Slovensko je epicentrum netolerancie k LGBTQ. Kedy sa konečne posunieme do 21. storočia ako iné európske krajiny?

  • Ľudia na Slovensku sú konzervatívni a často zastávajú xenofóbne a rasistické postoje
  • Slovensko je na tom v rámci mnohých hodnotení katastrofálne, predbiehajú nás aj krajiny ako Maďarsko
  • Nová reklama od ABSOLUT odvážne vchádza do diskusie o rovnosti každej lásky. Slováci reagujú nadšením aj hnevom
slovensko123
ABSOLUT
  • Ľudia na Slovensku sú konzervatívni a často zastávajú xenofóbne a rasistické postoje
  • Slovensko je na tom v rámci mnohých hodnotení katastrofálne, predbiehajú nás aj krajiny ako Maďarsko
  • Nová reklama od ABSOLUT odvážne vchádza do diskusie o rovnosti každej lásky. Slováci reagujú nadšením aj hnevom

Neustále predsudky, ignorancia, šikanovanie či diskriminácia na pracovisku. To je len začiatok nekonečného zoznamu nepríjemných situácií, s ktorými sa na dennej báze stretávajú niektorí príslušníci LGBTQ menšiny na Slovensku.

To, že Slováci sú netolerantní k tejto menšine, potvrdzuje aj fakt, že Slovensko je jedna z posledných krajín v Európskej únii, ktorá nepovoľuje manželstvá či len partnerstvá rovnakého pohlavia. Je absurdné, že sa táto téma stáva rukojemníkom politických taktík, ktoré inak pomerne moderne zmýšľajúce Slovensko posúvajú späť do stredoveku.

Žiadne prekvapenie neprinášajú ani tvrdé dáta, Slovensko skončilo na katastrofálnej 21. priečke európskeho LGBTQ indexu Rainbow Europe, ktorý hodnotí krajiny na stupnici od 0 % (porušovanie ľudských práv a diskriminácia) do 100 % (akceptácia a úplná rovnosť) podľa lokálnych zákonov ovplyvňujúcich aj životy LBGTQ ľudí.

zdroj: Rainbow Europe – Index kvality života sexuálnych menšín v Európe od holandskej mimovládky ILGA, v spolupráci s EÚ.

Európa v 21. storočí, Slovensko v stredoveku

Poďme si to rozobrať. Je zarážajúce, že napríklad Maďarsko, kde je dokonca aj sloboda tlače ovplyvňovaná vládnou stranou Fidesz, získalo v roku 2020 pozitívnejšie hodnotenie. Nové návrhy a obmedzenia v Maďarsku pribúdajú na mesačnej báze a mnohé z nich médiá dokonca označujú až za extrémizmus. Aj napriek tomuto všetkému má však náš južný sused pre LGBTQ menšiny podľa indexu lepšie podmienky než my.

Slovensko, kedysi ambiciózny tatranský tiger Európy, je na tom teda dnes v prístupe k LGBTQ menšine horšie, ako náš sused Maďarsko, ktorého vláda má na dennej agende porušovanie základov právneho štátu, ničenie európskej demokracie a chorobný odpor ku všetkému, čo sa neviaže k ideám konzervatizmu.

V indexe sme tiež dopadli pomerne podobne ako Česko, ktoré je na tom o čosi horšie aj napriek tomu, že v krajine je možnosť uzavrieť registrované partnerstvá. Ústava ČR je však o čosi menej tolerantná a naši susedia majú tiež históriu nelichotivých verejných ponižovaní sexuálnych menšín.

Je neuveriteľnou hanbou, že pred týmito krajinami nielenže nemáme veľký náskok, no Maďarsko je na tom, so svojím súčasným prístupom k ľudským právam, dokonca lepšie ako my. Faktom však ostáva, že na základe hodnotení indexu má Slovensko aktuálne bližšie ku krajinám, kde sa základné práva sexuálnych menšín porušujú, než k tým, kde vedú rovnocenný život.

Viac než 80 % členov LGBTQ trpí

„LGBTQ ľudia majú problémy vyplývajúce z predsudkov okolia a toho, že štát neuznáva ich partnerstvá a rodiny. Skúsenosti z ostatných európskych krajín ukazujú, že keď ľudia osobne poznajú niekoho z LGBTQ komunity vo svojom okolí, rodine, práci či škole, majú akceptujúcejší postoj aj ku komunite ako celku. Osobný kontakt prekonáva predsudky,“ hovorí Martin Macko z Iniciatívy Inakosť. 

 

Najčastejšie problémy, s ktorými sa stretávajú LGBTQ ľudia na Slovensku, sú predsudky, ktoré zažilo viac než 80 % členov LBGTQ menšiny. Za nimi nasleduje nedostatok akceptácie a rovnosti z ich okolia, nadávky, šikana či nemožnosť uzavrieť partnerský zväzok. Všetky tieto aspekty negatívne vplývajú na ich kvalitu života. 

Dočká sa Slovensko zmeny?

Aj napriek negatívnym postojom Slovákov voči LGBTQ ľuďom sa stále nájdu ľudia, ktorí o svojej sexualite či iných aspektoch otvorene hovoria aj napriek negatívnym reakciám niektorých ľudí z verejnosti. Aj takto pomáhajú zmeniť predsudky, ktoré Slovensko sužujú.

Jedným z ľudí, ktorí o svojej orientácií verejne hovoria, je spevák Jakub Pružinský. Aj Jakub mal spočiatku strach zo svojho coming-outu. „Boli to roky, čo som klamal svoje okolie, aby som zapadol. Vyhľadával som spoločnosť dievčat s nádejou, že zabudnem na to, kto som. Teraz si uvedomujem, že to bolo veľmi sebecké,“ priznáva.

Aby boli ľudia spokojní, musia byť šťastní a žiť tak, ako to cítia. To potvrdzujú aj Jakubove slová. „Dnes som šťastný. Dospel som do štádia, kedy som už unavený z nosenia masky. Zhodil som ju minulý rok a je to veľmi oslobodzujúce. Tento pocit prajem z hĺbky svojho srdca každému, kto je v podobnej situácii. Našiel som lásku, ktorá ma nakopla, podporuje ma vo všetkom, čo robím, a to je na nezaplatenie,“ dodáva Jakub. 

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Jakub Pružinský (@_jvckob_)

Odvážna reklama na Slovensku búra predsudky

Reklamy sú vo svojej podstate zvyčajne neofenzívne, korektné a opatrné. Dáva to zmysel – ich jediným cieľom je predávať produkt, či už je to produkt v pravom význame alebo myšlienka, posolstvo, návyk či aktivita. Čím je reklama kontroverznejšia, tým viac nebude mať účinok na skupinu ľudí, ktorú poburuje.

Čerstvý vzduch do reklamnej scény však doniesla popredná značka ABSOLUT, ktorá zaťala do živého a otvorila skutočný problém diskriminácie na Slovensku. Spot s posolstvom„Každá láska je láska“, aj tá medzi pármi rovnakého pohlavia alebo odlišných národností, dosahuje tisícky zhliadnutí a množstvo pozitívnych aj negatívnych komentárov už pár dní od zverejnenia kampane.

Samotná kampaň má za cieľ upozorniť Slovákov na dodnes nezmyselne pretrvávajúce predsudky voči ľuďom, ktorí milujú človeka rovnakého pohlavia či odlišnej národnosti. Chce ukázať, že láska je pocit, ktorí cítia všetci rovnako, nezáležiac na pohlaví, farbe pleti či národnosti a neexistuje žiadny dôvod niekoho odsudzovať len preto, koho miluje.

„Veríme, že sa nám podarí otvoriť túto tému a zmeniť postoje väčšiny, ktoré sú často postavené na nezmyselných predsudkoch. Akceptácia, otvorenosť, rovnosť či sloboda sú hodnoty, ktoré chceme touto kampaňou priniesť na Slovensko,“ hovorí brand manažérka Veronika Lisová.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Peter Altof – Expl0ited (@expl0ited_)

Tento spot je podľa Slovákov kontroverzný, pretože zobrazuje niekoľko párov rozdielnej orientácie. Nosnou témou je láska, ktorá je počas celej reklamy prítomná bez ohľadu na pohlavie či národnosť partnerov. „V ABSOLUT veríme, že nezáleží na tom, koho milujeme. Láska je totiž cit, ktorý prežívame všetci rovnako. Kampaň „Každá láska je láska“ je oslavou každej lásky. Je odrazom našej vízie sveta, v ktorom má každý právo milovať koho chce,“ dodáva brand manažérka Veronika Lisová.

Je dôležité si uvedomiť, že takáto reklama je od značky ABSOLUT odvážnym krokom, ktorý vznikol pre vzdelávanie spoločnosti v témach, kde to Slovensko veľmi potrebuje. Je dokonca pravdepodobné, že mnohí odporcovia tolerancie k LGBTQ si ABSOLUT Vodku už ani nekúpia – značka však preukázala silné, jasné a pevné hodnoty správnym smerom, čo sa dnes len tak nevidí. Spoločenský prínos takejto reklamy je tak obrovský.

Láska nepozná rozdiely

Hodnoty ako otvorenosť, rovnosť a tolerancia chce ABSOLUT preniesť aj do každodenného života Slovákov. Súčasne chce aktívne podporovať LGBTQ komunitu prostredníctvom inPoradne Iniciatívy Inakosť. Poradňa aktívne podporuje LGBTQ komunitu či pomáha nájsť riešenia na problémy súvisiace so sexuálnou orientáciou ich členov. 

Počas pandémie fungovanie poradne bolo pozastavené z nedostatku zdrojov financií – vďaka investícii ABSOLUT do inPoradne však môže organizácia opäť pomáhať LGBTQ komunite s rôznymi problémami, ako napríklad s riešením dôsledkov nerovného zaobchádzania, právnym usporiadaním partnerského vzťahu, či pri nezáujme zo strany štátu. „Naviac sa v blízkej budúcnosti chceme sústrediť aj na online podporné skupiny pre mladých LGBTQ ľudí,“ uzatvára Martin Macko. 

Slovákov už značka raz z komfortnej zóny vytiahla

Nie je to pritom prvýkrát, čo reklama od ABSOLUT víri vody. V roku 2019 napríklad do hlavnej role obsadili Slovenku Natáliu s africkými koreňmi. Oceňovaný spot dosiahol presne to, čo zamýšľal – rozprúdil diskusiu o neodkladnej téme.

Cieľom reklamy bolo, aby Slovákov neovplyvňovali predsudky – v tomto prípade xenofóbne postoje voči iným rasám. „Takto ABSOLUT ukázala, že je čas odhodiť predsudky, lebo každý z nás je výsledkom miešania rôznych rás či etník a aj my Slováci máme pestrých predkov,“ hovorí marketingová manažérka ABSOLUT Katarína Hozáková.

 

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech