Wop­pa: Ako vyze­rá život po Way­re

Luky Gašparík / 27. júna 2014 / Tools a produktivita

Vždy ma zau­jí­ma­lo, ako vyze­rá život “po” absol­vo­va­ní akce­le­rá­to­ra ale­bo inku­bá­to­ra, či ten­to záu­jem nie je len krát­ko­do­bou žále­ži­tos­ťou a urči­tým PR zo stra­ny nie­kto­rý­ch inšti­tú­cií. Tu mi padol pres­ne do rany slo­ven­ský star­tup WOP­PA z praž­skej Way­ry, kto­rej sym­pa­tic­kú CEO Andrej­ku Ková­čo­vú som spoz­nal len krát­ko po spus­te­ní star­ti­tup.

Wayru samú o sebe asi netreba špeciálne predstavovať. Ten, kto by predsa len nevedel, môže nájsť niekoľko článkov aj u nás na webe. Woppa je tiež pomerne dobre známy slovenský startup, založený za účelom sprostredkovania stáží, pracovných ponúk a študentských programov pre študentov všade po svete. Andrejka bola tak milá a zastavila sa u nás v redakcii, kde sme si dobre “pokecali” ako vyzerá život po Wayre.

 

Andrea Kováčová

 

Andrejka, čo sa zmenilo vo Woppe? Aké nové veci pre nás chystáte?

Zmenilo sa to, že sme sa rozrástli. Momentálne sme šiesti (+piati ambasádori zastupújúci Woppu na školách), z toho dvaja kolegovia sú v Čechách. Takto sa nám darí pokryť od marketingu, kontraktovania firiem a partnerov, až po spravovanie nášho blogu všetky potrebné úkony k tomu, aby sa Woppa mohla úspešne rozvíjať ďalej :).  Poskytujeme aj kariérne poradenstvo, čo nie je až taká bežná vec. Pripravujeme aj nový web, ktorý bude oveľa prehľadnejší pre všetky strany.

 

Ako teda vyzerá ten život “po” Wayre? Stará sa Wayra o svojich “odchovancov”?

Wayra má podiel na firme a musím povedať, že som bola celkom prekvapená, čo sa dialo po ukončení tohto programu. Tiež som čakala, či ten záujem klesne, ale opak je pravdou. Stále sa ozývajú, posielajú maily, každé dva týždne posielam reporty, či už finančné, investičné alebo len o tom, kde o nás písali, kde bolo aké video natočené a podobne. Tiež sa snažia nájsť investorov a propagovať nás prostredníctvom ich sociálnych sietí. Stále sa zaujímajú.

 

Reálne ti teda pomohli nájsť zákazníkov alebo partnerov?

Áno pomohli. Cez Wayru sme sa dostali ku Klubu zamestnávateľov v Čechách a podpísali s nimi zmluvu. Oni združujú cez 100 spoločností, ktoré majú nad 250 zamestnancov. To je zároveň aj náš najväčší zákazník v Čechách. Robia napr. aj známu súťaž -Zamestávateľ roka-. My sme ich partnerom, čo sa týka mladých ľudí. Chodíme s nimi po rôznych mestách a prezentujeme tam Woppu ako projekt pre mladých.

 

Akým spôsobom ste vy zaujímaví práve pre zamestnávateľov?

V prvom rade im vieme zohnať kvalitných a talentovaných ľudí rovno zo školských lavíc. Mladí ľudia sú štandardne veľmi motivovaní získať nové skúsenosti a súrne potrebujú prax, my máme dosah práve na týchto mladých ľudí. Takisto pozorujem, že práve  v mladých ľudoch sa skrýva  obrovská pridaná hodnota – rozumejú technológiám, sociálnym sieťam, vedia blogovať atď… Doposiaľ naše služby využilo viac ako 100 firiem a máme zaevidovaných vyše 1300 študentov a absolventov zo Slovenska a Českej republiky a prvých nadšencov zo zahraničia. 

 

Čo všetko najdem na Woppe? Ponúkate aj niečo iné pre mladých ako sú pracovné príležitosti?

Woppa je skratkou pre “World of opportunities”,  čiže nejde len o stáže alebo pracovné ponuky , ale ponúkame všetko, čo by mohlo mladých ľudí zaujímať. Workshopy, podujatia, stáže, dobrovoľnícke aktivity  a samozrejme aj pracovné pozície a všetko na jednom mieste a jednoduchom vyhladávači. Ak chcú firmy pridať takúto pozíciu, tak majú túto službu spoplatnenú. Môžu si pritom vybrať z rôznych balíčkov, ktoré majú rôzne ceny  a trvania.

 

Vidím tu aj CredoVentures, oni hľadajú akých ľudí?

Credo v podstate hľadá neustále, prevažne stážistov. Majú sami výborné prepojenia na školy v ČR,  počas Wayry vyskúšali aj nás.

 

Ako to vyzerá s investormi? Hľadáš teraz investora?

Priznám sa, že doteraz som aktívne investorov nehľadala. Ale, ako sa náš tím rozrastá, bolo by už vhodné ho aj finančne podporiť.

 

Woppa

 

Má tvoja práca aj negatívne stránky?

Samozrejme, že má. Najväčšia je tá, že je to stále určitým spôsobom novinka prepájať akademický svet s tým pracovným. Napr., čo ma zaskočilo, veľa škôl malo s tým problém tieto pozície zdieľať medzi svojich študentov, aj keď majú na Woppe všetko zdarma.

 

Aký môže mať škola s takýmto niečím problém?

Ani to špeciálne nijako nezdôvoďňujú, proste to nemajú medzi svojimi prioritami. (pozn. redakcie – čo už za inú prioritu môže mať škola, ako uplatniť svojho absolventa???) Občas jednoducho ani neodpíšu, neviem, asi sú tí ľudia zahltení niečím iným. Proste chýba špecializovaný človek na kariérne poradenstvo, toto absolútne na Slovensku chýba. Čo som študovala aj v Amerike, každý už v prvom ročníku vedel, čo chce robiť a škola ho maximálne podporila, ponúkla mu vhodné stáže a bol skúšaný najmä z toho, na čo sa sám zameral.

 

Aké firmy u vás inzerujú?

Rôzne, naozaj sú to rôzne firmy. Na našej stránke máme už vyše 100 zaregistrovaných partnerov. Je to všehochuť, od veľkých organizácií až po neziskovky. Pre inšpiráciu sú to napríklad nemecké Trivago, Telefonica alebo Česká inovace, Manpower či Česká pošta a samozrejme aj startupy, ktoré majú naše služby za skutočne symbolické ceny. Okrem iného školy majú naše služby zadarmo.

 

Takže, keď hladá startup nového člena alebo stážistu, ste najlepšia zastávka?

Presne si to vystihol :).

 

Ste už startup, ktorý má niečo za sebou. Čo sú také najväčšie úspechy, ktoré ste zaznamenali?

Určite je úspechom spolupráca s Klubom zamestnávatelľov v Čechách alebo to, že spolupracujeme s KPMG, kde sme sa stali súčasťou ich Startup Studia. Čo považujem tiež za úspech, je spolupráca s Latinomics na Global Internship Programe. Prostredníctvom Latinomics ponúkame stáže talentovaným študentom z latinskej Ameriky v európskych startupoch, čiže ak chce startup expandovať na španielsky hovoriaci trh, má možnosť takto získať dokonale španielsky hovoriaceho človeka.

Určite považujem aj za úspech, že som mohla vystúpiť v rámci sumitu Inspired Women 2014 na podporu žien v podnikaní a napĺňaní svojich snov.

 

Keby si jednou vetou mala povedať, čo je hlavným poslaním Woppy?

Chceme podporiť mladých ľudí, ktorí sú šikovní a motivovaní, vedia jazyky, aby niečo v živote dokázali, aby vycestovali, študovali a pracovali.

 

 

Ďakujem Andrejke za čas a rozhovor.

Pridať komentár (0)