Vianoce: Spolovice sviatok, spolovice biznis

Michal Šášky / 19. novembra 2016 / Business

Vianoce poznáme ako sviatky mieru a pokoja, a tak silnej predajnej sezóny, že na ne nemá žiadne iné obdobie v roku.

Na Vianoce sa tešia celý rok nie len deti, ale aj dospelí a obzvlášť predajcovia. Obdobie adventu totiž prináša zisk azda všetkým obchodným odvetviam. Obdobie pred Štedrým večerom je najštedrejšie pre obchodníkov naprieč celým spektrom trhu. Pozrime sa na názorné príklady vianočného biznisu.

Vianočné reklamy

Kam sa pozrieš, vidieť Vianoce. Kde sa započúvaš, počuť Vianoce. Či zapneš telku alebo rádio, či si vyberieš schránku, všade číhajú vianočné reklamy. Aj to Tesco na námestí bude ovešané blikajúcimi vločkami a v obchode ťa pri dverách už teraz čakajú rôzne baliace papiere, salónky a iné sladkosti či drobnosti od výmyslu sveta. Vieš si predstaviť, že by napríklad mobilný operátor nemal v tomto období reklamu? Veď to by neboli Vianoce! Možno si povieš, že na teba reklamy neplatia, nikdy si sa nimi neriadil a nikdy ťa neovplyvnili. Ale štatistiky nepustia..

Reklamy zvyšujú záujem ľudí a hoci sa večer pri pive posťažuješ s kamarátmi navzájom, ako ťa tie reklamy hnevajú, ich účel ste splnili – rozprávate sa o nich. Bavíte sa o tom, kto a kedy začal tento rok s reklamou ako prvý, ktorý produkt má zaujímavú reklamu, ktorý vtipnú, v ktorej hrá ten super herec, kde majú zľavy a aké. Prieskumy už neraz dokázali, že ľudí ovplyvní reklama pri výbere darčeku či všeobecne pri nákupoch. Preto ak chce obchodník vyťažiť z Vianoc čo najviac, musí sa pripomenúť ľuďom, trafiť cieľovú skupinu i čas zverejnenia reklamy. Ideálny čas na reklamu je druhá polovica novembra, Slováci sa totiž z drvivej časti rozhodnú nakupovať darčeky až na poslednú chvíľu v decembri.

christmas-coca-cola

zdroj: unitedagenciesnetwork.com

Darčeky pod vianočným stromčekom

Tak ako sa k nám dostali americké komerčné sviatky Halloween či Valentín, tak preniká aj komerčná stránka Vianoc z kresťanskej do iných kultúr. Darčeky si v tomto období vymieňajú dokonca aj ľudia v krajinách, kde prevláda či vládne moslimské alebo budhistické náboženstvo. Vianoc sú plné Spojené arabské emiráty, v Japonsku sa táto kultúra rozmohla už po druhej svetovej vojne, akurát že namiesto Ježiška nosí darčeky Hoteiosho.

Rozdiel nájdeme aj vo vianočných zvykoch. V Japonsku si napríklad kapra nezješ, táto ryba je tam totiž posvätná. Takisto ani na vianočný stromček v týchto krajinách veľmi nenarazíš. Okrem toho, že zohnať živý stromček je prakticky nemožné, ani výzdoba pre nich všeobecne nie je veľmi podstatná, preto ju môžeš vidieť skôr iba v nákupných centrách. Nehovoriac o tom, že v malých japonských príbytkoch stromčeky ani niet kam postaviť.

christmas-market

zdroj: beieren.nu

 

Vianočné trhy

Najdokonalejším vzorom biznisu sviatkov sú vianočné trhy. Azda neexistuje obyvateľ Bratislavy, ktorý by aspoň raz do roka nezačul otázku: Odkedy budú spustené vianočné trhy? Každoročne sa na ne chystá celé Slovensko a tých, ktorých už bratislavské trhy omrzeli, cestujú za vianočnou atmosférou do Viedne či Prahy. Sviatky pripomína obrovitánsky stromček ovešaný svietacimi ozdobami, koledy hrajúce v pozadí, prípadne ešte občasný program na priľahlom pódiu.

web-foto-brano-molnar-vianocne-trhy-bratislava

foto:Reddit

Ťažko povedať, odkedy Vianoce charakterizuje aj varené víno, cigánska či lokše, ale práve kvôli týmto stánkom drvivá väčšina navštevuje tieto trhy. Jasne sa to odzrkadľuje aj na nekresťanských cenách prenájmu stánkov pri príležitosti tohto kresťanského sviatku. Zatiaľ čo stánky s rôznymi serepetičkami darčekového typu si vieš prenajať aj za niekoľko stovák, cena gastrostánkov siahala minulý rok aj na hranicu 20-tisíc eur. Zrátaj si, koľko toho musia predajcovia predať pri cenách vína či lokší, vrátane výdavkov na suroviny či prípravu, aby sa im kúpa stánku oplatila. Nech beriete adventné obdobie hocijako, pri čoraz prerastajúcom biznise obklopujúcom vianočné sviatky naberá výraz „bohatý Ježiško“ úplne nový význam.

zdroj titulnej fotografie:  tryslovakia/Myholidayguru

 

Pridať komentár (0)