5 dôvodov prečo môj IoT startup skrachoval

Karol Stračár / 29. júna 2015 / Lifehacking

Po piatich mesiacoch plných práce na hardvéri pre IoT a minutí tisícov dolárov, som si s mojimi dvoma kolegami uvedomil, že náš produkt sa nebude predávať. Písal sa december 2014.

 

V tomto článku sa ti budem snažiť priblížiť ako partia zasnených idealistov urobila kopu chýb, pri ktorých si uvedomíš, že svet startupov nie je len o plnení snov a zarobení peňazí, ale vie byť často aj pekne drsný.

 

Júl 2014

Začali sme navrhovať smart switche s pripojením na internet, ktoré sa učia zo správania používateľa a automatizujú elektrické spotrebiče v domácnosti. Našou víziou bolo zostrojiť switche, ktoré sa naučia zvykom používateľa a „spersonalizujú“ jeho domov. Našu spoločnosť sme nazvali Lumos.

Získali sme nejaké pre-seed investície od angel investora a bežali sme do inkubátora IIT Gandhinagar, kde sa sága s menom Lumos mohla začať.

Pracovali sme ako blázni a náš prvý prototyp, ktorý automatizoval svetlá bol hotový po 45 dňoch.

 

 

November 2014

Do nášho tímu pribudol produktový dizajnér na doladenie dizajnu a do decembra sme mali rokovania s ďalšími investormi. Boli sme na ceste mať hotový produkt v horizonte menej ako jedného roka a všetci sme boli spokojní.

 

December 2014

Prišla realita. Zistili sme, že sme tragicky podcenili prácu, ktorá je potrebná pre takýto projekt. Navyše sme precenili dopyt po našom produkte a zistili, že cena tiež nie je nastavená správne. A vtedy sa to začalo.

 

Január 2015 – apríl 2015

Naša firma sa rúti do pekiel. Robíme stále väčšie chyby. Opúšťame IoT sektor. Strácame jedného spoluzakladateľa.

 

 

Teraz si pekne zhrňme chyby, ktoré sme na našej ceste urobili a ty sa môžeš poučiť.

 

Chyba č. 1: Neboli sme ani experti, ani zákazníci nášho produktu  

Jednoducho sme podľahli Dunning – Krugerovmu efektu. Pri ňom neskúsený jednotlivec trpí predstavou nadradenosti a chybne si privlastňuje vlastnosti, ktoré sú na inej (nižšej) úrovni ako tie skutočné. Keby sme boli používatelia smart switchov vedeli by sme, že náš produkt má minimálnu pridanú hodnotu na trhu. Keby sme na druhej strane boli experti v tomto sektore, tak by sme vedeli nastaviť cenu a vychytali všetky ťažkosti pri ich konštruovaní.

Poučenie: Rob na niečom, v čom si expert alebo skúsený zákazník, ak nie si, mal by si sa ním stať!

 

 

Chyba č. 2: Nevykonali sme na začiatku dostatočnú due diligence našej idey

Nerozumeli sme trhu a nevnímali konkurenciu. Rovnako sme správne neodhadli nášho zákazníka, navyše, či vôbec tento zákazník hľadal nami ponúkanú hodnotu. Najhoršie na tom celom bolo, že sme ani tú hodnotu neboli schopní dodať. 

Poučenie: Pri pohľade na trh, produkt a konkurenciu si urob zoznam problémov, ktoré ti môžu zlomiť väz. Zoraď ich podľa možnosti ich výskytu a nebezpečenstva pre tvoju spoločnosť. Kým nepreskúmaš tie najvyššie postavené, buduj firmu čo najmenej.

 

Chyba č. 3: V rozhodovaní nás ovplyvnilo množstvo minutých peňazí

Nemysli si, že sme nemali pochybnosti o našom produkte. Mali a bolo ich dosť. Ale milovali sme náš výtvor a neboli sme pripravený hľadať odpovede na dôležité otázky. Nevedeli sme nájsť tú správnu cestu konštruktívnej kritiky bez súčasnej demoralizácie nášho tímu.

Poučenie: Je nevyhnutné, aby si bol oddaný svojej vízii, ale musíš byť pripravený akceptovať skutočnosť, že niekedy budeš musieť začať od nuly.

 

 

Chyba č. 4: Snažili sme robiť všetko pre všetkých

Naším cieľom bolo vytvoriť switche na automatizáciu svetiel, klimatizácie a ohrievačov vody. Skúšali sme aj televíziu, chladničku, sporák a dokonca aj auto. Produkt mal za úlohu ušetriť peniaze a zároveň poskytnúť istú dávku luxusu.

Poučenie: Keď začínaš, tvoje možnosti sú obmedzené. Preto je vždy lepšie snažiť sa vyriešiť len jeden problém namiesto niekoľkých.

 

Chyba č. 5: Podcenili sme hardware

Vybudovať úspešný startup je ťažké. Vybudovať úspešný hardwareový startup je 10krát ťažšie. Zostrojenie prototypu je tá najľahšia časť. Skutočná výzva prichádza pri dizajne, výrobe, distribúcii a marketingu. Zídu sa aj priatelia v Číne. 

Cash flow manažment je takisto náročný, nakoľko musíš zosúladiť platby dodávateľom s príjmami od zákazníkov.

Poučenie: Mal by si dobre vedieť, do čoho sa chystáš a podľa toho sa zariadiť. Zabezpeč si tím skúsených odborníkov, alebo skús akcelerátor špecializujúci sa na hardware.

 

 

zdroj: The Next Web

Pridať komentár (0)