Voda, ktorú nájdeš aj v obchodoch na Slovensku, je len predražený marketingový nezmysel

  • V Amerike si ju nevedia vynachváliť
  • Podľa odborníkov je však nová minerálna voda od Coca Coly len predraženým nezmyslom
  • Od Nemcov si najnovšie vyslúžila aj anticenu
zdroj: pexels, flickr
  • V Amerike si ju nevedia vynachváliť
  • Podľa odborníkov je však nová minerálna voda od Coca Coly len predraženým nezmyslom
  • Od Nemcov si najnovšie vyslúžila aj anticenu

Coca-Cola na Slovensko priniesla vodu Glacéau Smartwater, ktorej globálnou marketingovou tvárou je herečka Jennifer Anistonová. Tento produkt vzniká premenou minerálnej vody na paru, ktorá sa následne kondenzuje a obohacuje o minerály. Z rôznych reklamných kampaní by mohol človek ľahko nadobudnúť dojem, že sa jedná o takmer božský nektár, čomu napokon zodpovedá aj predajná cena 1,39 eur za 600ml. 

Avšak zástup odborníkov už Glacéau Smartwater prirovnala k úplne obyčajnej vode z kohútika. Napríklad podľa British dietetici Association jej výrobný proces neprináša nič, čo by stálo za reč.

„Demineralizácia vody, odstránenie minerálov a ich pridávanie späť nemá žiadne výhody. Termín smartwater naznačuje, že je rozumné ju piť, alebo že vás urobí múdrejšími, aj keď nejde o priame vyhlásenia spoločnosti Coca-Cola. Avšak nejestvuje žiadna indikácia, že je múdrejšie piť práve túto vodu,“ konštatovala diétna konzultantka Rebecca McManamon.

Z technologického hľadiska je destilácia a následná mineralizácia vody de facto zbytočným procesom a Glacéau Smartwater budí dojem len marketingovo vyšperkovaného produktu. Na druhú stranu treba uznať, že v Amerike oslavuje úspech a stovky zákazníkov sa v recenziách na Amazone vyjadruje prevažne pozitívne.

Coca Cola sa na svojom webe dokonca chváli, že výrobok má 0 kalórií a neobsahuje žiadny cukor. Neobsahuje však ani žiadne merateľné množstvo minerálnych látok, hoci chlorid vápenatý, chlorid horečnatý a bikarbonát sodíka sú uvedené v zložení. Zjavne sa teda jedná len o stopové množstvo ako v bežnej vode.

Táto Smartwater zaujala aj neziskovú spotrebiteľskú organizáciu Foodwatch, ktorá tomuto produktu udelila v Nemecku takzvaný Zlatý veterník – anticenu. Foodwatch kritizuje, že voda nie je o nič lepšia ako bežná minerálna voda, zato je až sedemkrát drahšia. Prieskumu Foodwatch sa zúčastnilo online takmer 70 000 ľudí. Smartwater získala viac ako 21-tisíc hlasov.

Coca-Cola však označila ocenenie za neopodstatnené a oznámila, že nebude akceptovať „Golden Puff“. „Označovanie vody je transparentné a je v súlade s potravinárskymi predpismi,“ povedala hovorkyňa.

Podľa spotrebiteľov by sa anticena zišla aj olivovému oleju, ktorý na obale deklaruje, že je vyrobený z veľkých olív.  Pravdou však je, že obsahuje až 49 % slnečnicového oleja. Okrem neho sa na zozname objavil aj hrachový guláš, kečup pre deti a müsli tyčinky.

zdroj: Foodwatch