Prvé elektrické lietadlo s maximálkou 220 km/h

  • Elektromobily sa na cestách usídľujú čím ďalej viac, vzostup strojov na batérie pokračuje aj smerom nahor. Koncern EADS vyvíja nielen lietadlá čisto na elektrický pohon, ale aj hybridy.
image_1399709165.jpeg
  • Elektromobily sa na cestách usídľujú čím ďalej viac, vzostup strojov na batérie pokračuje aj smerom nahor. Koncern EADS vyvíja nielen lietadlá čisto na elektrický pohon, ale aj hybridy.

Prvým elektromodelom bolo malé akrobatické lietadielko Cri-Cri, ktoré prvýkrát vzlietlo pred štyrmi rokmi z parížskeho letiska. Jeho let trval sedem minút a pilot Didier Esteyne ho opísal ako „veľmi plynulý a najmä mimoriadne tichý.“ Lietadlo poháňané štyrmi elektromotormi však bolo len prvým vykročením do sveta lietadiel na batérie.

V spolupráci s firmou Aero Composites Saintonge sa EADS pustil do projektovania E – Fan , cvičného stroja pre dvoch členov posádky. Ten už je väčší a poháňajú ho hneď tri elektromotory . Dva hlavné (každý s výkonom 30 kW) sú umiestnené trochu nezvykle po stranách trupu zhruba v polovici jeho dĺžky, zatiaľ čo pomocný (s výkonom len 6 kW) poháňa zadné koleso lietadla a je využívaný pri pomalom posúvaní na zemi a tiež pri štarte. Vzletová rýchlosť je 110 km/h, maximálka je dvojnásobná . Lietadlo je vďaka použitiu kompozitných materiálov veľmi ľahké – maximálna vzletová hmotnosť činí len 550kg , z toho 130 kg zaberajú dve batérie. S nimi je lietadlo schopné lietať necelú hodinu, respektíve 30 minút pri dobrej akrobacii. Nabíjanie trvá asi hodinu, rýchlejší je však vymeniť batérie za čerstvé.

Hybridný stroj zostrojili inžinieri z modelu Diamond Aircraft DA36. Dvojmiestny dolnoplošník dostal ľahší a kompaktnejší elektromotor od Siemensu, ktorého napájanie zaisťuje malý spaľovací motor, určený výhradne na tento účel. Upravené hybridné lietadlo tak váži o viac ako sto kilogramov menej, než jeho predchodca.

Ani v tomto bode vývoj neustal: ďalším krokom, na ktorom sa práve pracuje, je systém nazvaný Distributed Electrical Aerospace Propulsion. Lietadlo ním vybavené, bude mať šesť vrtulí, roztáčaných elektromotorom, zdrojom jeho energie by mal byť plynový motor. “ Cieľom je znížiť emisie a optimalizovať jednotlivé časti pohonu tak, aby prevádzka lietadla bol čo najefektívnejší, “ vysvetľuje Sébastien Remy, vedúci vývojového tímu.

Zdroj: wordlesstech, wired, cnet

 

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK