Obrat 1,5 milióna eur: Dávid začal v gastre podnikať ako 19-ročný. Dnes má ponuku na expanziu do Emirátov
- Mladý podnikateľ Dávid Bušša rozširuje franšízovú sieť TASTY PARK
- Po otvorení tretej pobočky na Slovensku zvažuje expanziu za hranice Slovenska

- Mladý podnikateľ Dávid Bušša rozširuje franšízovú sieť TASTY PARK
- Po otvorení tretej pobočky na Slovensku zvažuje expanziu za hranice Slovenska
Keď sa Dávid Bušša v roku 2019 pustil do otvorenia prvej pobočky TASTY PARK v Košiciach, netušil, že o pár rokov neskôr bude jeho koncept fungovať v troch slovenských mestách a plánovať expanziu do Spojených arabských emirátov.
Dnes má jeho sieť tri pobočky, centrálu a spolupracuje s viacerými franšízantmi. Cesta k takémuto posunu však vyžadovala nesmierne veľa úsilia a prekonávanie problémov, aké so sebou podnikanie prináša.
Od prvej pobočky k miliónovým obratom
„Začínali sme ako dvaja 19-roční absolventi gymnázia so skúsenosťami s marketingom. Prvú pobočku sme otvorili v Košiciach s rozpočtom 14 000 eur, pričom väčšinu prác sme robili svojpomocne s priateľmi. Krátko po otvorení sme sa so spoločníkom rozdelili a každý pokračoval vlastnou cestou. Ja touto vopred neznámou,“ opisuje svoje začiatky.
Dnes sieť TASTY PARK prevádzkuje viac ako 700 m² v troch krajských mestách, zamestnáva vyše 45 ľudí a spolupracuje s tromi franšízantmi. Tento model umožnil rozšíriť pôsobenie aj do realitného sektora prostredníctvom nákupu nehnuteľností, v ktorých jednotlivé pobočky pôsobia.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Za rok 2023 dosiahli obrat 1,3 milióna eur, v roku 2024 už prekročili hranicu 1,5 milióna a tento rok by mali dosiahnuť viac ako 2 milióny eur. Takýto rast nie je na Slovensku v gastrosektore celkom bežný, najmä ak zakladateľ nemal predchádzajúce skúsenosti s riadením v tomto odvetví.
„Od malička som bol vedený k práci s dôrazom na prístup a ihneď po skončení základnej školy som brigádoval ako vrátnik administratívnej budovy. Zároveň som začínal budovať marketingovo-produkčnú agentúru zameranú na videoprodukciu a organizáciu hip-hopových koncertov a festivalov, ktorá funguje dodnes už viac ako 11 rokov,“ vysvetľuje.
Strategická expanzia naprieč Slovenskom
Po úspechu v Košiciach otvoril počas pandémie v roku 2021 ďalšiu pobočku TASTY PARK v Prešove a tento rok pribudla tretia v Žiline.
„Plán expanzie sme nastavili strategicky, prioritne na krajské mestá, kde je vyššia kúpyschopnosť obyvateľstva. Žilina je pre nás dôležitá najmä preto, že sa nachádza v strede Slovenska, čo nám otvára nové možnosti rozšírenia na západ,“ vysvetľuje.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Nová pobočka v Žiline zároveň priniesla nový koncept – spojenie dvoch značiek pod jednou strechou. „Naša pobočka je na dvoch poschodiach a prepája koncept TASTY PARK s barovým konceptom NEW CHICAGO. Zákazníci si tak môžu užiť rôzne typy hier, eventov, hudby, vodných fajok a širokej ponuky jedál a nápojov,“ približuje.
Dôležitou súčasťou úspechu je podľa neho dôraz na kvalitu surovín a dodávateľov. „Od otvorenia prvej pobočky sa naši dodávatelia nezmenili. Sme hrdí na pôvod a spracovanie mäsa, ktoré pochádza zo Slovenska. Našich býkov môžete nájsť na pastvinách v Poľove a pečivo nám vyrába pekáreň s viac ako 20-ročnou tradíciou,“ vysvetľuje.
Čerstvosť zabezpečuje aj vlastná logistika. „Každú noc o polnoci sa pečie čerstvé pečivo, o tretej ráno sa melie mäso a o piatej sa distribuuje na trase Košice – Prešov – Žilina,“ hovorí.
Každé zarobené euro je potrebné reinvestovať
Podnikanie v gastronómii prináša výzvy, ktoré si podľa Dávida mnohí možno ani neuvedomujú.
„Dlhé roky tu fungovali podniky, ktoré prehliadali základné princípy udržiavania kvality a hygieny. Ceny sa nastavovali nízko a neodzrkadľovali reálne náklady. My sa snažíme ísť opačným smerom a neustále inovovať – napríklad implementáciou samoobslužných kioskov, ktoré sme zaviedli v rovnakom čase ako známy fast food,“ vysvetľuje.
Podnikanie v tomto odvetví si vyžaduje nielen odhodlanie, ale aj správne nastavenie procesov. „Ak niekto rozmýšľa o dlhodobom podnikaní v gastronómii, mal by si vypracovať jednoduchú štúdiu uskutočniteľnosti, mať rezervu v rozpočte aspoň 20 % na neočakávané náklady a byť pripravený, že prvé roky budú náročné. Každé zarobené euro je potrebné reinvestovať späť do rozvoja,“ radí.
Priznáva, že podnikanie v gastronómii ovplyvňuje aj osobný život. „Každý z nás má rovnakých 24 hodín denne, ale ak chce niečo vybudovať, vždy je to na úkor niečoho iného. Work-life balans podľa mňa minimálne prvých 10-15 rokov podnikania neexistuje. Súkromie si strážim, ale môžem povedať, že tolerancia a lojalita vo vzťahoch sú kľúčové pre úspech v osobnom aj pracovnom živote.“
Za roky podnikania zažil viacero nečakaných situácií. „Pri prvej pobočke sme nemali vedomosť o potrebe vykonať záťažovú skúšku elektrickej sústavy, takže nám deň pred otvorením vyskratovalo celé zariadenie,“ spomína.
Nečakané problémy sa objavili aj pri najnovšej pobočke v Žiline. „Otvorenie sme museli presunúť, pretože vodári zle zapojili prívod vody a do rána bola kuchyňa vytopená,“ hovorí.
Dodáva, že podobných zážitkov má za tie roky podnikania toľko, že by z nich mohol napísať knihu. „Ale vo všeobecnosti je gastro peklo, ktoré sa neopúšťa,“ uzatvára s nadhľadom.
Čítajte viac z kategórie: Food biznis