startupy dostali možnosť prezentovať sa pred skúsenými investormi. Tí, čo zaujali, pokračujú ďalej v investičných diskusiách – či budú nakoniec úspešní a získajú investície je ťažké odhadnúť. Je to spravidla beh na dlhé trate a výsledky budú viditeľné až neskôr. Niektorým sa však už po ukončení Upliftu podarilo získať externé investície.

Takým je napríklad Fleximodo a úspešne napredujú. Úspechom je určite aj fakt, že po absolvovaní akceleračného programu sú startupy oveľa lepšie pripravené na investičné diskusie a rast.

zdroj: archív Uplift

Mapujete startupy aj potom, čo opustia program, resp. uspejú? Existujú nejaké štatistiky, že sa im reálne začalo vďaka vedomostiam z Upliftu viac dariť?

Je to aj jeden z dlhodobých cieľov. Presné štatistiky síce nemáme, máme však pravidelný kontakt s viacerými účastníkmi minulých ročníkov a reakcie sú veľmi pozitívne. Veľa startupov nám napríklad povie, že si upratali firmu, stratégiu, smerovanie a priority, vďaka čomu sa výrazne posunuli. Prípadne si nastavili predaj, marketing, naučili sa prezentovať svoj startup alebo sa pripravili na investičné rokovania. Je toho veľmi veľa, čo sa startupy vedia naučiť a v čom sa zlepšiť v tomto type programu.

Ako príklad môžem uviesť vyjadrenie minuloročného víťaza.  „Najväčší prínos Upliftu je reality-check. Program na nás vyvinul tlak, aby sme boli zodpovední sami pred sebou. Bez Upliftu by sme boli oveľa pomalší a namiesto konfrontovania sa s ťažkými otázkami by sme ich pravdepodobne ignorovali,“ vyjadril sa Štefan Olešanský, CEO startupu ParkTop, víťaz minulého ročníka Upliftu.

Dá sa s vami dohodnúť aj nejaká ďalšia spolupráca?

Čo sa týka spolupráce po skončení Upliftu, najlepšie sa nám osvedčila individuálna spolupráca na základe konkrétnych a špecifických potrieb jednotlivých startupov.

Nie každý si vie predstaviť, ako taký akcelerátor funguje, povedzte, čo môžu záujemcovia očakávať?

V skratke ide o intenzívny, 4-mesačný akceleračný program, skladajúci sa z prednášok, workshopov, individuálneho poradenstva, mentoringu a koučingu na témy ako rozvoj firmy, stratégia predaja, marketing, financie a investície či manažovanie ľudských zdrojov.

Startupy sa naučia prezentovať svoje nápady investorom a partnerom, chrániť svoje duševné vlastníctvo, nastaviť biznis model, marketing, predaj alebo využívať princípy „lean“ metodológie.

Cieľom programu je nielen startupy vzdelávať, ale aj skutočne pracovať na svojom projekte, s cieľom zásadne zlepšiť či zväčšiť svoju firmu a zvýšiť si tým šance na úspech. Je toho samozrejme ešte oveľa viac, čo môžu účasťou v Uplifte startupy získať. Program je síce intenzívny aj náročný a vyžaduje aktívny prístup a časovú investíciu, je však nastavený tak, aby ho bolo možné zladiť aj s inými povinnosťami.

zdroj: archív Uplift

Pochváľte sa, kto sú vaši bývalí Upliftisti?

Do Upliftu prichádzajú startupy v rôznych fázach vývoja, čeliace rôznorodým výzvam. V prvých dvoch ročníkoch prešlo Upliftom 20 startupov, ktoré úspešne ukončili program. Medzi nimi napríklad Fleximodo, ParkTop, Event Advisor, Carrivederci alebo Neseda. Neviem presne odpovedať na otázku, či sú známi, ale určite majú šancu na ďalší rast a rozvoj a verím, že o nich budeme ešte veľa počuť.

Na záver nám ešte skúste povedať, aké sú podľa vás tri piliere dobrého biznisu?

Správne načasovanie. Kvalitný tím a vynikajúca exekúcia. Silná vízia a poslanie founderov, presahujúce bežnú prevádzkovú činnosť.

Najnovšie video