Viete, čo je to zombie startup?

  • Nie je náhodou aj ten váš startup zombíkom? Najväčším strachom každého startup foundera je určite zlyhanie jeho projektu. No čo je možno ešte horšie ako zlyhanie, je zombie startup. Prečo? Ak ste videli Šiesty zmysel s Bruceom Willisom, ktorý je už dávno mŕtvy, no vôbec si to neuvedomuje a snaží sa dať chutnú večeru so svojou ženou, pochopíte. Presne toto sa môže stať aj startupu.
image_1402570688.jpeg
  • Nie je náhodou aj ten váš startup zombíkom? Najväčším strachom každého startup foundera je určite zlyhanie jeho projektu. No čo je možno ešte horšie ako zlyhanie, je zombie startup. Prečo? Ak ste videli Šiesty zmysel s Bruceom Willisom, ktorý je už dávno mŕtvy, no vôbec si to neuvedomuje a snaží sa dať chutnú večeru so svojou ženou, pochopíte. Presne toto sa môže stať aj startupu.

 

Čo sú to tie zombie startupy? V slovenčine ich asi najlepšie vystihuje označenie „žijúca mŕtvola“. Väčšinou sa takto označujú startupy v early stage, ktorým sa podarilo získať nejakú tú investíciu, ale nevykazujú dostatočne rýchly rast. Z dlhodobého hľadiska sa to dá nazvať aj pomalou smrťou, kedy samotný startup nie je životaschopný. Aby ste to ale nechápali zle: zakladatelia a zamestnanci sú stále oddaní projektu a makajú na 110%, len bohužiaľ zvyšok sveta (zákazníci a investori) majú odlišný názor a je im to úplne „za tri“.

 

Zaujímavý fenomén sa objavuje aj pri startupoch, ktoré absolvovali rôzne akcelerátory alebo inkubátory. Tieto, po počiatočnom ošiale a záujme zo strany investorov, až nezmyselne bažia po sérii A financovania. Na druhej strane, vo svete rizikového kapitálu je absolútne prirodzená vec, keď má startup takúto ambíciu. Zatiaľ čo čísla seed financovania stále rastú, série A sú ozajstnou raritou, minimálne u nás.

 

zombie startup

 

Dobrá bola otázka, ktorú sa spýtala Danielle Morillová (spoluzakladateľka Y Combinator) investorov, ktorí investovali do startupov práve z Y Combinator len pár mesiacov po demo dni. Otázka bola jednoduchá. Chcela vedieť, ktorý startup je podľa nich pripravený na sériu A či inú formu financovania. Odpoveď investorov ju celkom prekvapila:

 

„Najväčšie problémy v early stage startupoch vychádzajúcich z YC alebo z podobného programu prichádzajú rok alebo dva po tom, čo sa im podarilo získať seed investíciu. Je vzrušujúce vidieť, že sú stále nažive a sledujú svoje vízie, ale potom sa opýtame na rast tímu a na to, ako využili nové príležitosti na expanziu za uplynutý čas. Zistíte, že je to stále o tom istom. Rovnakí dvaja alebo traja ľudia, presne rovnaký nápad, veľmi malý rast v kľúčových ukazovateľoch, akými sú engagement či revenue. Tak prečo by sa mali snažiť o sériu A? Čo vlastne dokázali?“

 

Ako teda zisiť, či nie je aj ten váš startup len nejakým prežívajúcim zombíkom? Danielle prišla s niekoľkými jednoduchými kritériami, ktoré vám v tom majú pomôcť:

 

  • Nechce sa vám ráno vstať z postele
  • Bojíte sa ísť na verejnosť zo strachu, že budete musieť vysvetliť, čo robíte
  • Boli ste viac na demo dňoch než na stretnutiach so zákazníkmi
  • Máte uchylku v akcelerátoroch, hlásite do jedného za druhým
  • Vaši zákazníci sú iba neplatiaci early adopters (ale aspoň hovoria, že milujú váš výrobok!)
  • Nedosiahli ste ani 10%-ný týždenný nárast na akejkoľvek relevantnej metrike (revenue, počet aktívnych používateľov, atď.)
  • Pracujete na rovnakom nápade už viac ako 12 mesiacov, a projekt stále nie je spustený
  • Spustili ste klientský helpdesk a máte menší ako 2%-ný týždenný nárast v nových registráciach
  • Vo svojej spoločnosti nemáte ani 2%-ný týždenný nárast revenue
  • Ste CEO a skrývate sa vo svojej kancelárii, len aby ste sa nemuseli baviť s vašími zamestnancami a mohli v pokoji čítať TechCrunch
  • Najali ste si tím konzultantov na nakopnutie revenue, firemnej kultúru alebo produktu, aj keď ste spoločnosť s menej ako desiatimi ľuďmi

 

Znie vám to povedome? Nebojte sa, nie ste sami! Hlavne nepanikárte, aj s týmto sa dá niečo spraviť.

Je na každom z nás – či už ako podnikateľovi, mentorovi alebo investorovi – včasne identifikovať prvé náznaky a zakročiť. Našťastie existujú nástroje, ktoré môžeme použiť ako pomôcku pri počiatočnom umieraní. Uvedomenie si tohto stavu je len prvým krokom k náprave. Neplánujte zbytočne zdĺhavo každý svoj ďalší krok, nechodievajte na pivo s kamošmi a nehovorte im stále dookola, čo a ako by ste chceli spraviť. SPRAVTE TO! Ako povedala sama Danielle, potrebovala tri roky na to, aby pripravila svoj projekt, a potom ďalší rok, aby si dokázala, že nefunguje. Niekedy je radikálna zmena presne to, čo potrebujete. Nebojte sa skúšať a testovať nové veci a postupy, možno práve tie vás vytrhnú z delíria, v ktorom sa nachádzate.

 

A posledná rada na záver: majte vždy nejaký backup plán ;)

 

 

Zdroj: techvibes.com, ycombinator.com, Danielle Morill

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech