Spo­lu­za­kla­da­teľ Cor­rupt Tour Pavel Koty­za: Men­to­ro­vať a radiť vie kaž­dý

Simona Kusalova / 19. augusta 2014 / Lifehacking

Pozná­me sa z vyso­koš­kol­ský­ch čias. Vždy na mňa pôso­bil ako aktív­ny typ, več­ne roz­bie­ha­jú­ci nie­čo nové a zau­jí­ma­jú­ci sa o nové tren­dy. Váš pro­dukt vie odpro­mo­vať na vlast­nom tele, jeho Cor­rupt Tour vás vez­me po sto­pá­ch lokál­nej korup­cie a inter­ne­to­vé­mu naku­po­va­niu v zahra­ni­čí by rád dal nový roz­mer.

O tom, ako taká prvá “korupč­ná” ces­tov­ka fun­gu­je, v čom sa čes­ké star­tu­py líšia od slo­ven­ský­ch ale aj o kra­cho­va­ní v biz­ni­se som sa poroz­prá­va­la s Pav­lom Koty­zom.

Ako momentálne vyzerá startupová scéna v Česku?  

Najprv si povedzme, čo je startup. Je to akékoľvek čerstvo zahájené podnikanie, alebo už rozbehnutá firma, ktorá zažíva raketový rast a testuje tak škálovateľnosť svojich služieb. Je skvelé, že sa ľudia neboja začať podnikať a skúsiť niečo svoje. Česká startup scéna je dobre rozbehnutá a je tu plno zaujímavých projektov, ktoré majú globálny potenciál.

 

Akým problémom a výzvam čelia české startupy?

Ako problém vnímám snáď iba to, že tu máme veľa platforiem, akcelerátorov, hubov, co-workingov, ktoré si navzájom konkurujú, preťahujú si firmy medzi sebou a rôzne sa hašteria.

 

Koučovať, mentorovať a „radiť“ vie každý, ale zobrať lopatu do ruky, to už sa týmto „odborníkom“ veľmi nechce. Tiež sa česká startupová scéna tvári, ako keby bola plná angel investorov a VCs, ale potom zistíte, že mnoho z nich nebude investovat do skutočného startupu, ale skôr hľadajú len príležitosť, ako bez rizika znásobiť svoje peniaze. Každý startup by si mal sám povedať, či naozaj nutne potrebuje investora, pretože on má jediný záujem - čo najrýchlejšie a bez rizika získať svoju investíciu späť. A obzvlášť kladiem dôraz na slovo najrýchlejšie, pretože to je to, čo váš startup potom môže významne ohroziť. Rozlišujte preto prosím medzi investormi a kupcami.

 

Ktoré startupy sú práve u vás “najhorúcejšie?”

Ako najhorúcejšie české startupy vnímam Tripomat, Storyous a stále si myslím, že jedným z najväčších “startupistov” na svete je Josef Průša a jeho 3D tlačiarne RepRap. (Dúfam, že som ho tým označením neurazil :) )

 

O cestovke by asi človek na prvý pohľad nepovedal, že je to práve startup, ale Corrupt Tour, ktorý si spoluzakladal, medzi ne určite môžme zaradiť.

CorruptTour.com je prvá cestovná agentúra na svete, ktprá vás vezme na miesta spojené s korupciou. V Prahe máme tri túry (Pražské Safari, Tri pražské naj, Nemocnica na kraji zákona), v Ústí je túra Hustý Ústí. Počas Medzinárodného filmového festivalu v Karlových Varoch máme túru po Karlových Varoch, sprevádzali sme aj vo Viedni a boli sme aj v Londýne, kde nás na veľtrhu World Travel Market označili ako Top Highlight cestovného priemyslu.

 

A všimli si vás aj svetové médiá.

Neviem, koľko českých startupov s dvoma ľuďmi sa dostalo na titulku The Wall Street Journal, do New York Times, na CNN (kde nás označili za “CNN Travel’s favorite travel startup ever”) a desiatky ďalších médií od Japonska po Kanadu. Nedávno sme boli napríklad predstavení v The Kuwait Times, hneď vedľa súťaže krásy tiav! :)

Kde vlastne vznikol napád urobiť “korupčnú” cestovku?

Cestovná agentúra vznikla v hlave môjho kamaráta Petra Šourka krátko potom, čo sa v Prahe prevalila kauza OpenCard, kedy došlo k plateniu 17 halierov z každého predaného cestovného lístka na MHD nejakej podivnej firme na Panenských ostrovoch. Chceli sme ľuďom vtipnou, Cimrmanovsko-švejkovskou cestou ukázať, kde sa to všetko stalo, v akých konkrétnych kanceláriách, kto čo podpísal a pod. Ale pri ďalších debatách z toho vznikly túry pred "hniezda vtákov hrabivcov," čo je obdoba safari výletu. No a potom už prejdete štandardnou cestou startupu (SWOT analýza, definícia 4P, segmentácia-targeting-positioning, finančná súvaha, zhodnotenie všetkých právnych aspektov). A potom už len naplánovanie launchu vo vhodnom momente a vhodnou formou - a je to!

 

Neuvažujete rozšíriť ponuku aj o slovenské mestá? V takej Bratislave sa určite nájde viacero miest, kde to priamo dýcha korupčnými škandálmi :)

O Slovensku samozrejme uvažujeme, ale boli sme varovaní, že by túra bola skôr 14-denná intenzívna.

Máme hotový vlastný franchizový koncept, takže pokiaľ niekto chce spustiť slovenskú pobočku CorruptTour, nech sa mi ozve. Pre tento typ turizmu je potrebné byť lokálny znalec, nie politický aktivista. My totiž na našich túrach poskytujeme informácie zábavnou formou a naše motto je: „Smile or your money back.“

 

Okrem túr predávame, inšpirovaní Rytmusom, aj merchandise, takže na našej túre kúpite napríklad „Prezidentské milosti,“ aby ste mohli zažiť ten pocit niekomu darovať milosť, hracie karty OpenKrad, kde je jedno eso naviac a ďalšie corruption-friendly vecičky ako napr. generátor bieleho šumu. Celá firma je postavená na korupcii, takže akékoľvek protikorupčné aktivity českej polície nám kazia podnikateľské prostredie, s čím sa neradi zmierujeme. Vezmite si, že keby nám pozatvárali „vtákov hrabivcov“, museli by sme buď zľavniť, alebo pozmeniť trasu a chodiť sa pozerať namiesto pred ich hniezda do Pankráckych voliér :)

 

Ako vlastne vyberáte nové mestá, ktoré zaradíte do ponuky?

Tak v Česku bola Praha, Ústí nad Labem a Karlovy Vary jasnou voľbou. Skúšali sme aj pomocou HitHitu spustiť Brno, ale záujem miestnych bol malý.

 

Praha sa dá pochopiť, každé hlavné mesto asi má svoju korupčnú minulost, ale prečo práve Ústí nad Labem a Karlovy Vary?

Dôvod je celkom jednoduchý. Tieto mestá majú ohromný korupčný potenciál a sú buď pri Prahe, alebo majú veľkú navštevovanosť turistami. Do Karlovych Varov chodíme iba počas filmového festivalu, pretože je to ekonomicky výhodné. Nečakajte z celého projektu cash-cow. Po zaplatení autobusu, sprievodcu, daní a nákladov na marketing vám extra veľa nezostane. Z pohľadu potenciálu to má ale veľkú šancu, aby to šlo stále a minimálne to plnilo spoločenskú úlohu nejakého lakmusového papierika. Uvidíme, či raz skrachujeme z nedostatku korupčných pamiatok? :-)

 

Aké sú vaše dlhodobé plány s Corrupt Tour?

Jediným naším cieľom je exit! :-) Uvidíme, rokujeme s niektorými televíznymi stanicami o natáčaní docu-reality show, ale to predbieham.

 

Sleduješ aj trochu startupovú scénu na Slovensku? Máš tam nejakých favoritov? 

Jedným okom Slovensko sledujem, pretože ste v niektorých veciach odvážnejší ako veľa českých marketérov a nebojíte sa skúsiť aj netradičné projekty. Nemám problém prísť do Blavy na stretnutie so zaujímavými projektami. Práve nedávno som bol v Bratislave v mliekárniach Rajo porozprávať sa o možnostiach spolupráce. Páčia sa mi projekty Triadu, niektoré aktivity Zaraguzy a vďaka tomu, že som sa dostal na konferencie organizované Petrom Šebom, s niektorými ľuďmi som sa stretol osobne či už na InternetRulezz, alebo na MobileRulezz. Osobne vidím veľký potenciál v startupoch, ktoré budú prepájať digitálny a fyzický svet. Príkladom je americký termostat Nest, ktorý  je len začiatok toho, čo nás asi čaká. Pokiaľ by sa niekto so mnou chcel stretnúť, stačí sa mi ozvať.

 

CT ale nie je tvoj jediný startupový projekt, na ktorom práve pracuješ. Pamätám si, že tvoj magisterský projekt na univerzite sa volal Nosím vaše triko a dostal sa aj na titulku Marketing & Media, do českej TV alebo na slovenské mediálne.sk. Ako projekt pokračoval a čo je s ním teraz?

NosímVašeTriko bol môj diplomový projekt, ktorým som zakončil magisterské štúdium na FMK v Zlíne (nepliesť s FMK v Nitre :) ). Podstatou projektu je tvorba online obsahu (videá, fotky, texty) pre malé a stredné firmy. Každý deň som si doslova “vzal na triko” jednu firmu a tej som natočil video, vytvoril pár fotografií výrobkov, obchodu, seba v tričku a celý deň som bol takým ambasádorom danej firmy. Hlavná finta bola v tom, že som mal rezervačný systém, kde cena za deň mojich služieb začínala na 40 centoch (10 Kč) a rástla každý deň o ďalších 40 centov. Tým som si zaistil, že sa mi kalendár už v priebehu prvého týždňa zaplnil na tri mesiace dopredu. Bola to úžasná skúsenosť a celkom som sa naučil strihať videá, pretože na natáčanie a nastrihanie video spotu som mal vždy iba jeden deň.

Vďaka NosímVašeTriko som spoznal viac ako stovku českých malých firiem a do dnešného dňa s niektorými spolupracujem ako marketing freelancer. Projekt evidentne zaujal, takže okrem toho, že so mnou natáčala česká televízia jeden taký deň, som za tento projekt obdržal aj Internet Effectiveness Award.

Ktorá bola najdivnejšia značka, ktorú si cez Nosím vaše triko propagoval? Akú formu proma si pri nej zvolil?

Natáčal som pre niekoľko zajímavých projektov, ale skôr než firma to boli témy, ktoré chceli spracovať. Natáčal som pod vodou, v posteli, na letisku, na novej scéne Národného Divadla, v bare U Staré studny, ktorý je no.1 bar podľa českého gurmeta Pavla Maurera, ale tiež napríklad v nádherne farebnom sklade plnom ponožiek. Extrémne bolo natáčanie pre SocksInBox, kedy som natáčal vonku v tričku a bolo asi 15 stupňov pod nulou. Ale tie ponožky stáli za to!

 

Ozaj, akú známku si z projektu dostal pri obhajobe?  

Skúšobnú komisiu som potešil tým, že som neanalyzoval nejakú kampaň, ale skutočne urobil diplomový projekt. Celkovo aj s teóriou som dostal za B, čo beriem vzhľadom k príprave na teoretickú časť ako výborné hodnotenie. A na pokojné nervy som si ešte pred skúškou dal Bachovu esenciu.

 

Bachova esencia? To je nejaký po-Becherovkový startup? :)

Vlastne máš tak trochu pravdu. Je to zmes bylín, ktorá má neuveriteľný vplyv na vašu psychiku. Na nervozitu nie je asi lepšie riešenie. Ale možno sa pletiem a je to iba placebo! :-)

 

V minulosti si študoval aj v austrálskom Sydney. Čo konkrétne?

Áno, pred dvanástimi rokmi som odletel do Sydney s plánom získať diplom v obore Business Management. Neviem, aké je na Slovensku povedomie o austrálskom školstve, ale školy sú tam, aspoň pre nás európanov, celkom jednoduché. Štúdium na Central College som zvládal v pohode aj pri práci na kase v supermarkete a ešte sme stihli prejsť autom celé východné pobrežie. Pokiaľ máte čo len trocha odvahy, určite to odporúčam. Je to skvelá životná skúsenosť.

 

Aký bol rozdiel medzi štúdiom tam a v Česku?

Výuka bola v pohode, ale to, ako sa tam žije, to je jednoducho nepopísateľné. Najskôr je to tým, že je tam stále pekné počasie, tak sú ľudia viac milí, usmievaví a v pohode. Žiadné kyselé ksichty predavačiek, poštárov, úradníkov a pod. Proste multi-kulti prostredie!

 

Tipujem že v tom čase nebol startupový boom ešte ani v plienkach, ale predsa len - sledoval si vtedy tamojšiu “pred-startupovú” scénu?

Ja som tam bol v roku 2002 a to ešte neboli „startupy“ ale „začínalo sa s podnikaním.“ V tom čase som bol úplne prekvapený, ako je Austrália pozadu v internete a mobilnej komunikácii. My sme tu v Európe mali ISDN a ADSL a tam bol dial-up. Vlastne vďaka môjmu „študijne-pracovnému“ pobytu som rozbehol predaj hotových šablón webov, takzvaných webtemplates na doméne http://design.stranek.cz, ktorý mám dodnes a vďaka WordPressu a Joomle to ide celkom dobre.

 

Shopguru je ďalším projektom, ktorý rozbiehaš. Ten má ale korene už v 2009, dokonca si s ním dostal aj investíciu v českej show Den D (obdoba britského Dragons’ Den). Môžeš ho predstaviť?

Keď som sa koncom roku 2008 vrátil z Poľska, kde som bol členom československého týmu, ktorý tam rozbiehal prvého mobilného operátora iba pre chlapov - MobilKing, hľadal som nejakú ďalšiu príležitosť. Tým, že rád nakupujem (znie to divne od chlapa, ale je to tak :) ) v USA a posielal som balíky aj pre svoje okolie, rozhodol som sa, že rozbehnem firmu na uskutočňovanie nákupov a preposielanie zásielok z USA. Do investorskej relácie Deň D som sa prihlásil viac menej iba z hecu a kvôli reklame v TV. Samého ma prekvapilo, že som vtedy dostal ponuku od troch z piatich investorov, takže som si vlastne vyberal sám.

 

Natáčalo se v januári a vedel som, že začiatkom mája to bude v TV. Mal som vtedy iba pár týždňov na presťahovanie se do USA, rozjazd tamojšej firmy, vybavenie skladu, vývoj webu a „skladového“ systému. Bol som tam so svojím kamarátom a vtedy sme skutočne zažívali tú úžasnú startupovú atmosféru, kedy proste makáš dvadsať hodín denne, sedem dní v týždni. Bolo to úžasné a tažké zároveň. Podarilo sa mi schudnúť pätnásť kíl, čo sa hodilo a vlastne som ešte musel lietať z Delaware do Zína do školy.

Projekt Shopguru 1.0 tento rok skončil, no stále vidím ohromný priestor pre inovácie v nakupovaní. Teraz som v early-stage fázi projektu Shopguru 2.0, kde by som chcel nakupovanie v USA (a nielen tam) posunúť o ďalší technologický krok ďalej. Pokiaľ by sa medzi čitateľmi našiel niekto, koho táto téma zaujíma a chcel by sa pridať, budem veľmi rád.

 

Aký má byť rozdiel medzi pôvodným a súčasným Shopguru?

Nechcem všetko prezradiť, ale v podstate chcem ponúknuť možnosť nakupovania toho, čo je teraz práve ešte v zľave, možnosť privátneho spoločného nakupovania a chcel by som skúsiť live stream z outletov s možnosťou live nákupov cez... nechajte sa prekvapiť, alebo si tipnite v komentároch. Uvidíme, ako to celé dopadne. Občas je dobré riadiť sa heslom Steva Jobsa: “Fail fast, fail often!"

 

V minulosti si sa zvykol orientovať na mobilný marketing, bol si aj riaditeľom mobilných a hlasových služieb v Mediateli. Venuješ sa ešte mobilom, alebo skôr novým médiám? 

Mobilné telefóny sú už jednoducho súčasťou našej identity a je to veľký oceán možností, ako tú krabičku, čo máte vo vrecku, využiť na efektívnu komunikáciu. Mobilnej komunikácii sa vlastne venujen stále. Spolupracujem s virtuálom MOBIL21 a stále sledujem najnovšie trendy a aplikáce. Telefón má pre nás marketérov a podnikateľov výhodu, že sa dá skvelo a jednoducho využiť na komunikáciu aj kontext (pozícia, čas).

 

Aké sú tvoje konkrétne obľúbené mobilné appky?

Pozrite sa sami na moje najobľúbenejšie aplikácie:

 

Ešte by som odporúčal pre Android aplikácie LLama, Flipboard, Waze a nový Foursquare. Na hlavnej obrazovke mám ešte Twitter a Toggl. Naučil som sa robiť občas čistky v aplikáciách, ale aj tak mám okolo 60 nainštalovaných aplikácií. Odporúčam sledovať napríklad Lifehacker, kde nájdete skvelé tipy na aplikáce.

 

Aké témy v súčasnom marketingu ťa zaujímajú dnes?

Už od projektu NosímVašeTriko vnímam veľký potenciál pre tvorbu video obsahu. Na stretnutí československých youtuberov (kde bol zo slovákov napríklad Selassie) zaznelo od ľudí z Google, že sa očakáva obrovský nárast nového video obsahu. Točím stále videá pre niektorých partnerov a vidím okolo seba desiatky mladých, ktorí točia vlogy ako o život. Niektorí majú svoje špecifické cieľové skupiny, ale to je presne ono - neplávajte v červenom oceáne plnom konkurencie, ale nájdite si svoj modrý oceán. Pozrite sa napríklad na Atiho, Touha s Tomášem (tomu som niektoré videá aj točil a strihal) alebo kanál MamaLifestyle.

Čo sa týka ďalších platforiem a tém v marketingu... Ja som geek, takže napríklad ako prvý medzikrok veľkého technologického skoku vnímam Google Glass. Mal som česť sa s nimi pohrať a podľa mňa je to skvelá vec pre geekov, ale musí prísť nejaká nová verzia, kde už nebude potrebné toľko ovládanie rukou. Minulý týždeň som otestoval VR okuliare Oculus Rift a sú skvelé.  

 

Podľa tvojho CV a výsledkov v Googli to vyzerá, že celkom rád robíš prezentácie :) Jednu, na tému freelancovanie, začínaš slovami: “Nebojte sa podnikať a ideálne aj skrachovať.” Aký je tvoj vzťah ku krachovaniu v biznise? Nejaké osobné skúsenosti? 

Posledný rok učím digitálny marketing na VŠFS v Prahe. Baví ma hovoriť pred ľuďmi a keď ma oslovili chalani z VŠE, aby som prišiel niečo povedať o podnikaní na volnej nohe, hovoril som si, že im nebudem ukazovať úspešné kampane, ale ukážem aj dôvod prečo skrachovať.

 

Áno, osobných skúseností mám dosť. Mám niekoľko projektov, ktoré skončili neúspechom. Ale určite sami tušíte, že pre mňa je to najlepšia škola. Niektoré chyby som už urobil a spálil som sa, alebo poučil.

 

Otázkou je, čo je to skrachovať? Že urobíš rozhodnutie na základe dostupných obchodných výsledkov a zavrieš firmu? Počas svojej pätnásťročnej kariéry som sa naučil jednu vec – súdnosť. Prečo pred sebou tlačiť mŕtvy projekt, keď všetky signály hovoria jasne? Je to ťažká, citlivá téma – zabiť svoju firmu – ale je nutné pri tomto rozhodovaní potlačiť svoje ego.

 

Pracuješ na viacerých projektoch naraz a do toho prednášaš na dvoch univerzitách. Máš nejaké osobné “hacky” na produktivitu a time management? 

Prvá vec je udržiavať si zdravý životný štýl. Málo zlého jedla, trochu športu, veľa ovocia, zeleniny a ešte viac vody. Ako druhé vnímam dôkladné meranie času, ktorý jednotlivým projektom venujem. Používam napríklad už spomínanú appku Toggl ako na mobile, tak aj na desktope. Produktivita sa dá zvýšiť aj niekoľkými drobnosťami, ako je napríklad používanie dvoch monitorov, otváranie emailov iba dva razy denne a pod. Skúste si niekedy nastaviť počas práce telefón na tichý režim. To je zrazu dlhých pracovných úsekov bez vyrušenia zavibrovaním alebo pípaním!

 

Tým, že pracujem na voľnej nohe, mám veľkú výhodu, že môžem pracovať kedy chcem. Nie som nútený sedieť v 8:59 na pracovnom mieste pod dohľadom „skúsenejšieho manažéra,“ ale môžem ísť pokojne na chvíľu k vode a prácu si urobiť až v noci. Veľmi by som si prial, aby si všetci nadriadení marketéri vo firmách prečítali knihu Remote a prestali nútiť ľudí v kreatívnych službách sedieť denne „9to5“ v kanceláriách. Ale to príde...

Tiež odporúčam nájsť si nejaký pravidelný šport a venovať sa mu. Ja som si našiel hokejbal. Najprv som začal fotiť pre extraligový tím a víťaza svetového poháru HBT Vlašim, potom som začal sám trénovať a hrať. Človek aspoň príde na iné myšlienky a ešte stretne kopu skvelých ľudí a cestuje po Európe. Teraz sa napríklad chystáme obhájiť zlatú medailu na Svetovom pohári klubov v Nitre.

 

Slovo na záver?

Sledujte pravidelne LifeHacker.com, čítajte Harvard Business Review, TheVerge, Startitup.sk, CzechCrunch.cz, kuknite na môj blog a fandite hokejbalovému týmu Vlašimu na Svetovom poháre v Nitre :)

Fotografie: Archív Pavla Kotyzu

 

O autorke:

Bývalá novinárka, potom copywriterka a teraz social media freelancerka. Žije v Londýne, píše o tamojšej scéne, delí sa so skúsenosťami zo sociálnych médií a medzitým sa venuje aj travel bloggingu.

 

 

Pridať komentár (0)