Slováci sa boja liberálnej demokracie a ani nevedia, čo to vlastne je, píše Alexandra Murajdová

  • Slováci si nie sú úplne istí, čo znamená demokracia
  • Maroš Milčík pracoval na globálnej reklamnej kampani
  • Rolex na svojich zákazníkov nestíha
vlajka slovensko
Ilustračná snímka, TASR/Martin Baumann
  • Slováci si nie sú úplne istí, čo znamená demokracia
  • Maroš Milčík pracoval na globálnej reklamnej kampani
  • Rolex na svojich zákazníkov nestíha

V dennom Newslettri Startitup sa dočítaš všetko dôležité z aktuálneho diania za posledných 24 hodín a všetko, čo by si nemal prehliadnuť.

Vybrali sme tri hlavné témy:

  • Dezinformátori majú Slovákov vo vačku. 52 % z nich verí, že svet riadia tajné elity
  • Slovák Maroš Milčík boduje v zahraničí. Nakrúca reklamy pre top značky sveta
  • Rolex má namierené k rozprávkovým tržbám. Žiadna kríza, záujem o hodinky je enormný

Zmätený národ

Nový prieskum Globsec Trends 2022 naznačuje, že sú Slováci najviac zo všetkého hrozne zmätení.

Viac ako polovica (52 %) Slovákov verí, že svetové dianie neurčujú volení zástupcovia, ale tajné skupiny. Takmer polovici (49 %) na voľbách až tak nezáleží. Súhlasili s tvrdením, že nepotrebujeme voľby, ale radšej silného lídra, teda autokrata.

V celom stredoeurópskom regióne, vrátane Slovenska, však klesla podpora Ruska aj Vladimira Putina. „Vladimira Putina a Rusko zrejme nevnímame ako autokrata, ktorý útočí na demokratickú krajinu,“ reaguje spoluautorka štúdie Dominika Hajdu.

V inej otázke rovnakí respondenti uviedli, že demokraciu v skutočnosti podporujú (76 %). Diametrálne iné pocity vyvolala formulka „liberálna demokracia“, ktorá znamená presne to, čo demokracia sama. Len 59 % respondentov podporuje demokraciu, ktorá je nazvaná takto. 54 % opýtaných dokonca vníma liberálnu demokraciu ako hrozbu pre našu identitu a hodnoty, vyplynulo z prieskumu.

prieskum globsec konšpiračné teórie
zdroj: Globsec

„Vidno akúsi averziu voči slovíčku liberálna, aj keď hovoríme o rovnakej veci. Možno by sme mali prestať používať slovíčko liberálny, keďže ho dezinformačná scéna démonizuje,“ konštatuje analytička a spoluautorka štúdie Dominika Hajdu.

O pravde v súvislosti s Putinom presvedčilo časť Slovákov až krviprelievanie na Ukrajine. Vojna tam prebieha už 96 dní a aj tak v tom nemáme úplne jasno. 51 % opýtaných Slovákov považuje za agresora Rusko, 28 % si myslí, že Putina vyprovokoval Západ. Verzii, s ktorou prišiel ruský prezident, a to, že je príčinou útokov utláčanie ruskojazyčného obyvateľstva na Donbase, verí až 16 % Slovákov.

Oproti minulému roku sme sa v rozoznávaní hrozieb a dezinformácií takmer nikam neposunuli. Zmenu síce vidno vo vnímaní Ruska a Vladimira Putina a pozitívnejšie tiež vnímame NATO. Čo sa však týka konzumácie dezinformácií, sme na tom rovnako, ak nie horšie. Viac si o aktuálnej nálade v slovenskej spoločnosti prečítaš v našom článku.

Dobrodružstvá režiséra

Na Slovensku sa honorár režiséra za jednu reklamnú kampaň pohybuje rádovo od 5 do 20-tisíc eur. Suma záleží od toho, nakoľko je projekt zložitý, a tiež počtu dní, ktoré sa nakrúca. V zahraničí je na globálnych kampaniach platové ohodnotenie násobne vyššie.

S medzinárodným tímom, v ktorom boli tvorcovia z Anglicka, Nemecka či Holandska, vytvoril Slovák Maroš Milčík krátky dokument. Ten sa už onedlho dostane do celého sveta.

Spoločnosť Asus predstavila novú kampaň začiatkom mája pri príležitosti uvedenia novej produktovej rady ZenBook. Maroš im režíroval globálnu kampaň. Od začiatku svojej kariéry sa snaží vyberať si projekty, ktoré ho skutočne zaujmú. Do každého scriptu vkladá kus seba a s výsledným sa potom chce stotožniť, prezradil v rozhovore.

Kampaň „Incredible comes from within“ dokumentuje cestu vizuálneho umelca Reubena Wu na Kanárskych ostrovoch, ktorý vytvára umelecké diela pomocou dronu. Točenie trvalo približne dva týždne a štáb si prešiel skutočne dynamickými chvíľami.

Maroš Milčík
zdroj: Maroš Milčík

Bojovali s prílivmi a extrémnymi vlnami, vetrom na púšti či snehom na vrchole hôr. Pre scénu vzletu dronu slovenský režisér dokonca presvedčil produkciu vynosiť celú techniku so 100-členným štábom na vrchol kopca Ventana del Nublo. „Produkcia nosila techniku so šerpami na kopec prakticky celý deň, no v okamihu, keď sme mali točiť, nás zastihla extrémna búrka so silným vetrom.“

S kameramankou Annou Smoroňovou začali improvizovať a vznikla tak ikonická scéna s bleskami, ktorú do príbehu vložili. Spot bude dostupný po celom svete, a to v kinách, televíziách či na sociálnych sieťach. Viac si prečítaš v našom článku.

Rolex na zákazníkov nestíha

Počas pandémie zápasilo množstvo spoločností s problémami. To sa však nedá povedať o luxusnom priemysle, ktorý má za sebou jedny z najlepších rokov vôbec. V posledných rokoch sa predaj luxusných hodiniek prudko zvýšil.

Jedným z dôvodov bolo aj to, že ľudia bežne míňajú na zábavu a cestovanie, čo zrazu nebolo možné. Zdá sa, že svoje investície presmerovali do špičkových hodiniek a tých dnes vďaka tomu nie je dosť.

Špičková švajčiarska značka Rolex v súčasnosti dokáže vyrobiť oveľa menej kusov, než by od nich ľudia chceli. Dopyt zákazníkov v súčasnosti výrazne prevyšuje ponuku, najmä v prípade oceľových športových modelov, ako je Submariner za 8 500 švajčiarskych frankov, spomína Bloomberg.

Nedostatok hodiniek spôsobil, že sa u autorizovaných predajcov vytvárali čakacie listiny. Niektorí predajcovia boli nútení svojich zákazníkov presmerovať na iné modely a značky.

Riešenie sa zdá byť jednoduché, Rolex by mal predsa vyrábať viac. Pri výrobe švajčiarskych hodín to však nie je také jednoduché.

Hodinky Rolex sú jedinečné práve tým, že si ich výroba vyžaduje čas, ktorý zabezpečuje kvalitu. V prípade, ak by výrobcovia chceli uspokojiť dopyt po hodinkách, museli by logicky znížiť ich kvalitu. Rolex si vyrába takmer všetky súčasti hodiniek sám. Ak sa čo i len jedna dodávaná súčiastka či materiál oneskorí alebo nie je k dispozícii, všetko sa môže zastaviť. 

Rolex watches
zdroj: Statflickr/AP Kevin Sweeney

Rolex svojich zákazníkov nevie uspokojiť a dnes sa predávajú použité modely za vyššie ceny, ako je suma nových v obchode. Napríklad oceľové hodinky Daytona sú na webovej stránke Rolex inzerované za 13 150 USD, ale na stránke Chrono24 nájdeš presne tie isté hodinky za viac ako 36 000 USD.

Portál Business insider predpokladá, že značka Rolex by mohla do roku 2025 dosiahnuť tržby vo výške 29 až 32 miliónov dolárov. O súčasných problémoch aj víziách do budúcnosti si prečítaš v našom článku.

Dnešné správy, ktoré by nemali ujsť tvojej pozornosti:

Odomknúť kamošovi / rodine

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá