24-ročný Bratislavčan vytvoril značku, ktorá má reprezentovať celú strednú Európu. Takto vyzerá

  • 24-ročný Filip Šmotlák stojí na čele nádejného slovenského clothing brandu
  • Svojou tvorbou sa stavia na okraj spoločnosti a využíva vulgárnosť i sarkazmus
  • Unpopular brand sa má stať významnou značkou, ktorá bude reprezentovať celú strednú Európu
 srcset
Unpopular
  • 24-ročný Filip Šmotlák stojí na čele nádejného slovenského clothing brandu
  • Svojou tvorbou sa stavia na okraj spoločnosti a využíva vulgárnosť i sarkazmus
  • Unpopular brand sa má stať významnou značkou, ktorá bude reprezentovať celú strednú Európu

New York má Supreme. Londýn má Palace. A chcem, aby stredná Európa bola známa značkou Unpopular.

Módne trendy sa dnes menia rýchlosťou ako nikdy predtým. Dnešná doba tolerancie dáva každému príležitosť vyjadriť svoje názory, čo sa často premieta aj v móde. Každý chce byť dnes na čele clothing značky, preto na Slovensku vzniká veľa nezávislých clothing brandov.

 

Ľudia do oblečenia investujú čoraz viac peňazí a cíti to aj líder trhu

24-ročný Filip Šmotlák (na Instagrame známy ako Shmejdy) sa do toho však pustil s biznis plánom, kapitálom aj s prieskumom trhu a teraz stojí na čele nezávislého brandu Unpopular. Nezačal len tak ledabolo predávať oblečenie, ako je to dnes u nezávislých značiek bežné. Pustil sa do toho s jasnou stratégiou a po 3 mesiacoch pôsobenia značky Unpopular zhodnocuje, že smeruje správnym smerom.

Získaj oblečenie Unpopular so zľavou 40 % – Startitup má pre teba v spolupráci s Unpopular vianočnú akciu – máš 48 hodín na nákup so špeciálnym kódom START40.

zdroj: Unpopular – 24-ročný Filip Šmotlák stojí na čele sľubného slovenského brandu.

Začínal si ako reseller. Dnes však stojíš na čele plnohodnotného fashion brandu. Ako si od predaja drahého oblečenia prešiel k výrobe vlastného oblečenia?

Je pravda, že som začínal ako reseller, no nikdy som to však nechcel robiť dlhodobo. Nemám to rád a ani ako konzument som týchto ľudí nemal veľmi v láske. Drahé tenisky a oblečenie som však mal rád vždy.

Bol som rok na univerzite v USA, kde som si najmä pri spoluhráčoch všimol až prehnanú posadnutosť po modeloch značky Air Jordan. Pre Európanov to nie je až také výnimočné, no pre Afroameričanov hrajúcich akýkoľvek populárny šport je to ako modla.

Vždy som vedel, ako reselling funguje, ale moje životné priority boli iné. Keď som sa ale z vlastného presvedčenia vrátil po roku domov, vedel som presne kam budú viesť moje ďalšie kroky. Mal som v hlave biznis plány, no na ich exekúciu bol potrebný väčší kapitál.

Takže som si povedal, že rok-dva budem predávať limitované tenisky a oblečenie, zarábať peniaze na serióznejší biznis. Vždy som chcel mať vlastný brand s oblečením a dlhodobo to k tomu aj smerovalo. Všetko bolo naplánované roky dopredu.

Pri resellingu som bol vždy frustrovaný z toho, ako ľudia platia stovky až tisícky eur za neadekvátnu protihodnotu v podobe oblečenia. Cez ruky mi prešli tie najdrahšie kúsky na trhu, no ich kvalita bola vždy pozadu. Za stovky eur dostanete dnes obyčajnú handru a cena vychádza z toho, že nesie meno známeho návrhára alebo módneho domu. Ja s tým teda spokojný určite nie som, aj preto som rozbehol vlastný brand.

Každopádne reselling je stále vitálnou súčasťou môjho príjmu. Bohužiaľ (smiech).

Unpopular teda ešte nie je vo fáze, kedy by ťa dokázal uživiť?

Nie, ani náhodou. Ani to nerobíme preto, aby sme teraz zarábali, o to mi vôbec nejde. Stále na to idú peniaze z môjho vrecka. Je to ešte stratový projekt, veď sme to rozbehli len v septembri. Plán je však taký, že by si brand mal zarábať na seba do roku 2024.

Samozrejme tu musíme zohľadniť aj ambície – je rozdiel, keď si má brand zarobiť na seba na Slovensku a v Česku, než keby to bolo na celoeurópskej úrovni. To je ako porovnávať slovenskú extraligu a NBA.

Vaše tričká však stoja 60 až 70 eur, čo je viac než napríklad tričká zo Supreme shopu. Prečo sú takto nastavené ceny?

Bohužiaľ, tieto ceny nie sú vymyslené a áno, priznávam, že ceny sú vyššie ako by som chcel ja a aj naši zákazníci. Faktom však je, že podobnú kvalitu produktov len tak ľahko nenájdete. Všetky naše tričká sú ručne šité na Slovensku, látky sú veľmi drahé a prémiové od high-end dodávateľov.

Výber som robil osobne a tento proces trval mesiace, v Taliansku, Rakúsku, Turecku… Dali sme si záležať a bolo to zdĺhavé aj nákladné. Za naše kúsky by sa henabil ani Virgil Abloh, ktorý založil Off-White a teraz je umeleckým riaditeľom v Louis Vuitton.

S influencermi nie som spokojný. Stálo to veľa peňazí a v podstate sa to neoplatilo.

Proces výroby tiež nie je najlacnejší a stojí peniaze. Nie sme žiadna čínska značka, ktorá dvojeurové tričká predáva za 70 eur. Len výroba jedného kúsku stojí cca 30 – 35 € a potom tu je marketing, videomaking, fotograf, balenie, programátori a podobne. Keď si to celé zrátas, zistíš, že náš záujem je úplne iný než peniaze.

Aký budget potrebuje človek na začiatok vlastného brandu?

Jeden zo zakladateľov podobného projektu mi povedal, že 20 000 eur. To som vtedy mal pripravené. V tom momente som však netušil, v akých sumách sa môže pohybovať marketing. Moja známa, oceňovaná odborníčka, nám povedala, že potrebujeme ďalších 20 000 – 30 000 eur. Vtedy som si hovoril, že blbosť, že to zvládneme aj za polovicu. Nuž, sladká nevedomosť (smiech).

zdroj: Unpopular

Ako sa marketuje nová značka oblečenia?

V prvom rade musíš mať určený branding, piliere tvojej značky a spôsob, akým chceš komunikovať. Jednoducho to, čím tvoja značka je. Extrémne dôležitý je research trhu, to mi trvalo mesiace. Následne zbieranie dát a na koniec som pridal kúsok seba. Pri takýchto veciach sa chceš vyhnúť nejakému kopírovaniu alebo vykrádaniu a nie je lepší spôsob, ako byť sám sebou, lebo nikdy nikto nebude ako ty.

Využívate aj Vianoce, Black Friday alebo u vás takéto marketingové aktivity nefungujú?

Ale áno. Vianoce sú silné obdobie pre každú značku a my nie sme výnimka. Keďže zatiaľ pôsobíme len niekoľko mesiacov, nevieme to porovnať s predchádzajúcimi rokmi, no predaj je pochopiteľne silnejší.

My sme ale asi špeciálni v tom, že sme marketingovo celé obdobie ticho. Naša aktivita bola zatiaľ upriamená na dva konkrétne dátumy- a to náš oficiálny začiatok v septembri a na Black Friday. Týmto dvom dátumom patria aj naše najväčšie predaje.

V podstate môžem povedať, že sme v týchto obdobiach predali 90 % z našich celkových predajov. Vtedy to je aj 100 kusov za deň.

Existuje nejaký slovenský brand, ktorý ťa marketingovo inšpiruje? Napríklad Footshop a ich prístup k e-commerce?

Slovenský nie a takisto určite nie vedome, no bez podvedomej inšpirácie to dnes určite nejde. Všetko, čo dnes vidíme, bolo inšpirované niečím iným, či už to sú Kanye West, Virgil Abloh, Brian Donnelly alebo Kim Jones. Konkrétne Footshop ako inšpiráciu veľmi nevnímam.

Spolupracuješ aj s viacerými influencermi – ako vyzerá takáto spolupráca?

Áno – najprv som to síce riešil ja cez môj vlastný resellerský instagramový profil, kde ma ľudia poznajú vďaka resellingu a krátkej YouTube kariére, no potom sme začali spolupracovať aj s inými influencermi.

To však bolo na začiatku a nie som s tým veľmi spokojný. Stálo to veľa peňazí a v podstate sa to neoplatilo. Spolupráca s nimi je však individuálna – niektorí sú profesionálni a pripravení splniť dané požiadavky, no sú aj ľudia, ktorí naše predstavy nechápu a neplnia ich.

Momentálne však hľadáme skôr ambasádorov brandu, ktorí sa s ním budú vedieť stotožniť a prezentovať ho prirodzene sami.

zdroj: Unpopular

Na webe teraz máte niečo, čo sa nazýva nultou kolekciou.

Áno. Volám to ground zero, jednoducho epicentrum, začiatok. Patria do nej len tričká a sú veľmi rôznorodé. Nultá kolekcia nám slúži na to, aby sme sa oťukali a zistili, čo sa ľuďom páči viac a získali dáta. Prvú kolekciu totiž chceme spustiť naozaj naplno.

Aké sú tvoje plány do budúcnosti? Kedy budeš s Unpopular spokojný?

Povedal by som to takto. Rôzne streetwearové značky sa radia k rôznym mestám. New York má Supreme. Londýn má Palace. Stredná Európa bude mať Unpopular.

Na aký časový horizont to vidíš?

Nastavil som si to na 2024. Myslím si, že každý človek by si mal svoje ambície stavať čo najvyššie. Každopádne vidím to reálne, no záleží na veľmi veľa premenných. A najviac to záleží od toho, ako nás ľudia podporia kúpou nášho produktu. Všetku moc majú v rukách zákazníci.

zdroj: Unpopular

Dnes je totiž v Česko-Slovensku obrovské množstvo nezávislých značiek s podobnými cieľmi. V čom je Unpopular iný?

Kvalita našich produktov je niekde úplne inde. Žiadna slovenská značka nerobí pouličnú módu s takým zameraním na detail ako my. Po našom oficiálnom release nám ľudia písali, že pri tej vysokej cene boli veľmi skeptickí, ale keď im domov prišiel produkt, tak chceli vedieť, či robíme aj predobjednávky na ďalšiu kolekciu.

Chcem, aby náš brand bol vnímaný ako niečo na okraji spoločnosti a podľa toho ho aj dizajnujeme. Pri nultej kolekcii sme ešte boli opatrní, no mám pripravených ďalších 50 vizuálov, ktoré sú sarkastické, vulgárne a vyžarujú emóciu, s ktorou sa nestotožňuje každý. Unpopular nie je brand pre každého. Kričí to, čo si ostatní myslia, no boja sa to povedať nahlas.

Tvrdíš, že Unpopular je inšpirovaný slovenskou kultúrou. Čo to znamená?

Nielen slovenskou. Skôr by som povedal, že stredoeurópskou celkovo. Zdieľame určité kultúrne črty s našimi susedmi, máme spoločnú históriu.

Aby som ale odpovedal, my ako Slováci nie sme historicky práve najpriebojnejší národ. Vždy sme my boli tí utláčaní, vždy tí, ktorí museli držať hubu a krok. To je bohužiaľ naša nátura. Samozrejme, vďakabohu za rok 1989, no výrazne to vidno aj na dnešnej politickej situácii.

V očiach Európy sme v pozadí, nepopulárni. Unpopular.

Od koho pochádzajú návrhy a strihy?

Strihy som navrhoval ja, spoločne s našou návrhárkou z Bratislavy, Petrou Kováčovou. Motívy sú tiež moje dielo a fyzickú podobu im dal môj kamarát a talentovaný ilustrátor Jozef Arpa.

Čo sa snažíte návrhmi dosiahnuť okrem sarkazmu a vulgárnosti? Čo kričíte do sveta?

Okrem sarkazmu a vulgárnosti je to aj niečo protispoločenské. Nenazval by som to movementom, skôr myslením. Dnes sa ľudia snažia byť populárni cez Instagram, no prečo sa snažia byť vôbec populárnymi?

Lebo im niečo chýba. Chýba im pozornsť, uznanie a záujem iných. Snažia sa dosiahnuť, aby sa o nich spoločnosť zaujímala. Stále chcú viac a viac. Je to ako droga. Jedného dňa sa ale zobudia a zistia, že ich život je neúprimný a že stratili samých seba.

Mali by sme byť hrdí na to, kým sme. Možno nepopulárni, ale jedineční. V tom je skutočná hodnota. Unpopular znamená byť samým sebou.

Zatiaľ sme nemali príležitosť ukázať to na oblečení, no prvá kolekcia sa blíži a verím, že budeme mať možnosť spoločne prepisovať históriu.

Získaj oblečenie Unpopular so zľavou 40 % – Startitup má pre teba v spolupráci s Unpopular vianočnú akciu – do 48 hodín po zverejnení článku získaš oblečenie so zľavou pri použití kódu START40.

zdroj: Unpopular

Najnovšie video