STU­BA Gre­en Team: Šikov­ní štu­den­ti STU a ich sve­to­vá for­mu­la!

Martin Bohunický / 8. decembra 2015 / Rozhovory

Aj na slo­ven­skej uni­ver­zi­te môžu vznik­núť veľ­ké veci. Už šies­ty rok tak­to na bra­ti­slav­skej STU fun­gu­je STU­BA Gre­en Team.

 

 

Študenti z rôznych fakúlt spolu pracujú na monoposte, ktorý nie je žiadnou hračkou. Táto nenápadná mašina má pod kapotou slušný výkon.

To je ale pravdupovediac druhoradé. Najdôležitejšie je, že sa dá dokopy celý tím šikovných ľudí, ktorí sa takto učí pracovať v reálnych podmienkach. Vďaka podobným projektom tak aj z našich škôl ešte vychádzajú pripravení absolventi, ktorí nám robia dobré meno.

Prečítaj si rozhovor s partiou študentov, ktorá v ťažkých podmienkach robí neskutočné veci.

11201850_988546934539432_7576433952642959827_n

 

Ahojte, takže hneď na úvod prezradím, že váš tím robí fakt veľkú vec, predstavenie projektu ale nechám na vás :)

Projekt STUBA Green Team vznikol v roku 2009,  začali sme súťažiť v rámci celosvetovej súťaže Formula Student. Táto súťaž je spravená tak, aby študenti VŠ získali čo najviac praxe pri práci na takomto projekte, či už konštruktérskej, alebo aj z pohľadu vedenia tímu.

 

Nejaké technické parametre? Koľko taký stroj vytiahne? 

Tohtoročný monopost je vybavený dvoma elektromotormi, ktoré poháňajú zadné kolesá, máme vyvinutú planétovú prevodovku, má aerobalík a maximálka je okolo 120 km/h. Teda 122 km/h (smiech). Zrýchlenie z 0 na 100 je 3,2 sekundy.

 

Ako je to so spoľahlivosťou? Fanúšikovia F1 vedia, že to nie je také jednoduché :) Riešite často opravy a servis? 

Formula je navrhovaná na súťaže, ktoré sa konajú v lete. Tie súťaže sú krátke, je tam len zopár závodov, ktoré má formula zvládnuť, takže to nejak neriešime.

My sa zameriavame hlavne na to, aby sme v prípade problémov vedeli závadu čo najrýchlejšie a najjednoduchšie odstrániť.

11800083_863445860399307_7168494321048591190_n

 

Ako sa skupina študentov dostane k nápadu urobiť práve formulu? 

Práve ten seriál Formula Student, to bolo motivácia pre prvých študentov. Bolo to lákavé, tak si povedali, že idú do toho.

(trojica, s ktorou sme rozhovor robili, pri zrode projektu ešte na škole nebola, pozn. autora)

 

Postaviť podobný stroj je asi dosť finančne náročné, čo na to škola? Ale úprimne :)

My sme sa posledný rok vyformovali ako univerzitný projekt, dlho to bol projekt v rámci strojníckej fakulty, teraz sa však už pridávajú ľudia z rôznych fakúlt. Aj vďaka tomu máme podporu pána rektora a celej univerzity.

Nedá sa povedať, že nám škola dáva veľa, ale v rámci možností čo môže, tak to nám dá. Keď niečo akútne potrebujeme, dokážu nám s tým pomôcť. Dávajú nám aj rozpočet na sezónu, ktorý nie je malý. Prioritne je to však orientované tak, aby nás financovali súkromné firmy, nie aby škola do toho musela silou mocou pchať peniaze.

 

Vašim hlavným sponzorom je Volkswagen, čo vám táto spolupráca prináša?

Volkswagen nás podporil finančne, je našim generálnym partnerom, no nie je to len o financiách. Mali sme možnosť testovať na ich okruhu, točili sme tam video, mali sme možnosť pozrieť sa na ich labáky, prieskumné centrum. Pomáhajú nám aj materiálne.

 

A ďalší sponzori? Je pre takýto projekt ťažké nájsť dostatočnú podporu?

Je to dosť náročné. Na Slovensku ešte nie sú firmy zvyknuté na to, že treba podporovať študentov, aby potom mohli povedzme získať kvalitných zamestnancov. Sú nejaké firmy, ale to sú práve tí naši partneri - napr. Schaeffler či Manz.

 

Musíte ich vy aktívne vyhľadávať, alebo oni chodia za vami?

Stalo sa nám, že nás oslovili, ale je to tak pol na pol.

 

Počul som, že to nie je úplne ružové, že tie priestory nie sú úplne ideálne a musíte neustále formulu rozoberať, čo mi k tomu vieš povedať?

Chceli by sme väčšie priestory a to je asi aj naša priorita. Stále sa zlepšujeme po vedomostnej stránke, no priestory nás brzdia. Tak napríklad monoposty z minulých rokov musíme skladovať v dielni iného tímu, lebo sa nám sem jednoducho nezmestí.

Naozaj by sme potrebovali veľký priestor, kde by sme vedeli laminovať, kde by sme mohli mať všetky monoposty a mohli by sme ich tak držať po celý rok funkčné.

 

Každý rok teda máte úplne novú formulu?

Áno, to je cieľom. Snažíme sa každú sezónu pripraviť úplne nový monopost, ktorý je konceptuálne úplne iný, ako ten predošlý. Samozrejme, nejaké know how tam zostáva.

Tento rok napríklad bol u nás revolučný, prešli sme na nový koncept, išli sme do dvoch motorov, navrhli sme nový rám, zavesenia. A do ďalšej sezóny chceme pri tomto koncepte zostať, ale vylepšíme to. Zhruba každé dva roky ideme do niečoho veľkého a nasledujúcu sezónu sa to snažíme vylepšiť.

 

Ako vidíte školstvo všeobecne? Je podľa vás podpora mladých šikovných študentov na Slovensku dostatočná?

Pozrel by som sa na to z takého hľadiska, že ministerstvo nedotuje školy tak, ako by malo. To sa odzrkadluje aj na študentských projektoch. Keď škola nemá, keď je problém zafinancovať iné veci, ako môže dávať financie tam, kde by ich trebalo. Treba sa na to pozrieť zhora, škola by možno aj chcela.

 

Čo má tento projekt priniesť škole, resp. študentom? Podľa mojich informácií sa projekt “dedí”. Je to teda niečo, kde sa môžu študáci vyblázniť a niečo sa naučiť, alebo je to o propagácií školy?

Je to hlavne o tej praxi, už len to, že môže študent zvárať, už len to, že môže vytvoriť svoj návrh. Je tu aj marketingová sekcia, kde sa človek dozvie, ako viesť projekt, ako komunikovať s partnermi atď.

 

Kde vidíte budúcnosť vášho projektu? 

Radi by sme išli dole s hmotnosťou, trochu zvýšiť výkon, ale to nie je také dôležité, lebo na súťažiach je výkon obmedzený. Chceme riešiť spoľahlivosť, ktorá bola minulý rok trochu problematická.

Ale to súvisí s peniazmi. Keď deň pred súťažou ešte nemáme potrebné súčiastky, tak nemáme kedy auto otestovať a to sa prejaví. Takže chceme oveľa viac natestovať, nastaviť auto, v tomto smere máme obrovské rezervy.

 

Trochu ma prekvapilo, že s Formulou jazdíte dokonca súťažne, že existuje niečo ako Formula Student. Poviete nám viac? 

Súťaž je rozdelená na dve časti - statické disciplíny (návrh auta, dizajn auta, cena auta). Potom prichádza na rad technická prehliadka, čo je pre nás najťažšia disciplína, hoci za to nie su žiadne body. Auto musí prejsť prísnou kontrolou, či môže ísť na trať, či je bezpečné…

Potom môžme ísť jazdiť. Súťažíme v štyroch disciplínach. Prvou je šprint na 75 metrov. Potom je osmička, teda test nejakých jazdných vlastností v zatáčkach. Nasleduje autokros, čo je trať okolo kilometra technického typu. A poslednou disciplínou je endurance - auto musí najazdiť 22km na jedno nabitie. Tu sa ukáže, či je auto spoľahlivé, či má výdrž, či je dobre navrhnuté, či sa myslelo na poveternostné vplyvy.

Je to taká najkomplexnejšia disciplína, za ktorú je až 40% bodov. A potom sa ešte hodnotí efektivita, s akou sa to celé odjazdilo.

10256606_980943285299797_5886505777767804007_o

 

Ako sa teda dokážete v takejto konkurencií umiestniť?

Najväčšou súťažou je súťaž v Nemecku na Hockenheime. Tam je problém sa čo i len dostať. Posledné štyri roky sa nám to nepodarilo, tento rok prvýkrát áno. Sú tam najlepšie tímy sveta s rozpočtami 10 až 20-násobnými.

Tento rok sme boli v Maďarsku, kde nám zlyhal battery box. V Česku sme odjazdili celú súťaž a najlepší výsledok sme mali v spotrebe energie, kde sme boli 4 spomedzi 14 tímov.

 

Na záver otázka, ktorá dúfam potrápi :) Čo by ste odkázali mladým ľuďom na Slovensku?

Učte sa (smiech). Robte zaujímavé projekty, robte mimoškolské projekty - prinesú vám skúsenosti, zážitky a nových ľudí. A nebojte sa, často stačí len chuť. Mali sme tu ľudí, ktorí začali úplne od nuly.

Pridať komentár (0)