Starbucks: Nepriateľ alebo inšpirácia pre malé kaviarne?

  • Nie je to dávno, čo najsilnejší kaviarenský reťazec otvoril svoju prvú pobočku na Slovensku. Kým sa bratislavskí teenageri potešili, že pribudlo nové miesto, kde sa môžu schádzať s kamarátmi, milovníci kvalitnej kávy reagovali s odporom či povzneseným nezáujmom. Tie predražené tekuté zákusky predsa ich káve nemôžu konkurovať.
starbucks
  • Nie je to dávno, čo najsilnejší kaviarenský reťazec otvoril svoju prvú pobočku na Slovensku. Kým sa bratislavskí teenageri potešili, že pribudlo nové miesto, kde sa môžu schádzať s kamarátmi, milovníci kvalitnej kávy reagovali s odporom či povzneseným nezáujmom. Tie predražené tekuté zákusky predsa ich káve nemôžu konkurovať.

Áno, v podstate sa nemýlia, pretože veľké reťazce a menšie kaviarničky majú trochu odlišné cieľové skupiny zákazníkov. Zároveň, ako takmer v každom biznise, musia vedľa seba koexistovať viaceré úrovne kvality – lacné kaviarne, lepšie kaviarne, reťazce aj kaviarne so specialty coffee. Neustále kritizovanie komerčných reťazcov nikam nevedie, oveľa prínosnejšie je pozrieť sa na vec z iného uhla. Nie náhodou je totiž Starbucks najúspešnejšou sieťou kaviarní na svete a aj kritici musia uznať, že niektoré veci robí skutočne dobre:

Silný branding

Určite sa ti už stalo, že si navštívil nejakú príjemnú kaviareň, no na druhý deň si si ani za svet nemohol spomenúť na jej názov či logo. Veľké reťazce však vedia, ako vytvoriť skutočný lovebrand – značku, ktorú budú ľudia milovať a budú sa k nej vracať. Za lovebrandom je identita, príbeh, vzťah, pocit. To všetko Starbucks dobre vie a jeho siréna na zelenom pozadí, odkazujúca na históriu rodného Seattlu, preto denne láka do kaviarní tisíce zákazníkov. Nemenej úspešný je predaj hrnčekov s pekným dizajnom, ktoré je možné zbierať. Skúšal si už predávať produkt s logom tvojej kaviarne?

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt starbucks favim

foto: weheartit.com

Vytváranie online komunity

Podobne ako alkohol, aj káva odjakživa spája ľudí, či už pri priateľskom pokeci alebo pracovnom stretnutí. Vytváranie komunity stálych zákazníkov je cieľom malých kaviarní aj veľkých reťazcov. Niektorým to samozrejme ide lepšie ako iným a Starbucks je v tomto opäť príkladom úspechu. Kľúčom je dnes prepojenie na online svet. Na Instagrame sa to fotkami kelímkov s typickým logom hemží a na svete neexistuje zdieľanejšia značka kávy. Pre mnohých ľudí je to demonštrácia akéhosi statusu, pre značku je to tá najlepšia reklama. Aj malá kaviareň sa môže inšpirovať a povzbudiť zákazníkov k zdieľaniu fotiek prostredníctvom sociálnych sietí, stačí len zapojiť fantáziu. Efekt môže byť obrovský.

 

Target aj na odporcov espressa

Ak by mala byť len jedna vec, za ktorú treba zelenej siréne zatlieskať, určite je to fakt, že dokázala prilákať aj tých, ktorým káva nechutí. Veľké percento zákazníkov Starbucksu tvoria ľudia, do ktorých by si espresso nenaliali ani s použitím fyzickej sily, no frapuccino grande si dajú denne. Aj kaviarničky s výberovou kávou sa snažia prilákať kávových laikov, no nie vždy sa im to darí. Je totiž ľahké odlákať človeka nadmerným množstvom odborných informácií o chuťovom profile zŕn či o toxickom spojení kávy, cukru a mlieka. Preto, milý barista, nabudúce pri žiadosti o extra mlieko alebo šľahačku zatni zuby a spomeň si na staré známe „náš zákazník, náš pán“. Možno získaš nového pravidelného návštevníka.

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt starbucks comunity favim

foto: raisingthevolume.com

Kúzelný svet chutí

Keď si ako dieťa videl film Charlieho továreň na čokoládu, zrejme si tiež túžil vybrať sa do čarovného sveta cukroviniek a ochutnať všetko, čo ponúka. Nejako podobne sa cítia mnohí zákazníci Starbucksu, kde si môžu sami namixovať kvadrilión rozmanitých nápojov s lákavými príchuťami. Všetci vieme, že s cukrom to neradno preháňať, no raz za čas si každý rád spestrí život. A dá sa to aj zdravšie. Namiesto umelých sirupov a príchutí môžeš zákazníkom ponúknuť sezónne sirupy z prírodných surovín, škoricu, čokoládu, korenie, či dokonca vymyslieť vlastný variant obľúbeného pumpkin spice latte. Ľudia majú radi zmenu a s jesennou či zimnou špeciálnou ponukou každá kaviareň zaboduje.

 

Inovovanie a prispôsobenie sa trhu

Všetci vieme, akú kvalitu produktov približne môžeme očakávať od veľkých gastro reťazcov. Aj v prípade zelenej siete kaviarní je zrejmé, že kvalita zŕn certifikát specialty coffee nedosahuje. Starbucks však nespí na vavrínoch a snaží sa svoju ponuku prispôsobovať aktuálnej situácii vo svete kávy, kde drží prím práve specialty coffee. Napriek tomu, že je reťazec známy veľmi tmavým pražením zŕn, nedávno zaviedol tiež svetlé praženie, pri ktorom viac vynikajú špecifické vlastnosti kávy. Okrem toho začal používať aj alternatívne prípravy. Dalo by sa polemizovať, či to má skutočne želaný efekt, no inovácie sa rátajú. Nie všetky kaviarne totiž majú odvahu skúsiť zmenu.

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt starbucks shop favim

foto: wallpaper.zone

Vzdelávanie zamestnancov

Nájsť kaviareň s nevzdelanými baristami nie je ťažké. Skús sa ich občas spýtať, či ti vysvetlia rozdiel medzi arabikou a robustou alebo capuccinom a latte. Nie vždy sa dočkáš adekvátnej odpovede. Napriek mnohým nedostatkom, ktoré by sa zelenému reťazcu dali vytknúť, si na školení zamestnancov dáva záležať a všetci musia prejsť certifikovaným kurzom. Okrem toho organizuje aj školenia pre verejnosť. Nie je náhoda, že niektorí vychytení baristi pracujúci so specialty coffee začínali práve u zelených, kde sa naučili základným vedomostiam aj manažérskym schopnostiam.

zdroj titulnej fotografie: favim.com

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech