Veľká pivná značka na Slovensku definitívne stopla predaj piva v plastových fľašiach

  • Gambrinus ukončil predaj piva v plastových flašiach
  • Značka nechce zbytočne znečisťovať prírodu v našej krajine
 srcset
TASR, pexels.com-ilustračná
  • Gambrinus ukončil predaj piva v plastových flašiach
  • Značka nechce zbytočne znečisťovať prírodu v našej krajine

Plastom dáva stopku čoraz viac značiek. Najnovšie sa medzi ne zaradila aj pivná značka Gambrinus, ktorá od začiatku tohto roka neponúka pivo v PET fľašiach. Vďaka tomu zníži na Slovensku produkciu plastov o 150 ton ročne.

Všetci vieme, že jednorazové plasty sú problém, ktorý zbytočne znečisťuje naše okolie. V Gambrinuse sme si povedali, že to po celé desaťročia išlo aj bez nich. Preto sme sa rozhodli ísť cestou zdravého rozumu a prestať produkovať ďalšie plasty tam, kde to nie je potrebné,“ hovorí manažérka značky Gambrinus Mária Dzureková.

zdroj: unsplash.com

Práve PET fľaše boli v minulosti najčastejšie nájdeným druhom odpadu pri dobrovoľníckych upratovaniach. Gambrinus sa zároveň stal novým generálnym partnerom iniciatívy Upracme Slovensko. Táto podpora zabezpečí, že sa za každú predanú sklenenú fľašu Gambrinusu tento rok uprace z prírody pol kilogramu odpadu.

Ešte koncom roka 2019 sa k vyradeniu radlerov v PET fliaš pridal aj Zlatý Bažant, ktorý patrí do portfólia spoločnosti Heineken. Vďaka tomuto kroku značka zabráni vzniku 28 ton plastu.

V ideálnom svete pivo v plaste neexistuje 

To, že výrobcovia plnia pivo do PET fliaš častokrát končiacich v našej prírode, je podľa generálneho riaditeľa Heineken Slovensko Reneho Kruijta len výsledkom dopytu zákazníkov. 

„Ak by sme žili v ideálnom svete pivárov, tak by sa konzumenti vrátili k tradičnej sklenenej fľaši, aby sme nemuseli pivo vôbec vyrábať do PET fliaš a plechoviek, pretože práve sklenená fľaša je tradičným obalom piva. Avšak toto rozhodnutie nie je na nás, pretože my len sledujeme trendy konzumentov. Tí chcú okrem rozmanitosti chutí v nápojoch aj praktickosť a pohodlné riešenia,” uzatvára generálny riaditeľ.

zdroj: Heineken Slovensko

Na slovenský trh sa ročne uvedie jedna miliarda PET fliaš

Odbremeniť Slovensko od PET fliaš by malo už schválené zálohovanie, ktoré sa  spustí v roku 2022, po nastavení celého systému zálohovania, vrátane zabezpečenia vratných automatov a celkovej logistiky. Počíta sa s výškou zálohy 12 centov za plastovú fľašu a 10 centov za plechovku.

Za zálohovanie PET fliaš a plechoviek je dnes drvivá väčšina obyvateľov Slovenska. Vyplýva to z minuloročného prieskumu verejnej mienky, ktorý uskutočnila agentúra AKO. Podľa prieskumu zálohovanie podporuje viac ako 86 % opýtaných občanov. Vítajú ho aj vodohospodári, ktorí za jeden rok vynaložili 400-tisíc eur na čistenie vodných plôch a tokov. V roku 2017 vytiahli z vodných tokov 700 ton odpadu, pričom významnou zložkou tohto objemu boli práve PET fľaše.

— ZÁLOHOVANIE SCHVÁLENÉParlament dnes schválil zálohovanie jednorazových obalov na nápoje. Tomuto rozhodnutiu…

Gepostet von Inštitút environmentálnej politiky – IEP am Mittwoch, 11. September 2019

Najnovšie zavedenie zálohovania podporil aj Slovenský rybársky zväz. Práve ten poukázal na skutočnosť, že riečne biotopy na Slovensku sú neustále zaťažované rozpadávajúcim sa plastovým materiálom. A tento stav je nevyhnutné riešiť. Plastový odpad sa v riekach mechanicky odiera o štrk a kamene na dne, dochádza k rozpadu plastu na menšie časti, ktoré prenikajú do životného prostredia.

Podľa najnovších analýz sa na slovenský trh ročne uvedie zhruba jedna miliarda PET fliaš, pričom vyzbierať sa dokáže len približne 60 %. Podľa skúseností zo zahraničia je zavedenie zálohovania overený spôsob, ako zvýšiť množstvo vyzbieraných PET fliaš nad 90 %.

Zdroje: MŽP, prazdroj.sk

Najnovšie video