Túžiš po vlastnej kaviarni a nevieš, kde začať? Toto je 7 tipov priamo od odborníka

  • Simona Budinská je známou tvárou portálu Kávičkári.sk a nedávno predstavila svetu knihu, po ktorej skočí každý začínajúci podnikateľ
  • GASTROlove v sebe ukrýva poriadnu kopu tipov od profesionálov z nášho domáceho gastro sveta, ktorí sa podelili so svojimi drahocennými skúsenosťami
  • Pre nás dnes Simona zostavila rebríček siedmych šikovných tipov ako a kde vlastne začať
zdroj: Unsplash
  • Simona Budinská je známou tvárou portálu Kávičkári.sk a nedávno predstavila svetu knihu, po ktorej skočí každý začínajúci podnikateľ
  • GASTROlove v sebe ukrýva poriadnu kopu tipov od profesionálov z nášho domáceho gastro sveta, ktorí sa podelili so svojimi drahocennými skúsenosťami
  • Pre nás dnes Simona zostavila rebríček siedmych šikovných tipov ako a kde vlastne začať

Koncept

Ešte predtým, než sa pustíš do hľadania vhodného priestoru, premysli si koncept. Ten by mal byť jasný hneď od začiatku. Dnes si ľudia vyberajú. Už ich neohúri obrandovaný podnik červenej farby, ale hľadajú atmosféru. Popremýšľaj nad tým, akou formou im ju dáš. Napríklad tvorcom ideálneho konceptu je Viktor Meszároš, ktorý spoluvytvoril kaviareň Štefánik v Ivanke pri Dunaji. Rok so svojou kolegyňou Katkou pracoval na koncepte, zbieral materiály o Štefánikovi, stretával sa s historikmi. Do kaviarne na dedine dal kvalitný nábytok, plno dreva a repliku slávneho caproni, na ktorom Štefánik havaroval. Nechýba ani velocipéd, či kópie pasov tohto nášho slávneho rodáka.

zdroj: Unsplash

Brandbuilding

…alebo samotná tvorba značky je rovnako dôležitá hneď od začiatku. Logo, vizuál, či názov. To všetko sa spája s emóciou danej prevádzky a dokáže vyvolať sympatie človeka ešte predtým, než ju navštívi, ale ju zatiaľ iba prezerá na sociálnych sieťach. Logo a samotný názov dotvára istú asociáciu vždy, keď ho vidíme. To znamená, že ak je dobré, vieme si len pri pozretí naň predstaviť skvelé espresso (dokonca aj jeho vôňu), chrumkavú pizzu, či príjemný interiér.

Miesto

Pamätaj si, že čím menej dostupné miesto, tým náročnejšie tam bude dostať ľudí. Aj preto to majú prevádzky na poschodí, v pivnici či pasáži ťažšie a musia dať o sebe viac vedieť. Vtedy hrá veľkú rolu marketing a správne zacielenie. Rovnako aj prevádzky na pomyslenom konci sveta, teda na mieste, kde by nikto podnik neočakával. Paradoxne mnohým takýmto podnikom sa darí skvelo, a to aj vďaka nižším prevádzkovým nákladom a výbornej ponuke, vďaka ktorej si dokážu prilákať množstvo zákazníkov. Navyše v porovnaní s centrom miest tu nebýva problém s parkovaním.

zdroj: Unsplash

Sortiment

Vždy sa snažím radiť. Radšej než kvantita, ísť cestou minimalizmu a kvality. Je to koniec koncov menej náročné aj na financie, zásobovanie, či udržanie čerstvosti. Mnoho podnikateľov sa napríklad rozhoduje ísť cestou „čo najviac zadarmo“, teda beriem všetko čo mi dodávateľ ponúka. Potom naozaj moja prevádzka môže stratiť aj tvár, pretože všetko od šálok po slnečníky nesie istú značku. To je štýlom prevádzok z pred 15 rokov, ale nie tých, ktoré vznikajú teraz. Viem, že kúpa kávovaru je drahá vec, ale zas investícia do kvality a chute kávy sa oplatí a priláka klientelu, ktorá nebude riešiť cenu espressa. Rovnako aj jedlo. Radšej mene a kvalitne a najmä mať zabezpečený personál, ktorý bude pracovať. (postaviť podnik na šéfkuchárovi, ktorý nie je zainteresovaný do vedenia prevádzky je veľmi riskantné.)

Cenotvorba

Jedna z najnáročnejších vecí a pritom pomerne jednoduchá. Skvelý český kuchár a publicista Micha Hugo Hromas túto tému ako jeden z mála dokázal rozobrať na drobné. Je jasné, že finálna suma musí zahŕňať celý proces výroby, náklady na suroviny, energie, služby, nájom, investície a pochopiteľne v nej musí byť zarátaný aj zisk, pre ktorý to všetko robíme. Skryté položky sú aj v iných segmentoch – inventár, zariadenie alebo nové zásobovacie auto. Na toto všetko si musí vedieť prevádzka zarobiť. Samotnému Hugovi veľmi zo začiatku pomohla rýchla „kalkulačka“. Náklady na jedlo vynásobil štyrmi a prišiel k výslednej sume, za ktorú jedlo predával.

zdroj: Unsplash

Personalistika

Alfa a omega celého gastropodnikania. Odborníci tvrdia, že dnes už mladá generácia nehľadá tak veľmi peniaze, ako skôr pridanú hodnotu. Ich zotrvačnosť na prevádzke je však veľmi otázna a ťažko ich udržíte. Preto im treba dávať zaujímavé benefity, pracovať s ich vývojom, či na tvorbe silného tímu. Je to ako v športe, byť členom personálu je akoby byť členom športového tímu, ktorý musí počas celého dňa podávať skvelý výsledok. Súčasťou personalistiky sú napríklad vypracované manuály pre zamestnancov, ktoré sa venujú aj etikete na rajóne. Čašník je často nositeľom emócií a je len na ňom či vám bude chutiť a budete sa cítiť dobre. Preto by majitelia mali byť prítomní na prevádzke denno-denne, alebo by mali mať spoľahlivých prevádzkarov.

Technológie

Zahŕňajú pokladničný systém, ktorý by mal spĺňať požiadavky štátu, ale aj uľahčovať podnikanie a samotnú prácu na prevádzke. Dnes sú trendy aplikácie, ktoré vedia prepojiť čašníka s kuchyňou a samotným skladom. Rovnako sa dajú dobre kontrolovať aj storná (ktoré boli často zneužívané na kradnutie). Súčasťou technológií na prevádzke sú aj aplikácie, ktoré pomáhajú získavať kredit podniku. Sú nimi rôzne vernostné systémy (napr payowallet), či vychytávky ako zavolanie čašníka pomocou zvončeka (re-bells).

zdroj: Unsplash

Zdroj: Gastrolove.sk