Rady, ktorými som zdokonalil produktivitu vo Facebooku

Justin Rosenstein, Ľudovít Nastišin / 24. novembra 2015 / Lifehacking

Som Justin Rosenstein softvérový developer, dizajnér a podnikateľ. Spoluzaložil som projekt Asana – softvér zameraný na produktivitu, ktorý využíva mnoho veľkých spoločností (Uber, Pitnerest, Dropbox). Keď som bol manažérom inžinierov vo Facebooku, navrhol som interný nástroj na tímovú produktivitu, na ktorý sa táto spoločnosť ešte stále spolieha.

 

Stačí keď poviem, že som bol produktivitou posadnutý už dlho predtým. Tu uvediem rady, na ktoré som prišiel a považujem ich nevyhnutné pre môj kreatívny výstup. Každý tip sa vzťahuje na optimalizáciu jednej z troch oblastí: prostredie, myseľ, proces.

 

 

Dustin Moskovitz (spoluzakladateľ Facebooku) a Justin Rosenstein

 

Optimalizácia vášho prostredia

Odstráňte všetky zdroje rušenia. Verdikt je jasný: „multitasking“ núti ľudí myslieť si, že sú produktívnejší, no výskumy dokázali, že to má presne opačný efekt. Pokušenie kontrolovať emaily je silné. No časté prerušenia nás otupujú a zaberá nám oveľa viac času vrátiť sa späť k úlohe. Takže keď je čas sústrediť sa

 

• Nastavte si telefón na mód „Nerušiť“. 

• Zavrite všetky okná prehliadača okrem tých, ktoré priamo nesúvisia s tým, na čom pracujete. 

• Ak je súčasťou vašej práce písanie emailov, dostaňte sa do stavu, v ktorom ich dokážete písať bez toho aby ste kontrolovali tie nové. 

• Na počítači si vypnite „email push notifications“.

• Odhláste sa zo všetkých chatov.

 

Nájdite si svoj flow time. Ak je váš deň neustále rušený stretnutiami, je veľmi ťažké dostať sa do stavu flow, v ktorom vám všetko ide fantasticky kvôli absolútnej sústredenosti na úlohu.

 

 

• Do svojho kalendára si zaznačte 3 hodinové stretnutia, na ktorých budete ako jediní zúčastnení. Spolupracovníci sa načasujú podľa toho. 

• Ak je to možné, zaveďte v spoločnosti jeden deň v týždni, v ktorom by sa nemali konať žiadne stretnutia. V Asane máme No-Meeting-Wednesdays.

• Odsledujte si, v ktorej časti dňa vám idú konkrétne úlohy najlepšie. Najťažšiu prácu robte počas svojho „Superman time“. Tu je proces, ktorý som na zistenie použil ja na nájdenie svojho super času

 

 

Ovládnite svoje nástroje. Ak celý deň používate počítač, vždy keď sa idete načiahnuť po myši vás to spomalí (aj keď len trošku) a stratíte aj máličko zo svojho flow-u. So svojím počítačom chcete pracovať v takej rýchlosti, akou myslíte. 

• Vyžaduje si to učenie sa klávesových skratiek pre vami najpoužívanejšie softvéri. 

• Vždy keď sa pristihnete, že používate myš, zamyslite sa či na to nie je aj nejaká skrakta.

• Využívajte SizeUp na rýchle reorganizovanie okien bez použitia myši. 

 

Optimalizujte svoju myseľ

Jedna z mojich najobľúbenejších kníh na túto tému je od Tonyho Schwartza: The power of full engagement: managing energy, not time, is the key to high performance and personal renewal.

 

Dávajte si pravidelné pauzy.  Zdravý rozum nám hovorí, že čím viac času strávime prácou tým viac jej aj spravíme. Ale to jednoducho nie je pravda. Ľudia nie sú roboti. Naša myseľ potrebuje čas aby dobila baterky. Výskumy ukazujú, že 15 minútová prestávka každých 90 minút je celkom dobrá rutina. 

 

 

Porazte prokrastináciu tým, že budete čeliť nepohodliu. Neprokrastinujem lebo som lenivý, prokrastinujem lebo moja najdôležitejšia úloha je mi trošku nepohodlná. Keď sa toto stane:

• Buďte k sebe úprimní ohľadom toho, čo je vám na tom nepríjemné. Jednoznačne a exaktne popíšte zdroj tohto nepohodlia. 

• Identifikujte jeden ľahší najbližší krok. 

• Ak nemáte energiu čeliť tomu práve teraz, tak aspoň urobte niečo, čo máte ako druhú najdôležitejšiu prioritu na svojom zozname. Je to lepšie ako prepnúť na Facebook. 

 

Optimalizujte svoj proces

Majte jasný plán. Veľa ne-produktivity pochádza z nedostatku tvorby priorít. Je jednoducho nejasné, čo by ste v danej chvíli mali robiť aby ste dosiahli svoj cieľ. 

• Nerobte žiadnu ďalšiu prácu pokiaľ nemáte na 100% jasné, čo budú ďalšie kroky a celý tím s tým nesúhlasí. 

• Začnite od základov. Čo je váš cieľ? Prečo to chceme dosiahnuť? Aké sú všetky potrebné kroky na jeho dosiahnutie? Kto je zodpovedný za každý z tých krokov? V akom poradí ich musíme spraviť? 

• Tu nájdete viac o tom ako si vytvoriť jasný plán.

 

Spojte sa. Niektorí ľudia radi pracujú sami, no v prípade komplexných úloh je to väčšinou naozaj komplikované. 

 

 

Nájdite si kolegu, ktorý by s vami rád spolupracoval. Niekedy mi úloha zabrala 2 dni, pričom so správnym partnerom by som to zvládol za 2 hodiny. „Pair programming“ je bežné v softvérovom inžinierstve, no funguje to aj pri iných aktivitách. 

 

Verejne sa zaviažte k termínu.  Ak nemá dôležitá úloha stanovený jednoznačný deadline, hovorím ľuďom, že im to pošlem napríklad najneskôr do piatka. Nechcem sa pred nimi zosmiešniť a tak si dám záležať na tom, aby to dovtedy jednoducho bolo. 

 

Používajte softvér na trackovanie vašej práce. Nie je prekvapením, že Asanu považujem za najlepší nástroj na túto úlohu. Skutočne to pomáha vedieť, čo, ako a kedy robíte. 

 

Nechajte si čas na zhodnotenie.  Obetujte aspoň niekoľko minút každý deň aby ste zhodnotili, čo vám šlo dobre a čo nie. Sú nejaká vylepšenia, ktoré by ste mohli spraviť nabudúce? Ak zlepšíte svoju efektivitu každý deň len o 1%, tak budete o jeden rok 15x produktívnejší. 

 

Zdroj: huffingtonpost.com, quora.com, 

Pridať komentár (0)