Slovenský Eyerim mení biznis s okuliarmi vo svete

Martin Bohunický / 31. augusta 2015 / Lifehacking

Žijeme vo svete online nákupu a eshopov, ktorých je neúrekom. Na každý druh tovaru ich existuje niekoľko a je veľmi ťažké vybudovať silný elektronický obchod, na ktorý sa zákazníci budú vracať. Slovenský Eyerim však prišiel na trh so slnečnými okuliarmi ako hurikán. Valcuje konkurenciu, získal investíciu a nehodlá sa zastaviť.

 

Ahojte Eyerim, ako sa darí?

Ahoj, StartItUp, ďakujeme za opýtanie. Veci sa vyvíjajú omnoho pozitívnejšie, ako sme pôvodne plánovali, no naše ciele sú ďaleko väčšie. Live sme iba tretí mesiac, ale práce máme nad hlavy. Navyše sa nám končí letná sezóna, usilovne teda pripravujeme kolekciu lyžiarských okuliarov.

 

Skúste sa nám v krátkosti predstaviť. Kto ste a čo má z vás kto na starosti?

Eyerim je eshop, ktorý ponúka neprekonateľný výber znakových slnečných a dioptrických okuliarov za najnižšie možné ceny. Na Eyerim nájdete pod jednou strechou všetko od klasík ako Ray-Ban, Carrera, Oakley alebo Prada, až po kolekcie menších nezávislých výrobcov. A to s poštovným zadarmo. 

Za týmto všetkým stojí Martin, Andrea (social media & customer service), Yass (marketing) a Braňo (logistika). Na projekte dnes aktívne pracuje tím čítajúci viac ako 12 národností – od Piotra v Krakove a Khalida v Karachi, cez Askeho v Kodani, až po Marca v Miláne a Thora v Reykjaviku.

 

 

Ako ste sa vlastne dali dokopy?

Eyerim vznikol ďaleko za hranicami Slovenska – v exotickej Malajzii. Martin od roku 2012 pôsobil v juhovýchodnej Ázii. Prelúskal sa od obsahovej údržby najväčšieho nákupného portálu v regióne, až ku manažmentu logistiky pre fashion estore. Práve vtedy stretol Yassaman, ktorá viac ako 2 roky zarezávala v marketingu Zalory, sesterskej firmy európskeho Zalanda.

Jeden teda vedel, ako objednávky získavať, ten druhý, ako ich spoľahlivo vybaviť. 9000 kilometrov ďalej, doma na Slovensku, sa v rovnakom čase pridali Aďa s Braňom. Na palubu taktiež okamžite skočili Krasimir a Carlos, ktorí v Eyerim pôsobia ako advisori. Koncom roku 2014 už celý tím fungoval v Európe.

  

Prečo ste sa rozhodli práve pre predaj okuliarov? Vidíte v tomto segmente ešte potenciál?

Práve potenciál, ktorý v tomto segmente vidíme, bol dôvodom, prečo sme sa pre predaj značkových okuliarov rozhodli. Očná optika sa momentálne nachádza na začiatku transformácie smerom k online predaju, ako to pred pár rokmi bolo, napríklad, s knihami. 

V západnej Európe predstavuje online predaj približne 7% všetkých transakcií. V segmente eyewear je to i napriek raketovému rastu počas posledných rokov stále len okolo 1%. Očná optika je vo vyspelých ekonomikách jedno z desiatich najrýchlejšie rastúcich odvetví. A tento rapídne sa rozpínajúci koláč, do ktorého sa Eyerim plánuje poriadne zahryznúť, vôbec nie je malý – európsky trh so slnečnými okuliarmi má hodnotu prevyšujúcu 30 miliárd eur.

 

E-shopov s okuliarmi je strašne veľa, čím to je, že vám to v tak silnej konkurencií ide?

Eshopov je veľa so všetkým, nielen s okuliarmi. Podstatné je pozerať sa na tie relevantné. Ak si odfiltruješ všetky, ktoré fungujú iba na svojom domácom trhu, špecializujú sa len na určitú značku, alebo nepredávajú autentický tovar, prídeš na to, že konkurencia je minimálna a na mnohých trhoch takmer neexistujúca.

Portálov s nekompromisne kvalitným zákazníckym servisom, na ktorých zákazník nájde všetko od dizajnérskych vychytávok, až po kvalitu za rozumnú cenu, je v Európe skutočne len zopár. A medzi tými Eyerim dominuje cenou.

 

Nedávno do vás investovali Neulogy Ventures, prezradíte nám aj nejaké detaily?

Bez partnershipu s Neulogy by Eyerim nedokázal nadobudnúť momentum tak bleskurýchlo. Pitchovali sme v decembri, po niekoľkých stretnutiach došlo k podaniu rúk vo februári a transakcia bola dofinalizovaná koncom marca.

Komunikácia bola vždy vecná a priama. Dnes je Neulogy pre Eyerim obrovskou podporou najmä ako mentor a práve vďaka nim sme sa dostali do kontaktu s viacerými kľúčovými ľudmi. Lepšieho seed investora si dokážeme predstaviť len ťažko. I touto cestou by sme sa radi poďakovali celému tímu, no predovšetkým Ivanovi, Miške a Jarovi.

 

Zdroj: The Spot

Zdroj obrázku: The Spot

 

Ako vám tieto financie poslúžili? V čom ste vďaka tomu pokročili?

Financie nám v prvom rade umožnili prestať neustále myslieť na “zadné dvierka” a plne sa venovať tomu, čo nás baví. V najväčšej miere putovali troma smermi. Po prvé sme vybudovali ľahko ovládateľný web využívajúci najmodernejšie technológie. Po druhé vďaka nim dokážeme viesť agresívnu marketingovú kampaň – predovšetkým v Škandinávii, našom primárnom trhu. Po tretie nám umožňujú držat všetky najpopulárnejšie modely skladom a garantovať na ne odoslanie do 24 hodín.

 

Všimol som si, že existuje aj nejaká spolupráca s populárnou Demotiváciou. Ako to celé vzniklo? Je pravda, že na zákazníckej podpore balil slečny? :)

Spoluprácu i náš vzťah nemôžeme nazvať ináč než fantastický. Demotivácia je chytrý chalan, ktorý vie, čo robí. Celú kampaň sme mali sfinalizovanú bez najmenších zádrheľov a počas komunikácie sme si užili kopec humoru. Naša zákaznícka podpora však jeho šarmu nakoniec odolala.

 

Nedávno ste tiež predstavili zaujímavý spot, prepojenie folklóru s najnovšími trendami. Ako vám to napadlo a čo chcete týmto krátkym videom dosiahnuť?

Prepojiť tradičný slovenský folklór s najnovšou dizajnérskou očnou optikou, je jednou z mnohých iniciatív, ktorými sa snažíme prezentovať našu nekonvenčnosť a mladého ducha. S nápadom prišiel Braňo, keďže si to fičí na slovenskom folklóre. V tomto prípade sme spolupracovali s folklórnym súborom Čačináre – pozostávajúcim z bývalých členov známej Čačiny. Počas fotenia odvádzal skvelú robotu náš dvorný fotograf Lukáš Bežila, s ktorého prácou sme nekonečne spokojní. Video spracoval mladý slovenský režisér Patrik Paulínyi. S Patrikom plánujeme dlhodobú spoluprácu a práve finalizujeme ďalšie pecky, takže sa je načo tešiť.

Minulý týždeň sme taktiež konečne dostali do rúk naše Eyerim kartičky, v ktorých si stačí urobiť vtipné selfie, hodiť ho online a každý mesiac vyhrať okuliare zadarmo. Nájdete ich pri každej objednávke alebo u nás.

  

 

Web pôsobí veľmi príjemne a minimalisticky. Vyzerá to tak aj u vás v kancelárií alebo ste aj trošku bordelári?

Za web dostávame mnoho komplimentov, čo nás teší vzhľadom na fakt, že sme celý design zbúchali sami, pričom nik z nás nie je dizajnér. Bordelári nie sme – predovšetkým preto, že v kancelárii máme ženskú ruku. Samozrejme sa však stáva, že počas inboundu väčšej zásielky ležia štítky a okuliare na každom voľnom povrchu, resp. že počas last-minute balenia objednávok lietajú obálky, bubble wrapy a krabice kade-tade. To je väčšinou len dočasný stav spôsobený viac kreatívnou deštrukciou, než cieleným zanedbaním. 

 

Ako vyzerá váš bežný pracovný deň?

To, čo nás na našej práci napĺňa (a zároveň vyčerpáva) najviac, je, že pre nás pojem “bežný deň” momentálne neexistuje. Každý deň prináša niečo nové a nečakané – či už zo strany zákazníkov, partnerov alebo nás samých. Práve kvôli takýmto situáciám sú najmä Martin a Andrea takmer stále “v teréne”.

 

Mate nový office v The Spote, kde máte aj kopu skúsenejších kolegov. Vymieňate si aj nejaké cenné rady?

V Spote sme už takmer mesiac a zázemie, ktoré nám poskytuje, si nedokážeme vynachváliť.

Za tých pár dní sme sa nestihli zoznámiť s každým, no naše dvere sú stále otvorené a každej návšteve sa úprimne potešíme – či už niekto príde len na pár slov alebo si niečo vyskúšať. Rady sme si zatiaľ nevymieňali, no akýkoľvek feedback privítame. Práve ten nám umožňuje rásť a zdokonaľovať sa.

 

 

Myslíte si, že je Slovensko vhodným miestom na podnikateľské začiatky? 

Áno aj nie. Tento paradox v jednej vete prednedávnom skvele vyjadril Radim Jančura: „Máte krásnu krajinu, ale sk***ený štát.“ V kritickom čase sa Slovensko nedokázalo očistiť od politickej špiny, a tak nám i po dvadsiatich rokoch stále vládnu skorumpovaní socani, ktorí robia všetko preto, aby ľudom, ktorí hodnoty tvoria, strpčovali život. Načo najviac doplácajú práve mladé projekty. 

Na Slovensku je však obrovský potenciál a šikovní ľudia. O tom, že sa tu aj napriek prekážkam dá vybudovať úspešný projekt, svedčia úspechy ako Eset, Sygic, Pixel Federation, Aeromobil a mnoho ďalších.

 

 

 

Počul som, že zvyknete robievať aj neskoro do noci. Aký je ten ozajstný startupový život? Prechádzka ružovou záhradou to asi úplne nebude…

Počul si správne, sme noční vtáci. Za poslednú dobu sa nám hneď niekoľkokrát stalo, že sme si uprostred riešenia tasku uvedomili, že von už svitá. Koncept víkendu v našom svete začal existovať len nedávno. Táto situácia sa však určite nedá izolovať výhradne na startupy. Každý, kto chce niečo dosiahnúť, musí tvrdo drieť. A to platí všade – od startupov až po korporácie, od športu až po vzťahy.

 

 

Všetci štyria ste ešte relatívne mladí, čo by ste odkázali vašim rovesníkom, ktorí rozmýšlajú nad podnikaním.

So zapálením budovať vlastný projekt je jeden z najnaplňujúcejších pocitov vôbec a každému odporúčame, aby si to skúsil. Do ničoho sa však netreba púšťať „s holým zadkom“. Škola vás nepripraví absolútne na nič. Vezmite všetky úspory, precestuje toľko krajín, koľko len pôjde. Nájdite si job, ktorý vás prinúti vyjsť z komfortnej zóny a neštítte sa zašpiniť si ruky. Vrátite sa možno bez peňazí, no omnoho bohatší.

 

 

Počul som, že máte so zákazníkmi viacero vtipných príhod, poviete nám pár?:)

V tomto prípade si počul nesprávne. Našich zákazníkov si nevieme vynachváliť. Rovnako z ich strany sa nám dostáva obrovské množstvo pozitívnej a nesmierne motivujúcej spätnej väzby. O tom svedčí i naša cancellation rate, ktorá je momentálne na úrovni 4% (štandard v našom sektore je 20%). Doposiaľ snáď najúsmevnejší prípad sme mali so zákazníčkou, ktorá prišla výnimočne zaplatiť v hotovosti, aby manžel nenašiel transakciu za jej nové 130-eurové Ray-Bany.

 

 

Na záver by som chcel vedieť, či sa chcete podeliť o nejakú strašne hlbokú myšlienku, ktorá nám všetkým dramaticky zmení život? :P

Kúpte si kvalitné okuliare. Táto rada od nás možno vyznieva účelovo, no málokto si uvedomuje, koľko škody na zdraví môžu spôsobiť okuliare kúpené kdesi na pláži počas dovolenky alebo pri pokladni v supermarkete. Nikdy sme nedokázali pochopiť, prečo sa niekto zdráha zainvestovať do objektu, ktorý nosí na najviditeľnejšej časti tela, definuje jeho osobnosť a chráni jeden z najvitálnejších orgánov. O to viac, ak sa jedná o rovnakú sumu, akú dvakrát ročne míňa za topánky.

 

Pridať komentár (0)